  • 1. Data: 2011-12-27 16:03:42
    Temat: Co to znaczy "cuhaltowe"?
    Od: "Krzysztof Tabaczyński" <k...@w...pl>

    Cześć!

    Powiedzcie mi, proszę, co to znaczy, że coś jest "cuhaltowe"?
    Na przykład "cuhaltowa kłódka"...

    Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.

  • 2. Data: 2011-12-27 16:41:30
    Temat: Re: Co to znaczy "cuhaltowe"?
    Od: "asad10" <a...@U...pl>

    >Powiedzcie mi, proszę, co to znaczy, że coś jest "cuhaltowe"?
    >Na przykład "cuhaltowa kłódka"...

    O ile dobrze pamiętam, to znaczy zamek z zapadkami.
    Andrzej Sadowski

  • 3. Data: 2011-12-27 16:58:11
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Krzysztof Tabaczyński" <k...@w...pl> napisał w
    wiadomości news:jdcq97$ei7$1@inews.gazeta.pl...
    > Cześć!
    >
    > Powiedzcie mi, proszę, co to znaczy, że coś jest "cuhaltowe"?
    > Na przykład "cuhaltowa kłódka"...

    Powinno być zuhaltowa. Tylko to trochę bez sensu. Na Śląsku Zuhalt, to
    zamek. Jak wygląda kłódka niezuhaltowa, to nie mam pojęcia. Każda jest
    zuhaltowa chyba.

  • 4. Data: 2011-12-27 17:07:54
    Od: PeJot <P...@m...pl>

    W dniu 2011-12-27 17:58, Robert Tomasik pisze:
> [...]
    >
    > Powinno być zuhaltowa. Tylko to trochę bez sensu. Na Śląsku Zuhalt, to
    > zamek. Jak wygląda kłódka niezuhaltowa, to nie mam pojęcia. Każda jest

    Może chodzi o *zatrzaskową*, taką która się zamyka samoczynnie ?

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 5. Data: 2011-12-27 19:44:04
    Od: Padre <P...@n...net>

> [...]
    >
    > Powinno być zuhaltowa. Tylko to trochę bez sensu. Na Śląsku Zuhalt, to
    > zamek. Jak wygląda kłódka niezuhaltowa, to nie mam pojęcia. Każda jest

    Dawniej bywały kłódki które otwierały się kluczem "niekodowanym" takim
    jak drzwi w szafach ubraniowych i drzwiczki w regałach za komuny,
    standardowy kluczyk pasował do wszystkich drzwiczek, do niedawna
    sprzedawano takie miniaturowe do walizek. Lepsze miały taki wymyślny
    kształt dziurki zbliżony do litery "S" do których pasował specjalny
    kluczyk ale dalej łatwo było je otworzyć wytrychem ponieważ nie miały
    zapadek. Były kłódki z jednym zuhaltem, z trzema, te chyba
    najpopularniejsze w latach powojennych - charakterystyczne klucze z
    trzema stopniami w środku. Az pojawiły się zamki typu Yale w których
    ilość kodowych nacięć dalej potocznie nazywa się ilością zuhaltów
    zazwyczaj w tanich zamkach jest ich 5 ale bywają z długim kluczem
    mającym nawet 20. te są trudne do otworzenia przez amatora głównie dla
    tego że są dłuższe niż standardowe zestawy wytrychów.

  • 6. Data: 2011-12-27 22:45:00
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

    Użytkownik "Krzysztof Tabaczyński" <k...@w...pl> napisał w wiadomości
    > Cześć!
    >
    > Powiedzcie mi, proszę, co to znaczy, że coś jest "cuhaltowe"?
    > Na przykład "cuhaltowa kłódka"...

    O ile dobrze pamiętam, to chodzi o zamek z zapadkami, ale doczytaj sobie
    dokładniej pod tym linkiem:

    http://swiatniki.wordpress.com/2011/10/09/klodki-swi
    atnickie/

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 7. Data: 2011-12-28 16:33:53
    Temat: Re: Co to znaczy
    Od: "WM " <c...@g...pl>

    Krzysztof Tabaczyński <k...@w...pl> napisał(a):
    > Powiedzcie mi, proszę, co to znaczy, że coś jest "cuhaltowe"?
    > Na przykład "cuhaltowa kłódka"...

    Znalazlem słownik języka polskiego z 1900 roku:
    http://ebuw.uw.edu.pl/dlibra/docmetadata?id=234&dird
    s=1&tab=1

    Na 365-tej stronie tego slownika mozna przeczytac :

    Cuhalt - czesc przyrzadu zamkowego, nie pozwalajaca ryglowi cofac s. w tyl

    Pozdrawiam WM

    P.S.
    Ciekawe, ze wielce uczonym panom profesorom jakos nie przeszkadzalo "cofanie
    sie w tyl" ;-)

  • 8. Data: 2017-05-04 15:18:03
    Od: matus <0...@e...com>

    replying to Robert Tomasik, matus wrote:
    ZUHALTY to zapadki. Taki zamek charakteruzyje długowiecznością, ale łatwo
    go wytryhować. Dziś stosuje się zamki bębenkowe zarówno w kłódkach, jak
    i zasuwacha i zamkach.

    --
    for full context, visit http://www.polytechforum.com/engineering-pl/co-to-zn
    aczy-cuhaltowe-25777-.htm

  • 9. Data: 2017-05-04 15:18:10
    Od: matus <0...@e...com>

    replying to asad10, matus wrote:
    "ZUHALTY" to zapadki. Taki zamek charakteruzyje długowiecznością, ale
    łatwo go wytryhować. Dziś stosuje się zamki bębenkowe zarówno w
    kłódkach, jak i zasuwach czy zamkach.

  • 10. Data: 2017-05-04 18:44:00
    Od: 4...@g...com

    1900 to dawno. Od tego czasu moglo sie cos zmienic z cofaniem do tylu. Przed wojna
    byl szewc i uslugi szewckie a teraz sa szewskie.