  • 1. Data: 2017-01-20 23:21:36
    Temat: odbior AM
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Zainspirowany dyskusja przelaczylem radyjko na AM MW ...
    i uslyszalem tylko wielki halas.
    Piski, buczenia - i to na calym pasmie.
    Stacji zadnej.
    Tez tak macie, czy radyjko uszkodzone ?

    W sumie to mnie nie dziwi, bo przetwornice dzis trudno zliczyc.

    P.S. Jak to wlasciwie jest z antenami w tym pasmie ?
    Pomijajac to, ze odbiera na ferrytowej, to taki pol metrowy pret
    teleskopowy jest co prawda bardzo krotkim unipolem ... ale czy nie
    powinien byc tylko nieznacznie gorszy niz na UKF ? Zysk cwiercfalowego
    unipola nie jest przeciez taki duzy.

    O ile pamietam, to czulosc odbiornika na UKF podawano w uV, a na
    dlugich i srednich to w mV ... ale moze to jakiej inne wolty ?

    J.

  • 2. Data: 2017-01-21 00:01:51
    Temat: Re: odbior AM
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

> [...]
    > Stacji zadnej.
    > Tez tak macie, czy radyjko uszkodzone ?
    >
    > W sumie to mnie nie dziwi, bo przetwornice dzis trudno zliczyc.

    One skutecznie głuszą odbiór, do tego stopnia, że tylko najsilniejsze stacje
    mają jakąkolwiek szansę się przebić.
    Wyjdź z radiem (jeśli jest taka możliwość) tak przynajmniej ze sto-dwieście
    metrów od domów, sytuacja diametralnie się poprawi.
    Poza tym, słuchaj tam po zachodzie słońca, oraz tak do 30-60 minut po jego
    wschodzie, w dzień rzeczywiście, możesz nic nie usłyszeć - specyfika
    propagacji fal średnich. Jak się przysłuchasz, zauważysz różnice między
    początkiem, a końcem MW.

    > P.S. Jak to wlasciwie jest z antenami w tym pasmie ?
    > Pomijajac to, ze odbiera na ferrytowej, to taki pol metrowy pret
    > teleskopowy jest co prawda bardzo krotkim unipolem ... ale czy nie

    Na wejściu masz równoległy obwód rezonansowy, który odtłumia na odbieranej
    częstotliwości i gniecie, co poza nią, +- szerokość pasma przenoszenia, dla
    dobrego odbioru powinna być tak ok. 5-10 kHz, nieco szerzej, niż wzmacniacz
    p.cz. Zwykle jest dużo szerzej, nawet kilkadziesiąt kHz, łatwiej jest taki
    obwód zrobić. Potem jest zwykle cewka sprzęgająca i zapodaje ona odebrany
    sygnał na wejście wzmacniacza w.cz., bądź w prostszych radiach od razu do
    mieszacza.
    Zaś pręt teleskopowy jest elektrycznie wydłużany cewką, schowaną w środku,
    niektóre radia, zwłaszcza samochodowe, ale i wyższej klasy przenośne (np.
    ICF2001 - wystarczy guglowi podać, wyświetli multum linków, to jest Sony,
    mam ten model, ma dostrajany diodami pojemnościowymi chyba pifiltr na
    wejściu, regulowany potencjometrem z przodu radia), mają możliwość
    dostrojenia anteny do obwodów w radiu. Miałem kiedyś w ręce ruski
    radiotelefon Laspi (pracujący FM w paśnie CB) o mentalności naszego Echo,
    nieco większy, jego antenka, miała w podstawce mały trymerek, którym
    dostrajało się odbiór na maksimum, używałem tej anteny z innymi radiami i
    znów, wystarczyło trymerkiem dostroić.
    Wiele też anten CB, widocznych na samochodach, ma widoczną cewkę wydłużającą
    w podstawie i/lub zblokowana z promiennikiem u jego dołu
    np. http://avanti-radio.pl/antena-cb-presenter-spyder.ht
    ml.

    > powinien byc tylko nieznacznie gorszy niz na UKF ? Zysk cwiercfalowego
    > unipola nie jest przeciez taki duzy.

    Ważną sprawą jest dopasowanie, aby zapewnić maksymalne zapodanie energii
    tam, gdzie trzeba. Przy czym należy pamiętać, a zapomina się o tym, że samo
    dopasowanie nie oznacza poprawy efektywności - opornik 50 omów na gniazdku
    50 omów będzie dopasowany idealnie, a gówno wypromieniuje i gówno przyjmie.
    Byle jaki pręt, niedopasowany jak ch.., da znacznie lepszy efekt, niż ten
    opornik.

    > O ile pamietam, to czulosc odbiornika na UKF podawano w uV, a na
    > dlugich i srednich to w mV ... ale moze to jakiej inne wolty ?

    Te same.

    --
    ...Ja biorę na siebie schody, znajdę je skubane i skopię im poręcz
    tak, że nie będą wiedziały, którędy na górę. (C) Osioł ze Shreka.

  • 3. Data: 2017-01-21 01:28:44
    Od: kilokitu <k...@o...pl>

    W dniu piątek, 20 stycznia 2017 23:21:29 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:
> [...]
    > Stacji zadnej.
    > Tez tak macie, czy radyjko uszkodzone ?
    >
    > W sumie to mnie nie dziwi, bo przetwornice dzis trudno zliczyc.

    Kiedyś była u nas awaria stacji transformatorowej i przez 14 godzin pół miasta było
    pozbawione zasilania. Ale wtedy mój YachtBoy w AM pięknie grał. Nawet w paśmie 120 m
    jakieś afrykańskie stacje dało się odebrać.

  • 4. Data: 2017-01-21 01:32:02
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 21 Jan 2017 00:01:51 +0100, HF5BS napisał(a):

> [...]
    > wschodzie, w dzień rzeczywiście, możesz nic nie usłyszeć - specyfika
    > propagacji fal średnich. Jak się przysłuchasz, zauważysz różnice między

    Teraz sluchalem - to chyba wystarczajaco "po zachodzie" ?

    > Na wejściu masz równoległy obwód rezonansowy, który odtłumia na odbieranej

    O elektryczna mi chodzilo.

> [...]
    > sygnał na wejście wzmacniacza w.cz., bądź w prostszych radiach od razu do

    A ta "czulosc odbiornika" z antena ferrytowa to sie liczy na tej cewce
    sprzegajacej, czy na wejsciowej czy jeszcze inaczej ?
    wejsciowego gniazda moze przeciez nawet nie byc.

> [...]
    > ICF2001 - wystarczy guglowi podać, wyświetli multum linków, to jest Sony,

    Mi chodzi tylko o to, ze jak wezmiemy np pol metrowy pret w odleglosci
    10 km od nadajnikow MW i UKF o tej samej mocy - to napiecia/prady/moce
    generowane w precie sa chyba dosc zblizone ?

    > Te same.0

    To skad ta roznica ?
    Bo taka roznica miedzy antena ferrytowa a unipolem, ze lepszego
    odbiornika na MW nie trzeba ?

    J.

  • 5. Data: 2017-01-21 01:38:39
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Zainspirowany dyskusja przelaczylem radyjko na AM MW ...
    > i uslyszalem tylko wielki halas.
    > Piski, buczenia - i to na calym pasmie.
    > Stacji zadnej.
    > Tez tak macie, czy radyjko uszkodzone ?

    Jest dramat. Ale jak odłączę laptopa i golarkę od ładowarki, to jest OK.
    Plazmy nawet nie włączam. Sam laptop bez ładowarki może być włączony,
    wiele to nie zmienia.

    Golarka naładowana miga diodą i to miganie sieje w całym pasmie jako
    dwie naprzemienne częstotliwości (pewnie przetwornica).

    > P.S. Jak to wlasciwie jest z antenami w tym pasmie ?

    Ja mam antenę KDZO (Kawał Drutu Za Oknem) :) Od parapetu 15m do słupka
    wbitego w ziemię i po obu stronach oddzielone sznurkiem, żeby nie zwierało
    (także pojemnościowo). Masa do parapetu i do słupków wbitych w ziemię.

    Cośtam słychać.

    > O ile pamietam, to czulosc odbiornika na UKF podawano w uV, a na
    > dlugich i srednich to w mV ... ale moze to jakiej inne wolty ?

    Mój odbiornik (bez filtrów wejściowych) ma na FM < 10uV, na MW < 1mV/m
    (cokolwiek to znaczy), a na SW < 20uV.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Signal_strength_in_tel
    ecommunications

    "High-powered transmissions, such as those used in broadcasting, are
    expressed in dB-millivolts per metre (dBmV/m)."

    Hmm.

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 6. Data: 2017-01-21 02:00:16
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    HF5BS <h...@...pl> wrote:

    > Wyjdź z radiem (jeśli jest taka możliwość) tak przynajmniej ze sto-dwieście
    > metrów od domów, sytuacja diametralnie się poprawi.

    To prawda, jak pojechałem samochodem na jakieś odludzie i zawiesiłem
    antenę na drzewie (izolowany kabel od drzewa do radia), to odbierałem
    rzeczy, których w życiu w domu nie udało mi się odebrać.

    > Na wejściu masz równoległy obwód rezonansowy, który odtłumia na odbieranej
    > częstotliwości i gniecie, co poza nią,

    U mnie w Degenie nie ma :( Dorobienie zewnętrznego banku filtrów jest na
    mojej liście rzeczy do zrobienia... długiej liście.

    > pręt teleskopowy jest elektrycznie wydłużany cewką, schowaną w środku,

    U mnie w Degenie chyba też nie... chyba że to L109?

    http://radio.pagesperso-orange.fr/Images/DE1103/DE11
    03sch.gif

    Ale L109 wygląda jakby była częścią filtra z L110, C135 i C132.

    A może L101, L102 i L103?

    To w ogóle bardzo prosta i tania konstrukcja jest.

    > Te same.

    U mnie w Degenie jest uV i mV/m...

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 7. Data: 2017-01-21 02:11:04
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 21 Jan 2017 00:38:39 +0000 (UTC), Adam Wysocki napisał(a):

    > Ja mam antenę KDZO (Kawał Drutu Za Oknem) :) Od parapetu 15m do słupka

    A na UKF wystarcza 50 cm.

    Czy ja sie myle, czy i na srednich takie 50cm powinno wystarczyc ?

    > Mój odbiornik (bez filtrów wejściowych) ma na FM < 10uV, na MW < 1mV/m
    > (cokolwiek to znaczy),

    O wlasnie - mV/m.
    Jak rozumiem - natezenie pola elektrycznego fali el-m.

    Ale ... jesli w takiej fali o natezeniu 1mV/m umiescimy odbiornik
    z 50cm antena ... to jakie napiecie bedzie na wejsciu odiornika ?
    Chcialoby sie powiedziec, ze 500uV, ale cos to za proste :-)

    I jak na to napiecie wplynie czestotliwosc fali ?

    J.

  • 8. Data: 2017-01-21 09:10:26
    Od: kilokitu <k...@o...pl>

    > Ale ... jesli w takiej fali o natezeniu 1mV/m umiescimy odbiornik
    > z 50cm antena ... to jakie napiecie bedzie na wejsciu odiornika ?
    > Chcialoby sie powiedziec, ze 500uV, ale cos to za proste :-)

    Problem jest bardziej skomplikowany!
    Niestety antenę, która jest wielokrotnie krótsza od długości fali bardzo trudno
    dopasować do impedancji kabla. Przykładem może tu być rozwiązanie anteny typu
    Mini-Whip gdzie element aktywny ma wymiary 30x70 mm (milimetrów) a antena bardzo
    dobrze pracuje w zakresie od 10 kHz do 30 MHz. W Google można znaleźć tysiące opisów
    tej anteny... dla przykładu tu:
    http://www.chirio.com/mini_whip_e.htm
    Praktyczne działanie tej anteny można sprawdzić tu:
    http://websdr.ewi.utwente.nl:8901/
    Gdyby kogoś interesowała teoria to bardzo przystępnie jest opisana w książce Poradnik
    Ultrakrótkofalowca dostępnej w bibliotece AGH. Opis anten rozpoczyna się od strony
    843:
    http://winntbg.bg.agh.edu.pl/skrypty2/0067/

  • 9. Data: 2017-01-21 10:25:07
    Od: test <t...@t...test>

    W dniu 20.01.2017 o 23:21, J.F. pisze:

    > Zainspirowany dyskusja przelaczylem radyjko na AM MW ...
    > i uslyszalem tylko wielki halas.
    > Piski, buczenia - i to na calym pasmie.
    > Stacji zadnej.
    > Tez tak macie, czy radyjko uszkodzone ?

    U mnie Śnieżnik R 502 daje już ledwo radę:
    http://host1gb.net.pl/download.php?file=7d1d02769563
    6c3a7945aa06d8b0f54c
    http://host1gb.net.pl/download.php?file=766bc4f6bd4c
    fe3bf4ded3da7bc1f3f5
    Antena tylko ferrytowa, nie nakierowana.
    Źródła zakłóceń raczej pozadomowe.
    Jeszcze kilka lat temu dało się odebrać inne stacje na długich, teraz
    muszę wejść na jakieś WebSDR. :-)
    AM szkoda pod względem brzmienia i "atmosfery".

  • 10. Data: 2017-01-21 11:10:49
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Adam Wysocki" <g...@s...invalid> napisał w wiadomości

    > U mnie w Degenie nie ma :( Dorobienie zewnętrznego banku filtrów jest na
    > mojej liście rzeczy do zrobienia... długiej liście.

    Patrząc na to, co z brzegu po lewej, to rzeczywiście, wygląda mi to nieco
    osobliwie, praktycznie bez specjalnego ofiltrowania, a antena ferrytowa
    (AMANT na schemacie) z reakcją? Hmm...

    > U mnie w Degenie chyba też nie... chyba że to L109?

    Może... choć nie bardzo mi na to wygląda,

    > http://radio.pagesperso-orange.fr/Images/DE1103/DE11
    03sch.gif

    > Ale L109 wygląda jakby była częścią filtra z L110, C135 i C132.
    >
    > A może L101, L102 i L103?

    Bardziej na jakiś filtr pasmowo-zaporowy, może celem odcięcia p.cz., aby się
    nie przenikała z powrotem do wejścia/anteny?
    Niestrojone obwody aktywne na wejściu? Trochę się boję, że przy większym
    "badziewiu" w otoczeniu, mogą pojawić się problemy, powiedzmy, z liniowością
    tych układów... I zrobi się śliczny mieszacz.
    A radyjko ładne jest.

    > To w ogóle bardzo prosta i tania konstrukcja jest.

    > U mnie w Degenie jest uV i mV/m...

    Powszechny parametr.