  • 1. Data: 2010-08-24 13:26:25
    Temat: Bezlusterkowiec zgodny z dotychczasowym standardem obiektywów
    Od: "slawmir" <s...@w...pl>

    Witam,
    Ostatnio sporo się dzieje na rynku aparatów w klasie EVIL (bezlusterkowce,
    np. Sony NEX 5). Doszedł również nowy wynalazek Sony - Alpha 33 i 55 -
    lustrzanka ze "statycznym" (nieruchomym) lustrem. Oba rozwiąznia idą w
    kierunku lżejszego, mniejszego, cichszego od lustrzanek rozwiązania sprzętu
    dającego wysoką jakość obrazu na dużej (APS-C) matrycy.
    Jako użytkownik (od lat kilku) lustrzanki (Nikon D50) i osoba lubiąca mieć
    sprzęt fotograficzny w czasie podróży (głównie wakacyjnych) zawsze przy
    sobie -chętnie kupiłbym lżejszy i "cichszy" (od typowej lustrzanki) sprzęt.
    Dla mnie bardziej istotne od gabarytów - jest waga sprzętu.
    I tutaj pytanie:
    - czy jest technologicznie możliwe skonstruowanie np. Alpha'y XX z
    klasycznym bagnetem (obiektywy Minolty, Sony i Zeissa) - na wzór Alpha 55 -
    ale zupełnie pozbawionego lustra (pusta komora w body przed matrycą).
    Czyli - taki NEX 5 w obudowie Alpha 55 (AF na głównej matrycy metodą
    detekcji kontrastu)?
    Myślę, że takie rozwiązanie byłoby ciekawe - wyrzucając lustro mamy lżejsze
    body (a nie każdemu zależy na miniaturyzacji - cierpi wtedy ergonomia) -
    "cichy" aparat o dłuższej żywotności (mechanika jest chyba słabszym
    elementem w lustrzankach niż elektronika). I najważniejsze - mamy wtedy
    tańsze obiektywy - których jest dużo na rynku (nie musimy konstrować nowych
    lub wymyślać dziwne przejściówki).

    Pzdr, Sławek

  • 2. Data: 2010-08-24 13:57:24
    Od: Waldek Godel <n...@o...info>

    Dnia Tue, 24 Aug 2010 15:26:25 +0200, slawmir napisał(a):

> [...]
    > ale zupełnie pozbawionego lustra (pusta komora w body przed matrycą).
    > Czyli - taki NEX 5 w obudowie Alpha 55 (AF na głównej matrycy metodą

    do każdego body micro4/3 możesz zastosować obiektyw 4/3 z przejściówką.

    --
    Pozdrowienia, Waldek Godel

  • 3. Data: 2010-08-24 15:20:51
    Od: Mikolaj Machowski <m...@w...pl>

    slawmir napisał:

    Nie bardzo rozumiem po co. W A55 mechanizm lustra to kilkanaście gramów.

    Prawdziwą alternatywą jest system Olympusa m4/3 z przejściówką na
    obiektywy 4/3. Podkreślam, że Olympusa bo tylko on z przejściówką
    w pełni współpracuje z obiektywami 4/3.

    Sony nawet nie startuje w tej konkurencji bo przejściówkę z NEX-a na
    alphy wykastrowali z mechanizmu AF.

    m.

  • 4. Data: 2010-08-24 16:33:02
    Od: "Pan Piskorz" <p...@b...pl>

    > lustrzanka ze "statycznym" (nieruchomym) lustrem

    To już chyba koniec lustrzanek cyfrowych.
    Tanie dziadostwo zawsze zwycięży.
    P.

  • 5. Data: 2010-08-24 17:44:06
    Od: Bartosz Mierzwiak <b...@w...pl>

    On 24 Aug 2010 15:20:51 GMT, Mikolaj Machowski <m...@w...pl> wrote(a):

    > Prawdziwą alternatywą jest system Olympusa m4/3 z przejściówką na
    > obiektywy 4/3. Podkreślam, że Olympusa bo tylko on z przejściówką
    > w pełni współpracuje z obiektywami 4/3.

    Nie do końca wpełni, bo nie ze wszystkimi obiektywami 4/3
    (http://panasonic.jp/support/global/cs/dsc/connect/g
    1.html)
    I podobnie ma być u Sony.

    > Sony nawet nie startuje w tej konkurencji bo przejściówkę z NEX-a na
    > alphy wykastrowali z mechanizmu AF.

    To nie tak. Podstawowym napędem szkieł na bagnet A jest silnik w
    korpusie. NEX z uwagi na miniatutyzację nie ma silnika. Sony zapowiedziało
    że pracują nad wprowadzeniem działania AF z przejściówką A-mount->E-mount.
    Twierdzą że przed wypuszczeniem NEXa testowali taką funkcjonalność, ale
    nie byli zadowoleni z działania obiektywów Alphy z autofocusem
    kontrastowym NEXa. Prace ponoć trwają.
    Ewentualny upgrejd odbędzie się poprzez aktualizację firmwaru. Sprzętowo
    wystarczy ta sama przejściówka, którą już wypuszczono.
    Z uwagi na brak silnika w NEXie AF może działać wyłącznie ze szkłami
    wyposażonymi w silnik AF (czyli oznaczone SSM/SAM).

    pozdrawiam. B.

  • 6. Data: 2010-08-24 18:54:04
    Od: mt <t...@i...pl>

    Bartosz Mierzwiak pisze:

    > Nie do końca wpełni, bo nie ze wszystkimi obiektywami 4/3
    > (http://panasonic.jp/support/global/cs/dsc/connect/g
    1.html)
    > I podobnie ma być u Sony.

    No ale chyba Mikołaj wyraźnie napisał, że chodzi o Olympusa a nie całe
    m4/3. W przeciwieństwie do Panasonica Olympus przez przejściówkę
    zachowuje pełną kompatybilność ze wszystkimi szkłami 4/3.

    --
    marcin

  • 7. Data: 2010-08-24 19:03:47
    Od: J-L-F <j...@o...pl>

    Pan Piskorz pisze:

    > To już chyba koniec lustrzanek cyfrowych.

    Kiedyś i tak to się stanie, pies trącał lustro, szkoda tylko tego
    przyjemnego dźwięku, jaki lustro wydaje - ale to da się nadrobić!

  • 8. Data: 2010-08-24 19:10:04
    Od: Bartosz Mierzwiak <b...@w...pl>

    On Tue, 24 Aug 2010 20:54:04 +0200, mt <t...@i...pl> wrote(a):

> [...]
    > m4/3. W przeciwieństwie do Panasonica Olympus przez przejściówkę
    > zachowuje pełną kompatybilność ze wszystkimi szkłami 4/3.

    Aha. No to mój błąd.

    pozdrawiam, B.

  • 9. Data: 2010-08-24 20:22:34
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    W dniu 2010-08-24 21:03, J-L-F pisze:

    > Kiedyś i tak to się stanie, pies trącał lustro, szkoda tylko tego
    > przyjemnego dźwięku, jaki lustro wydaje - ale to da się nadrobić!

    Bezlusterkowy G1 kłapie równie głośno co niejedno lustro, a ja ze swojej
    strony nie rozumiem waszego sentymentalnego uporu. Poza tym rozwiązanie
    z nieruchomym półprzepuszczalnym lustrem też ma długą tradycję :P

  • 10. Data: 2010-08-24 20:55:26
    Od: PaPi <r...@d...trzy>

    > Nie do końca wpełni, bo nie ze wszystkimi obiektywami 4/3
    > (http://panasonic.jp/support/global/cs/dsc/connect/g
    1.html)

    To tabela kompatybilnosci aparatow Panasonica.
    Olympus wspolpracuje ze wszystkim obiektywami i ostrzy w S-AF.
    Niestety wiekszosc obiektywow 4/3 ostrzy jeszcze wolniej niz m4/3 z
    Olympusem, ktory w przeciwienstwie do Panasonica do demonow predkosci
    nie nalezy.