  • 11. Data: 2004-11-10 16:46:25
    Temat: Re: CIR w TPSA
    Od: "Marek S" <m...@i...mail>

    "Mariusz Krukowski" <k...@n...spam.pl> napisał
    > Przy okazji podpytam:
    > Czy w propozycji zmiany łącza jest wspomniane jaki typ kontraktu ma być na
    > tym PVC ATM, które zastąpi PVC FR?
    > Rzecz w tym że - przynajmniej w specyfikacji ATM Forum - AFAIK parametr o
    > nazwie "CIR" nie jest zdefiniowany dla żadnego z kontraktów. Oznacza to
    > zapewne, że CIR zostanie "przemapowany" na jakiś inny parametr. Ciekaw
    > jestem jaki, bo nie widzę tu oczywistego wyboru.
    Pewnie chodzi o inne łącze ja myślę o:
    http://www.tp.pl/pdf/biznes/transmisja_danych/frame_
    atm/cennik_fr_atm.pdf

  • 12. Data: 2004-11-15 15:15:33
    Od: Marek Moskal <m...@i...p-l>

    Mariusz Krukowski napisal(a) [10 Nov 2004]:

    > Przyznam szczerze, że ja już widziałem odpowiedź. Przy przejściu na
    > sieć ATM, mapowanie miało wyglądać tak: CIR->SCR, kontrakt VBR-NRT.
    > To chyba nie najszczęśliwsza zamiana, szczególnie jeśli ktoś ma na
    > tym dostęp do Internetu. Chyba że ich router brzegowy nie działa
    > według specyfikacji ATM Forum, tylko jakiejś własniej.

    O ile wiem sprzet L3 (przynajmniej tych wiekszych producentow) robi
    policing/itp. w warstwie ATM tylko dla kierunku wyjsciowego, tzn. ruch
    wysylany w kierunku sieci ATM jest dostosowywany do kontraktu przez uklady
    SAR ("bezposrednio" na portcie). W przypadku ruchu przychodzacego z sieci
    ATM dostosowaniem kontraktu zajmuja sie przelaczniki w tej wlasnie sieci,
    glownie ostatni przelacznik ATM wysylajacy ruch juz do samego routera.
    W szczegolnosci przy spieciu bezposrednio dwoch routerow portami ATM, bez
    zadnego przelacznika po drodze, moze nie dac spodziewanych efektow.

    Oczywiscie konfiguracja ograniczania/ksztaltowania ruchu na warstwie
    wyzszej to zupelnie inna sprawa.

    Ciekawy dokument opisujacy VBR-nrt na routerach ogolnie plus szczegoly
    implementacji na sprzecie Cisco jest pod adresem (zlamane na dwie
    linijki):
    http://www.cisco.com/
    en/US/tech/tk39/tk51/technologies_tech_note09186a008
    0102a42.shtml

    PS: inni producenci korzystaja z podobnych regul przy projektowaniu
    urzadzen oraz z tych samych lub bardzo zblizonych ukladow SAR, wiec
    opisane efekty nalezy rozumiec w szerszym kontekscie.

    PS2: ATM jest, wbrew pozorom, bardzo skomplikowana technologia, gdzie
    efekty dzialania sa scisle uzaleznione od wielu skomplikowanych
    parametrow, ktorych wplyw na transmisje czasami jest trudno zrozumiec (kto
    z was wiedzial "od zawsze" jaki jest praktyczny sens CDVT?). Model
    stosowany we FR (i np. w implementacji QoS dla IP na sprzecie Cisco) jest
    MBSZ duzo bardziej przejrzysty i zrozumialy dla uzytkownika/klienta.

    --
    (moskit-at-irc.pl)