  • 61. Data: 2011-04-11 08:52:40
    Temat: Re: Ceny części w PL
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 11.04.2011 10:43, Piotr Gałka pisze:

    > Użytkownik "Michoo" <m...@v...pl> napisał w wiadomości

    > 1. Nie mylisz przyczyn ze skutkami ?
    Sprzęt ma zazwyczaj rok (US) albo 2 lata (np u nas) gwarancji. Rozwój
    jest tak szybki, że większość zmienia (i producenci chcą, żeby
    zmieniali) telefony/odtwarzacze/komputery równie często (różne
    abonamenty) lub częściej - pojawiają się nowości na rynku.

    > 2. ROHS nie dotyczy tyko komórek. Jestem prawie pewien, że na przykład
    > centralki alarmowe też są ROHS, a nie wiem, czy ludzie i tak je
    > wymieniają po 2 latach.
    No tak, ale taka centralka:
    a) ma 2 letnią gwarancję i podejrzewam, że np. ubezpieczenie może
    wymagać jej wymiany
    b) ma gwarancję dłuższą, bo producent zdaje sobie sprawę, że w warunkach
    w jakich pracuje centralka mechaniczne ukruszenie lutów nie grozi,
    własności temperaturowe są dobre a dendryty będą rosły przynajmniej 5
    lat, żeby zaczęły stanowić problem. Ewentualnie użycie lutu droższego 40
    razy nie ma kompletnie znaczenia przy koszcie całości (np 4zł zamiast
    0.1zł).

    Michoo

  • 62. Data: 2011-04-11 08:53:35
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2011-04-10 22:38, Jerry1111 pisze:

    > Ja nie narzekam. Rolki rezystorow 0603 1% sa tansze w Farnell
    > (przynajmniej byly w zeszlym roku) niz w pewnej polskiej firmie znad
    > morza ;-)

    Może rolki rezystorów bo np kondensatory w wielokrotnościach 100 szt to
    w pewnej dużej firmie z Łodzi formie są ze 3 razy tańsze.
    Ale wiele półprzewodników jest wyraźnie tańszych w Farnellu.

    MD

  • 63. Data: 2011-04-11 09:03:57
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "AlexY" <a...@i...-cut_this-.pl-alias-removed> napisał w
    wiadomości news:inq4ee$14p$1@speranza.aioe.org...

    > Odpowiedzialność spada na producenta,

    Pozostaje ustalić, czy na tamtym świecie ma się z tego satysfakcję ;-)

    > Producenci osprzętu samochodowego nie bawią się w małe zamówienia

    To, co jest fabrycznie w samochodzie to zgoda, ale to, co ludzie potem
    wmontowują (np. immobilizer) to już niekoniecznie.
    No i na przykład tomografy, czy jakiś sprzęt do napromieniowywania to chyba
    raczej setkami niż milionami.
    Jeśli nie mają obowiązku robić ołowiowo (a tylko prawo) to montaż
    bezołowiowy wcale nie musi być uznany za brak odpowiedzialności. Może być
    wręcz narzucony konstruktorom przez marketing, aby wyprzedzić konkurencję.

    > Nie zajmuję się projektowaniem więc czegoś zapewne nie wiem, rozumiem BGA
    > mają już kulki LF ale np SMD czym się różnią od ołowiowych jeśli mają np
    > złocone styki?

    Jeszcze nie widziałem rezystorów ze złoconymi stykami, ale nie wykluczam, że
    inni tylko takich używają.

    > Tak jak napisałem w innym poście, liczę na zdrowy rozsądek

    Też tak miałem, ale z biegiem życia i obserwacji tego co się w koło dzieje
    raczej mi przeszło ;-(
    P.G.

  • 64. Data: 2011-04-11 09:19:23
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Butek" <e...@i...invalid> napisał w wiadomości

    > No właśnie, i dlaczego? Czyżby szanowni ustawodawcy od początku zdawali
    > sobię sprawę z niedoskonałości tego tworu?

    Jakiej niedoskonałości ?
    Przecież to doskonała metoda zwiększenia obrotów w branży popularnego
    sprzętu elektronicznego, a że przy okazji oberwą producenci sprzętu
    profesjonalnego, to co to kogo obchodzi - to jest margines (zarówno w sensie
    lobby jak i podatków).
    P.G.

  • 65. Data: 2011-04-11 20:57:13
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    On 11/04/2011 09:53, Mario wrote:
    > Może rolki rezystorów bo np kondensatory w wielokrotnościach 100 szt to
    > w pewnej dużej firmie z Łodzi formie są ze 3 razy tańsze.

    Jak w paskach po 100szt sa tansze, a w rolkach po 4k i 5k sa drozsze, to
    co w tych paskach siedzi?

    > Ale wiele półprzewodników jest wyraźnie tańszych w Farnellu.

    Wiem. Duzy moze wiecej.

    --
    Jerry1111

  • 66. Data: 2011-04-13 09:12:41
    Od: AlexY <a...@i...-cut_this-.pl-alias-removed>

    Użytkownik Michoo napisał:

> [...]
    > zmieniali) telefony/odtwarzacze/komputery równie często (różne
    > abonamenty) lub częściej - pojawiają się nowości na rynku.

    Otóż to, ostatnio MUSIAŁEM wymienić płytę główną w PC bo mostek
    południowy postanowił mieć problemy z połączeniem z płytą (temperatura),
    wymieniłem kulki na ołowiane ale moje rzeźnickie metody chyba nie były
    dość delikatne, gdyby nie to nie zmieniałbym tej płyty przez najbliższe
    2 lata, kogo mogę podać do sądu? Unię europejską?

    > No tak, ale taka centralka:
    > a) ma 2 letnią gwarancję i podejrzewam, że np. ubezpieczenie może
    > wymagać jej wymiany

    Nie, ubezpieczyciel wymaga by była i ma działać, nie powinna zdechnąć
    minimum 10 lat, a tu masz, co 2 lata nowa centralka, stara do
    "recyklingu" czyli na wysypisko

    Marketingowcy mają inne myślenie

    --
    AlexY
    http://nadzieja.pl/inne/spam.html

  • 67. Data: 2011-04-13 09:25:59
    Od: AlexY <a...@i...-cut_this-.pl-alias-removed>

    Użytkownik Piotr Gałka napisał:

    > Użytkownik "AlexY" <a...@i...-cut_this-.pl-alias-removed> napisał w
    > wiadomości news:inq4ee$14p$1@speranza.aioe.org...

    > Pozostaje ustalić, czy na tamtym świecie ma się z tego satysfakcję ;-)

    Mówią że to lepszy świat, kłamią? :)

    > To, co jest fabrycznie w samochodzie to zgoda, ale to, co ludzie potem
    > wmontowują (np. immobilizer) to już niekoniecznie.

    To już odrębna sprawa, zresztą w obecnych samochodach to nie bardzo
    można dokładać klocki wedle własnego uznania, to nie są te proste
    kaszlaki z gaźnikiem i przerywaczem mechanicznym, wymiana żarówki na
    LED'a może wywalać błędy

> [...]
    > bezołowiowy wcale nie musi być uznany za brak odpowiedzialności. Może
    > być wręcz narzucony konstruktorom przez marketing, aby wyprzedzić

    Toteż sprzęt medyczny ma odpowiednią ceną, producentom nie na rękę żeby
    się psuł bo mogą nie sprzedać następnej sztuki

    > Jeszcze nie widziałem rezystorów ze złoconymi stykami, ale nie
    > wykluczam, że inni tylko takich używają.

    chodzi mi o różnice, są czymś innym pokryte w wersji LF?

    [..]

  • 68. Data: 2011-04-13 09:46:17
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "AlexY" <a...@i...-cut_this-.pl-alias-removed> napisał w
    wiadomości news:io3q72$hd2$1@speranza.aioe.org...

    > chodzi mi o różnice, są czymś innym pokryte w wersji LF?

    Nie jestem technologiem, ale na 99% są pokryte czymś innym, te bezołowiowe
    mogą być pokryte czystą cyną.
    Na pewno mają krótszy termin przydatności do montażu - co nie ułatwia
    logistyki.

    Zdarzyło mi się niechcący oderwać jedną stronę 6-pinowego gniazdka (raster
    1,25mm, SMD) polutowanego bezołowiowo.
    Zdziwiło mnie, że puściły luty, a nie odlepiły się (miniaturowe) placki
    miedzi od płytki.
    P.G.

  • 69. Data: 2011-04-13 11:37:14
    Od: AlexY <a...@i...-cut_this-.pl-alias-removed>

> [...]
    >>
    > Nie jestem technologiem, ale na 99% są pokryte czymś innym, te
    > bezołowiowe mogą być pokryte czystą cyną.

    To byłaby czysta głupota, już lepiej byłoby zostawić gołą miedź, tu
    chyba jednak rzeczywiście technolog potrzebny

> [...]
    > (raster 1,25mm, SMD) polutowanego bezołowiowo.
    > Zdziwiło mnie, że puściły luty, a nie odlepiły się (miniaturowe) placki

    Takie rzeczy widuję codziennie, kolejna bzdura to że np SE zabronił
    przelutowania, należy element zdjąć, pady oczyścić założyć świeżą cynę i
    nowy element, jako uzasadnienie odsyłają do standardu JEDEC gdzie z jest
    opisane że przy przelutowaniu tworzą się jakieś kryształki które mają
    gorszą wytrzymałość mechaniczną, detali nie pamiętam bo tak mnie to
    wqrvilo że olałem temat i robię jak każą, nie podali jednak metody jak
    oczyścić do gołego złocenia coby te "kryształki" nie tworzyły się w tej
    cynie co i tak zostaje... załamka, zmuszają ludzi do robienia z siebie
    idiotów, tak to widzę.

  • 70. Data: 2011-04-13 12:54:37
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "AlexY" <a...@i...-cut_this-.pl-alias-removed> napisał w
    wiadomości news:io41t3$4f5$1@speranza.aioe.org...

    > To byłaby czysta głupota, już lepiej byłoby zostawić gołą miedź, tu chyba
    > jednak rzeczywiście technolog potrzebny

    Wydaje mi się, że gdzieś kiedyś czytałem, w karcie katalogowej jakiegoś ROHS
    elementu że końcówki pokryte 100% cyną.

> [...]
    > oczyścić do gołego złocenia coby te "kryształki" nie tworzyły się w tej
    > cynie co i tak zostaje... załamka, zmuszają ludzi do robienia z siebie

    A wystarczy ciut ołowiu i problemu z kryształkami nie ma.
    Za dyrektywy generujące tyle zbędnych problemów powinni wieszać za.... a nie
    płacić miesięcznie tyle co średnia dwuletnia.
    Negatywne skutki decyzji kilku takich odczuwają miliardy ludzi - dla mnie
    taka skala oznacza zbrodnię przeciwko ludzkości.
    P.G.