  • 1. Data: 2013-03-14 09:41:46
    Temat: ile prądu pobiera dławik kompensacyjny 4kVAr?
    Od: Albercik <n...@g...pl>

    Witam

    Mam zainstalowany dławik kompensacyjny 4kVAr do kompensacji energii
    biernej pojemnościowej.

    Generalnie działa OK. Robi co ma robić.
    Ale skurczybyk się grzeje, domniemywam, że jak coś się grzej to znaczy
    że generuje to jakieś koszty.. Ile prądu może pobierać, a tym samym
    kosztować, taki dławik zapięty do sieci na stałe? Niestety nie mam
    możliwości dokonania pomiaru..

  • 2. Data: 2013-03-14 10:10:25
    Temat: Re: ile prądu pobiera dławik kompensacyjny 4kVAr?
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Thu, 14 Mar 2013 09:41:46 +0100, Albercik napisał(a):

    > Ile prądu może pobierać, a tym samym
    > kosztować, taki dławik zapięty do sieci na stałe?

    Z grubsza tyle ile pobiera trafo o podobnej mocy na luzie. Czyli jakieś 5%
    od 4kVA, czyli 200W.
    --
    Jacek

  • 3. Data: 2013-03-14 12:04:40
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@g...away.com>

    W dniu 2013-03-14 09:41, Albercik pisze:
> [...]
    > że generuje to jakieś koszty.. Ile prądu może pobierać, a tym samym
    > kosztować, taki dławik zapięty do sieci na stałe? Niestety nie mam

    A czy on nie powinien być włączany tylko wtedy, kiedy pracuje obciążenie
    pojemnościowe? Bo tak, to kiedy nie kompensuje energii pojemnościowej,
    nabija energię indukcyjną.

  • 4. Data: 2013-03-14 12:22:14
    Od: Albercik <n...@g...pl>

    W dniu 14.03.2013 12:04, Tomasz Wójtowicz pisze:

    > A czy on nie powinien być włączany tylko wtedy, kiedy pracuje obciążenie
    > pojemnościowe? Bo tak, to kiedy nie kompensuje energii pojemnościowej,
    > nabija energię indukcyjną.

    W zasadzie masz racje, ale jest drobny niuans w sposobie naliczania kasy
    za energie pojemnościową, a indukcyjną.

    Za energie pojemnościową kasują za rzeczywiste jej
    generowanie/zużywanie. Włączysz odbiornik pojemnościowy to od razu
    płacisz. Natomiast w przypadku energii indukcyjnej kasują dopiero gdy
    średnio-dzienna(albo nawet miesięczna) wartość jest większa niż...

    W moim przypadku mam stałe obciążenie pojemnościowe, oraz raz za czas
    włącza się obciążenie indukcyjne(winda, klimatyzacja itp..) Z pomiarów
    wyszło, że energia pojemnościowa nie jest aż tak duża, wystarcz zapiąć
    dławik, który zniweluje to stałe obciążenie indukcyjne, a jednocześnie
    nie przekroczy maksymalnej dopuszczalnej(darmowo) średniej wartości
    energii pojemnościowej.
    Różnica jest taka że sam dławik kosztuje kilka tysięcy(<5000zł) a taki
    "inteligentny", niwelujący do zera, to koszt rzędu
    kilkunastu/kilkudziesięciu tysięcy.
    Jak jest w praktyce się dowiem jak faktura przyjdzie...

  • 5. Data: 2013-03-14 12:26:06
    Od: Albercik <n...@g...pl>

    W dniu 14.03.2013 12:22, Albercik pisze:

    > a jednocześnie
    > nie przekroczy maksymalnej dopuszczalnej(darmowo) średniej wartości
    > energii pojemnościowej.
    tfu, tfu, tfu... biernej indukcyjnej miało być...