  • 1. Data: 2018-11-29 08:50:06
    Temat: Autopilot
    Od: Bolko <s...@g...com>

    Ot ciekawostka z samolotów:
    https://youtu.be/-ki_aJTSiyA?t=1059

    W Airbusach jest "pełna automatyka" czyli jak ciągniesz drążek
    to on wysyła sygnał elektryczny który do jakiegoś siłownika
    który coś tam robi.

    No i pan opowiada że w Airbusach była historia gdzie czujniki stwierdziły
    że samolot leci za wolno co było nie prawdą.
    Piloci chcieli przejąc stery no ale komputery nie pozwoliły.
    I dopiero piloci wpadli na pomysł że trzeba wyłaczyć
    obwody odpowiedzialne za mierzenie prędkości.
    No i wtedy komputer pozwolił przejąc kontrolę człowiekowi.

    I mówimy tutaj o systemach które mają ileś tam lat doświadczenia.
    Gdzie to wszystko jest sprawdzane testowane dodatkowe układy zabezpieczajace.
    Itd...
    W którymś momencie prowadzący (zawodowy pilot) mówi:
    "ostatnią linią obrony są piloci"

    I teraz mam wsiąść do autonomicznego samochodu.

  • 2. Data: 2018-11-29 09:56:33
    Temat: Re: Autopilot
    Od: p...@g...com

    -- I teraz mam wsiąść do autonomicznego samochodu.

    nie boj nic bo samochod sie po prostu zatrzyma co w przypadku samolotu jest
    niemozliwe :-)

    ps nie wiem czy pilot czytal raport komisji ktora jako glowna przyczyne wskazala blad
    zalogi (w sytuacji kiedy zawiodly czujniki predkosci)

    https://de.wikipedia.org/wiki/Air-France-Flug_447

  • 3. Data: 2018-11-29 10:05:30
    Od: Bolko <s...@g...com>

    W dniu czwartek, 29 listopada 2018 09:56:35 UTC+1 użytkownik p...@g...com
    napisał:
> [...]
    >
    > ps nie wiem czy pilot czytal raport komisji ktora jako glowna przyczyne wskazala
    blad zalogi (w sytuacji kiedy zawiodly czujniki predkosci)

    pewnie czytał
    w tym odcianku tylko wyjaśnia jak to jest z tymi czujnikami

  • 4. Data: 2018-11-29 10:27:40
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 28 Nov 2018 23:50:06 -0800 (PST), Bolko napisał(a):

    >W którymś momencie prowadzący (zawodowy pilot) mówi:
    >"ostatnią linią obrony są piloci"
    > I teraz mam wsiąść do autonomicznego samochodu.

    NA 10 wypadków lotniczych najmarniej 9 jest spowodowanych ludzkim
    błędem. Bezpieczniej jest lecieć bez pilota. Ponadto, samoloty
    bezzałogowe będą miały możliwość zdalnej korekcji trasy oraz możliwość
    nadzoru i interwencji podczas startów i lądowań. Więc nie będą one tak
    całkiem "bezzałogowe". Ostatnią linią obrony wciąż będą ludzie.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 5. Data: 2018-11-29 11:12:08
    Od: "T." <k...@i...pl>

    W dniu 2018-11-29 o 08:50, Bolko pisze:
> [...]
    > W którymś momencie prowadzący (zawodowy pilot) mówi:
    > "ostatnią linią obrony są piloci"
    >
    > I teraz mam wsiąść do autonomicznego samochodu.

    Kiedyś nad morzem siedziałem na kocyku obok pilota, który tłumaczył
    komuś wiele lotniczych spraw. Skracając - Boeing ma jedynie wspomaganie
    działań pilota - jeśli wszystko wysiądzie (zasilanie, elektronika)
    samolot można pilotować, choć wymaga to olbrzymiej siły (dlatego był
    zwolennikiem zatrudniania facetów), bo wspomaganie pada. W przypadku
    Airbusa jest Fly-by-wire za pomocą dżojstika i jak coś wysiada to nie
    mak pilotować złomu, który najkrótszą drogą leci do ziemi.
    T.

    Ps. W samochodach też może być ciekawie:
    https://glowny-mechanik.pl/2015/07/24/ataki-na-samoc
    hody-przez-internet-czyli-jak-mozna-zablokowac-hamul
    ce-jeepowi/

    Można wpływać zdalnie na działania mechanizmów samochodu. :-)

  • 6. Data: 2018-11-29 11:30:51
    Od: p...@g...com

    https://www.shz.de/regionales/hamburg/hamburg-gibt-o
    ffiziellen-startschuss-fuer-autonom-fahrende-e-busse
    -id20006917.html

    jezdzi w kolko po nabrzezach wiec nietrudno zamienic go w lodz podwodna :-)

  • 7. Data: 2018-11-29 11:43:28
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "T." napisał w wiadomości grup
    pl...
> [...]
    >elektronika) samolot można pilotować, choć wymaga to olbrzymiej siły
    >(dlatego był zwolennikiem zatrudniania facetów), bo wspomaganie pada.

    Ale czy to prawda ?

    Olbrzymie te stery, wspomagane hydraulicznie - czy aby na pewno jest
    tam ciagle jakies mechaniczne połączenie ?

    No i cos mi chodzi po glowie, ze w paru wypadkach tak bylo, ze jak
    hydraulika wysiadla, to i stery wysiadly,
    ale moze przy okazji uszkodzily sie i linki

    >W przypadku Airbusa jest Fly-by-wire za pomocą dżojstika i jak coś
    >wysiada to nie mak pilotować złomu, który najkrótszą drogą leci do
    >ziemi.

    Zapewne jest zdublowanie, czy potrojenie.

> [...]
    lce-jeepowi/
    >Można wpływać zdalnie na działania mechanizmów samochodu. :-)

    A ABS dziala w dwie strony - moze zahamowac, moze odhamowac ...

    J.

  • 8. Data: 2018-11-29 11:45:14
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    net...

    >NA 10 wypadków lotniczych najmarniej 9 jest spowodowanych ludzkim
    >błędem. Bezpieczniej jest lecieć bez pilota.

    Tylko ile by ich bylo, gdyby powierzyc samolot autopilotowi w
    kiepskich warunkach ..

> [...]
    >tak
    >całkiem "bezzałogowe". Ostatnią linią obrony wciąż będą ludzie.

    Zapominasz o hackerach, przerwach w lacznosci itp ..

    J.

  • 9. Data: 2018-11-29 12:07:59
    Od: Bolko <s...@g...com>

> [...]
    > hydraulika wysiadla, to i stery wysiadly,
    > ale moze przy okazji uszkodzily sie i linki

    https://youtu.be/_8ViYJzzGR0?t=403
    Gość mówi że linka podpięta do siłownika hydraulicznego

  • 10. Data: 2018-11-29 13:13:55
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Thu, 29 Nov 2018 11:45:14 +0100, J.F. napisał(a):

    > Tylko ile by ich bylo, gdyby powierzyc samolot autopilotowi w
    > kiepskich warunkach ..

    Zwłaszcza w kiepskich warunkach automatyka lepiej steruje niż pilot.
    Wyobraź sobie że conajmniej kilka poważnych katastrof wydarzyło się
    tylko dlatego że pilot nie zorientował się że przeciągnął maszynę.
    Automatyce się to nie zdarza.
    --
    Jacek
    I hate haters.