    Newsgroups: pl.comp.programming
    Date: Sat, 12 Aug 2017 14:07:19 -0700 (PDT)
    Subject: Co jest nie tak z C++ (było: Rust)
    From: g...@g...com

    W dniu sobota, 12 sierpnia 2017 15:59:27 UTC+2 użytkownik s...@g...com napisał:

    > Dobra! To może ugryźmy ten temat na poważnie.
    > Bo skoro znasz (dobrze?!?) języków programowania kilkanaście,
    > to może jesteś geniuszem i może mógłbyś oświecić ciemne masy
    > klepaczy co jest nie tak z C++.

    Co prawda pytanie nie było adresowane stricte do mnie,
    ale -- jak to mówią w internetach, "nie znam się, to się
    wypowiem" -- tym bardziej, że temat był już wałkowany
    w różnych okolicznościach pewnie miliard razy.

    I z pewnością, żeby odpowiedzieć na to pytanie, najpierw
    należałoby ustalić nasze oczekiwania względem danego języka,
    żeby można było zastosować jakieś kryteria, a nie prowadzić
    dyskusji na poziomie "język X jest zły, bo nie ma ficzera Z",
    albo "język X jest zły, bo nie jest językiem Y".

    Moim zdaniem, dużą wadą C++ jest to, że nie daje programiście
    środków do tego, żeby mógł go używać stosownie do swoich
    upodobań -- oczywiście w niektórych kontekstach można by to
    było uznać za zaletę, jednak "w ogólności" wydaje się to raczej
    wadą. Przykładowo, gdybym chciał, żeby wszystkie zmienne w C++
    były domyślnie zadeklarowane jako "const", i tylko te, które
    zasadniczo chcę zmieniać, były zadeklarowane (np. jako "var"),
    C++ (z tego co wiem) nie daje mi możliwości uzyskania takiego
    zachowania.

    Podobnie, interfejsy dostarczane przez STL są bardzo dziwne.
    Jest sobie chociażby taki kontener "stack". Jak można się spodziewać,
    stack<T> ma funkcję push(T element), która kładzie element na stosie,
    oraz pop(), która zdejmuje element ze stosu.

    Problem w tym, że funkcja pop() nie zwraca zdejmowanego elementu.
    Uzasadnienie autorów biblioteki jest takie, że w ten sposób można
    uzyskać większą wydajność, i że STL jest projektowany w taki sposób,
    żeby "nie płacić za to, czego się nie używa" -- jednak brak
    ergonomii biblioteki jest w istocie pewną ceną -- tym więszką, gdy
    programiści przyzwyczają się, że zepsute interfejsy to norma.

    Jeśli ktoś ma ochotę posłuchać sobie tego rodzaju narzekań, to jest
    ten gość, Scott Meyers, który najpierw pisał dużo książek o C++,
    a później zaczął jeździć po konferencjach, narzekając na dziwność
    interfejsów C++ (sławiąc taką mantrę, żeby projektować interfejsy
    w taki sposób, żeby łatwo było ich używać poprawnie, i żeby trudno
    było ich używać niepoprawnie), i teraz zdaje się zajmuje się
    rozwijaniem języka D. Można sobie go w wolnej chwili obejrzeć
    np. tutaj

    https://www.youtube.com/watch?v=RT46MpK39rQ

    Poza tym długie czasy kompilacji i niezrozumiałe komunikaty diagnosyczne
    również są pewną ceną, którą programiści C++ muszą płacić.

    W każdym razie jeżeli używasz C++ i jesteś z tego zadowolony,
    to ja nie zamierzam Cię przekonywać, że nie jesteś. Jednak dla mnie
    duży stopień komplikacji tego języka (np. skomplikowana
    składnia i różne założenia utrudniające formułowanie wniosków
    dotyczących programów napisanych w C++) są na tyle poważnym problemem,
    że jeśli nie muszę, raczej staram się z niego nie korzystać.