  • 1. Data: 2013-03-13 17:06:07
    Temat: Bezpiecznik PTC firmy EPCOS
    Od: "Robbo" <n...@g...com>

    Witam,

    Do zabezpieczenia temperaturowego dziesięciu modułów tyrystorowych chciałem
    zastosować dziesięć bezpieczników PTC połączonych szeregowo, przymocowanych
    do radiatorów. Wybrałem układ EPCOS B59901D0070A040 (temperatura 70st.C).
    http://www.tme.eu/pl/Document/6c14e88beb8e31521004ca
    4512372805/Sensors_B59901_D901.pdf
    Pasuje mi on głównie ze względu na sposób montażu. Chciałem zapytać osób,
    które miały do czynienia z tym układem, czy jest on godny zaufania?

    Robbo

  • 2. Data: 2013-03-13 17:18:59
    Temat: Re: Bezpiecznik PTC firmy EPCOS
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 13.03.2013 17:06, Robbo wrote:
    > Witam,
    >
    > Do zabezpieczenia temperaturowego dziesięciu modułów tyrystorowych
    > chciałem zastosować dziesięć bezpieczników PTC połączonych szeregowo,

    Taki sobie pomysł - raczej czujnik temperatury z histerezą podpięty na
    wejście enable modułu.

    > przymocowanych do radiatorów. Wybrałem układ EPCOS B59901D0070A040
    > (temperatura 70st.C).

    Trollujesz, czy co?

    Przecież to nie są bezpieczniki PTC, tylko zwykłe termistory PTC.

    Michoo

  • 3. Data: 2013-03-13 18:50:10
    Od: "Robbo" <n...@g...com>

    > Trollujesz, czy co?
    >
    > Przecież to nie są bezpieczniki PTC, tylko zwykłe termistory PTC.

    W TME występują pod nazwą "bezpieczniki polimerowe PTC".

    R.

  • 4. Data: 2013-03-15 08:22:59
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2013-03-13 18:50, Robbo pisze:

    > W TME występują pod nazwą "bezpieczniki polimerowe PTC".

    A jaki prąd chcesz przez to przepuścić? Sprawdź, jaką toto ma
    rezystancję. A w jakim celu chcesz to jeszcze łączyć szeregowo? To jest
    raczej mało fajny pomysł przy bezpiecznikach.
    Same bezpieczniki polimerowe mają inną budowę i parametry, na dodatek
    każde zadziałanie pogarsza ich właściwości.

    Pozdrawiam

    DD

  • 5. Data: 2013-03-15 08:54:56
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 15.03.2013 08:22, Dariusz Dorochowicz wrote:

    > A jaki prąd chcesz przez to przepuścić? Sprawdź, jaką toto ma
    > rezystancję.

    W załączonym ds jest dość wyraźnie napisane, że <100?.

    Michoo

  • 6. Data: 2013-03-15 11:00:47
    Od: "Robbo" <n...@g...com>

    Z tego co się dowiedziałem od projektanta, to prądy będą rzędu miliamperów.
    Połączenie szeregowe będzie w tym celu, żeby wprowadzić pojedynczy sygnał do
    sterownika mikroprocesorowego informujący o tym, że któryś z tych
    bezpieczników zadziałał (nie potrzebna mi informacja, który konkretnie
    czujnik zadziałał; nie chcę wprowadzać dziesięciu oddzielnych sygnałów od
    dziesięciu czujników, gdyż brakuje mi wolnych wyprowadzeń z obudowy i
    mikroprocesora). Jeśli którykolwiek z tych bezpieczników zadziała, to
    mikroprocesor przerwie sterowanie wszystkich modułów tyrystorowych (muszą
    być wyłączone wszystkie moduły tyrystorowe, a nie tylko ten, który się
    przegrzał) i zgłosi awarię. Czujniki mają za zadanie wykryć przekroczenie
    temperatury, co jest sytuacją awaryjną i nie powinno się nigdy zdarzyć
    podczas normalnej pracy układu (od 10 lat ani razu żadne z urządzeń nie
    miało problemu polegającego na tym, że temperatura wzrosła).
    Dziś powinienem otrzymać przesyłkę z TME z tymi czujnikami (na 70 st.C).
    Połączę je szeregowo; jeden mogę poświęcić na zmarnowanie; będę testował i
    zobaczymy, co z tego wyjdzie.

    Robbo

  • 7. Data: 2013-03-15 12:23:53
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2013-03-15 11:00, Robbo pisze:
> [...]
    > Dziś powinienem otrzymać przesyłkę z TME z tymi czujnikami (na 70 st.C).
    > Połączę je szeregowo; jeden mogę poświęcić na zmarnowanie; będę testował

    To teraz tak:

    Masz 10 termistorów (nie możesz tego inaczej traktować). Zmiana
    temperatury na jednym o załóżmy 50 stopni da podobny efekt, jak zmiana
    na kilku o 10. Która sytuacja jest OK?
    Bezpieczniki polimerowe (chociaż te nie są bezpiecznikami polimerowymi)
    mają histerezę dzięki mocy wydzielanej na nich samych i podgrzaniu
    samego elementu. Tu nie masz takiej możliwości.
    Jak już, to może warto się zastanowić nad "normalnymi" termometrami na
    jakimś "ludzkim" interfejsie - i2c albo 1-wire? Niektóre daje się na
    jednej magistrali podpiąć w ilości paru sztuk. Przy okazji będziesz
    wiedział, w którym miejscu jest problem.

    Pozdrawiam

    DD

  • 8. Data: 2013-03-15 14:58:28
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 15.03.2013 11:00, Robbo wrote:
    > Z tego co się dowiedziałem od projektanta, to prądy będą rzędu
    > miliamperów.

    No to się wyjaśniło zamieszanie z określeniami. Imo samo słowo
    "bezpiecznik" oznacza coś ograniczającego prąd i istnieją bezpieczniki
    PTC - wielorazowe. Tutaj używasz "bezpieczniki termiczne" czyli coś
    skokowo reagującego na temperaturę.

> [...]
    > pojedynczy sygnał do sterownika mikroprocesorowego informujący o tym, że
    > któryś z tych bezpieczników zadziałał (nie potrzebna mi informacja,

    No to łączysz termistory parami z rezystorami w celu otrzymania
    dzielnika. Każdy dzielnik ORujesz albo za pomocą diod albo MOSów na
    jedno wejście uC.

    > nie chcę wprowadzać dziesięciu
    > oddzielnych sygnałów od dziesięciu czujników, gdyż brakuje mi wolnych
    > wyprowadzeń z obudowy i mikroprocesora).

    Jak masz przynajmniej 2 piny (albo zrobisz kombinację z jakimś
    generatorem) to możesz użyć mux + licznik - wtedy dowiesz się i który
    sensor zadziałał.

    > Dziś powinienem otrzymać przesyłkę z TME z tymi czujnikami (na 70 st.C).
    > Połączę je szeregowo; jeden mogę poświęcić na zmarnowanie; będę testował
    > i zobaczymy, co z tego wyjdzie.

    Jak je połączysz szeregowo to nie rozpoznasz czy kilka modułów jest
    ciepłych czy jeden lekko przegrzany. Dla podanego czujnika na nominalne
    70 stopni dużą zmianę masz dopiero w przy 90. Nie odróżnisz 1 czujnika
    @75..85 od 10 @65.

    Michoo