  • 1. Data: 2024-05-04 19:03:59
    Temat: Bonusowe pytanie rozliczenie sie z elektrownia - fotowoltaika.
    Od: ptoki <p...@e...pl>

    Rozumiem ze kiedys sytuacja byla mniej wiecej taka ze sie uzywalo pradu
    ile trzeba bylo, oddawalo ile sie udalo odac i licznik nawet jak liczyl
    energie pobrana i oddana to rozliczenie bylo (i jest dla tych co sie na
    ten model wczesniej zalapali) raz na rok.

    Potem kojarze ze bylo chyba dwa razy na rok czy co kwartal i wtedy w
    lato nacisnac energii zeby w zime wyciagnac sie juz nie dalo.
    Nie kojarzeczy to rozliczenie roczne tez nie bylo robione w styczniu
    wiec i tak sie nie dalo wykorzystac energii z lata w zimie bo po prostu
    byla ona wyplacona za psi pinionc i od stycznia trza bylo placic za
    energie standardowo a za naddatek dostawalo sie tylko te czesc
    energetyczna a nie za przesyl.

    A jak jest teraz?

    Liczniki licza energie co minute, co godzine i zapisuja zeby potem
    energetyka se to pomnozyla przez stawke (jeszcze nie godzinowa a roczna
    ale ustawiona tak zeby sprzedajac dostac niewiele a kupujac placic duzo
    plus przesyl?

    Jak to teraz jest? Przyznam ze mi sie nie chce doktoryzowac z tego, juz
    sie doktoryzuje z blacharki samochodowej, klinkieru kominowego, chorob
    zwierzyny domowej i DB2 purescale plus HADR.
    Wiec mam wymowke ze mi sie nie chce.

    --
    Lukasz

  • 2. Data: 2024-05-04 22:15:00
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu 04.05.2024 o 19:03, ptoki pisze:
> [...]
    > sie doktoryzuje z blacharki samochodowej, klinkieru kominowego, chorob
    > zwierzyny domowej i DB2 purescale plus HADR.

    Jak ci się nie chce to przyjmij że trzeba zamontować 2x tyle ile się
    teoretycznie potrzebuje i powinno być ok. Czyli zużywasz 5000kWh
    rocznie, montujesz 10-12kW. Ewentualnie jakieś wariacje z baterią jak
    będą dotacje.
    Wszelkie dywagacje na temat kupowania, sprzedawania, analiz opłacalności
    można sobie w dupę wsadzić bo nikt nie wie co się będzie działo jak
    wdrożą te dynamiczne taryfy. I ile z tego co zapowiadają będzie wdrożone.

    L.

  • 3. Data: 2024-05-05 07:50:52
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 04-05-2024 o 19:03, ptoki pisze:

    > A jak jest teraz?

    A w jakim systemie i u jakiego operatora?
    U mnie, w Enea, w netmeteringu, nic się nie zmieniło - dalej mam raz na rok.

  • 4. Data: 2024-05-05 14:43:36
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .05.2024 o 19:03 ptoki <p...@e...pl> pisze:

    > A jak jest teraz?

    Teraz panele są tanie, jak masz miejsce na ich montaż, to kup 3x tyle ile
    potrzebujesz (ile Ci wychodzi z rocznego zużycia). Przy takim
    przewymiarowaniu niewiele będą Cię interesować stawki operatora.

    TG

  • 5. Data: 2024-05-05 14:44:32
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .05.2024 o 07:50 Cavallino <C...@k...pl> pisze:

    > A w jakim systemie i u jakiego operatora?
    > U mnie, w Enea, w netmeteringu, nic się nie zmieniło - dalej mam raz na
    > rok.

    Ja w PGE mam odczyty 2x w roku. Idealnie taki układ się u mnie sprawdza.

    TG

  • 6. Data: 2024-05-05 19:57:57
    Od: ptoki <p...@e...pl>

    On 2024-05-04 15:15, Lisciasty wrote:

> [...]
    > można sobie w dupę wsadzić bo nikt nie wie co się będzie działo jak
    > wdrożą te dynamiczne taryfy. I ile z tego co zapowiadają będzie wdrożone.

    No wlasnie che sie dowiedziec jak bardzo zle jest z tym calym rozliczaniem.
    Wolalbym tego uniknac i po prostu to co zbiore ze slonca wsadzic w
    ciepla wode albo w klime.

    Ale wiem ze nawet 2-3x przewymiarowane w zime bedzie za slabe nawet z PC
    jesli nie da sie odebrac tego co sie wsadzilo w lato.

    Wasze sugestie troche wyjasniaja dlaczego moja okolica wyglada jak wyglada.

    Sa miejsca gdzie paneli jest 40-50 per domek.

    --
    Lukasz

  • 7. Data: 2024-05-05 19:59:48
    Od: ptoki <p...@e...pl>

    On 2024-05-05 00:50, Cavallino wrote:

    > A w jakim systemie i u jakiego operatora?
    > U mnie, w Enea, w netmeteringu, nic się nie zmieniło - dalej mam raz na
    > rok.

    U mnie jest tauron.
    Jak sie ostatnio chcialem dowiedziec ile place i jaka mam taryfe to o
    malo co myszy nie rozwalilem bo sie tam do niczego doklikac nie dalo.
    W sensie tych pdf-ow z warunkami taryfy G12 itp.

    Dlatego jak mysle o doktoryzacji z rozliczen i taurona to mnie trzesie...
    --
    Lukasz

  • 8. Data: 2024-05-05 20:01:17
    Od: ptoki <p...@e...pl>

    On 2024-05-05 07:43, Tomasz Gorbaczuk wrote:

    > Teraz panele są tanie, jak masz miejsce na ich montaż, to kup 3x tyle
    > ile potrzebujesz (ile Ci wychodzi z rocznego zużycia). Przy takim
    > przewymiarowaniu niewiele będą Cię interesować stawki operatora.

    Dzieki za sugestie.
    Taki mam inicjalnie plan ale chcialem wiedziec jakie sa realia.
    Innymi slowy jak bardzo musze kombinowac i energie u siebie zuzyc zeby
    nie miec problemow o jakich czasem pisza w szmatlawcach.

    --
    Lukasz

  • 9. Data: 2024-05-05 21:42:00
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu 05.05.2024 o 19:57, ptoki pisze:
    > No wlasnie che sie dowiedziec jak bardzo zle jest z tym calym rozliczaniem.

    No jest jak jest. Sprzedajesz nadprodukcję, dostajesz kasę za którą
    kupujesz kWh. Ale dystrybucja już jest płatna extra.

    > Wolalbym tego uniknac i po prostu to co zbiore ze slonca wsadzic w
    > ciepla wode albo w klime.

    Nagrzanie baniaka 300L to jakieś 10kWh więc magazyn z tego marny, a
    zużyć 300L gorącej wody to trzeba się mocno postarać. Klima ile weźmie,
    700W w trybie ciągłym? To są jakieś śmieszne ilości.

    > Ale wiem ze nawet 2-3x przewymiarowane w zime bedzie za slabe nawet z PC
    > jesli nie da sie odebrac tego co sie wsadzilo w lato.

    Niczego nie odbierasz. Masz kasę na wirtualnym koncie za którą kupujesz
    zimą energię.

    > Wasze sugestie troche wyjasniaja dlaczego moja okolica wyglada jak wyglada.
    > Sa miejsca gdzie paneli jest 40-50 per domek.

    40 paneli to raptem 16kW, żadna szokująca ilość.

    L.

  • 10. Data: 2024-05-06 01:17:59
    Od: ptoki <p...@e...pl>

    On 2024-05-05 14:42, Lisciasty wrote:

    > No jest jak jest. Sprzedajesz nadprodukcję, dostajesz kasę za którą
    > kupujesz kWh. Ale dystrybucja już jest płatna extra.

    Wygrzebalem te tauronowe przykladowe faktury.
    Tam jest tak ze licza oddane i pobrane. Oddane mnoza przez 0.8 (pisza ze
    miedzy 1 a 0.8 ale bstawiam ze te 20% zajumaja) odejmuja od pobranych i
    kosza za te pobrane plus przesyl.

    Czyli nie tak zle ale te 20% se tak od czapy zabieraja.

    > Nagrzanie baniaka 300L to jakieś 10kWh więc magazyn z tego marny, a
    > zużyć 300L gorącej wody to trzeba się mocno postarać. Klima ile weźmie,
    > 700W w trybie ciągłym? To są jakieś śmieszne ilości.

    Ale te 300L mozna nagrzac do 90.
    Albo grzac cegly w piecu akumulacyjnym.
    Do zimy nie starczy (liczylem tu kiedys akumulator na 800 stopni o
    ekwiwalencie 4 ton wegla) Ale na pare chlodniejszych dni pomoze.
    Zawsze to lepiej niz pompa ciepla przy -20 i ordynarne grzanie pradem -
    grzalka.

    > Niczego nie odbierasz. Masz kasę na wirtualnym koncie za którą kupujesz
    > zimą energię.

    No wlasnie w tauronie jakos inaczej pokazuja. No nic. nie dramatycznie
    ale widze ze kombinuja jak moga coby prosumenta wycyckac.

    > 40 paneli to raptem 16kW, żadna szokująca ilość.

    Szokujaca nie, ale sporo wiecej niz zwyklemu domowi trzeba.

    Bo stale 8kW to juz jest duzo jak na dom a tu dwa razy tyle

    --
    Lukasz