  • 1. Data: 2024-01-21 21:59:50
    Temat: Czarne chmury nad fotowoltaiką #37c3
    Od: _Master_ <...@...pl>

    https://www.youtube.com/watch?v=lVj7LDwvdAM

  • 2. Data: 2024-01-21 22:33:17
    Temat: Re: Czarne chmury nad fotowoltaiką #37c3
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 21/01/2024 21:59, _Master_ wrote:
    > https://www.youtube.com/watch?v=lVj7LDwvdAM

    Paniu Mariuszowi oraz reszcie tumanistycznych panikarzy poradzę: nie
    podpinaj do chmury. Ch... to komu potrzebne. Bez tego też działa.

    Proszę.

  • 3. Data: 2024-01-21 22:33:56
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 21/01/2024 22:33, heby wrote:
    > Mariuszowi

    Tfu, Mateuszowi. Ale jeden ch...

  • 4. Data: 2024-01-22 11:16:44
    Od: _Master_ <...@...pl>

    W dniu 2024-01-21 o 22:33, heby pisze:

    > Paniu Mariuszowi oraz reszcie tumanistycznych panikarzy poradzę:

    To nie jest panikarstwo tylko wiedza.

    Do tej pory nic widowiskowego się nie wydarzyło ale lepiej być mądrym
    przed szkodą

    A pamiętacie wahnięcie kursu złotego z początku roku?

    Samo się stało? Teoria spiskowa?

  • 5. Data: 2024-01-22 11:44:06
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 22/01/2024 11:16, _Master_ wrote:
    > To nie jest panikarstwo tylko wiedza.

    To jest wiedza powszechna. Pan "Sebastien" odkrył coś, co wiemy od lat
    90, jakiś youtuber zrobił z tego problem natury przetrwania ludzkości.
    Takich wpadek z kamerami, pompami, systemami smarthome jest na pęczki.

    Jest prosta zasada: nie podpinaj swoich urządzeń do niezaufanych sieci,
    chmur w szczególności.

    Proszę.

    > Do tej pory nic widowiskowego się nie wydarzyło ale lepiej być mądrym
    > przed szkodą

    Ale my wszyscy jesteśmy od dawna mądrzy. Problem dotyczy tylko
    tumanistycznych przygłupów, którzy nie rozumieją jak to się dzieje, że
    maja liczby z falownika w telefonie.

    W zasadzie winni są instalatorzy, którzy w przypływie debilizmu
    instalują te falowniki w internecie tylko dlatego że pustak-klient
    chciał mieć cyferki w telefonie, ale "najtaniej i prosto".

    Nie muszą, ale robią to. Idź i ich opierdalaj.

    Ja wypiąłem z mojego falownika moduł chmurowy. Mam dostęp przez RS485.
    Na blockout nie pomoże, ale pomoże na instalowanie serwera torrenta.

    > A pamiętacie wahnięcie kursu złotego z początku roku?
    > Samo się stało? Teoria spiskowa?

    Widocznie był podpięty pod chmurę.

  • 6. Data: 2024-01-22 12:49:10
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 21 Jan 2024 22:33:17 +0100, heby wrote:

    > Paniu Mariuszowi oraz reszcie tumanistycznych panikarzy poradzę: nie
    > podpinaj do chmury. Ch... to komu potrzebne. Bez tego też działa.

    W chmurach jest duzo prądu.
    Tylko podpiąc sie trudno :-)

    J.

  • 7. Data: 2024-01-22 14:45:23
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 22.01.2024 o 11:44, heby pisze:

    > To jest wiedza powszechna. Pan "Sebastien" odkrył coś, co wiemy od lat
    > 90, jakiś youtuber zrobił z tego problem natury przetrwania ludzkości.
    > Takich wpadek z kamerami, pompami, systemami smarthome jest na pęczki.

    Oglądnąłeś całość?

    W filmiku jest dość szczegółowo opisane jakie zupełnie typowe techniki
    hackerskie zastosowano na autentycznych urządzeniach w ilości 250
    tysięcy egzemplarzy jednego z producentów. Że można było zrobić atak
    polegający na uszkodzeniu ich w tym samym czasie doprowadzając do
    blackoutu sieci.

  • 8. Data: 2024-01-22 16:51:08
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 22/01/2024 14:45, io wrote:
    > Oglądnąłeś całość?

    Tak.

> [...]
    > tysięcy egzemplarzy jednego z producentów. Że można było zrobić atak
    > polegający na uszkodzeniu ich w tym samym czasie doprowadzając do

    Takie techniki stosowane są od lat 90. Jesli nie orientujesz sie,
    podobne problemy miały np. routery, chyba wszystkich marek. Nic nie
    wskazuje na to, że kiedykolwiek producenci się nauczą, to są duże korpo
    i w nich świadomośc takich rzeczy jest mniej istotna niż diversity i
    ćwiczenie jogi. Skoro producenci się nie nauczą, to najzwyczajniej nie
    podpinaj urządzeń do chmury i już. Zdecydowana większosć urządzeń nie
    wymaga komunikacji z internetem do czegokolwiek istotnego.

    Nic tu nowego nie osiągnięto, bootnety o zbliżonych rozmiarach oparte o
    kamery czy routery to nic specjalnie zaskakujacego do dzisiaj. No może
    dzisiaj w grę wchodzą też telewizory, odkurzacze, samochody itd.

    Ktoś może powiedzieć, że skutki wyłaczenia falowników są jak dywersja. I
    zgoda. Skutki wyłaczenia internetu też. Trzeba załatać, a profilaktyczna
    rada dla monterów: nie odpalać chmury. Niech się suweren pofatyguje do
    kotłowni.

    To, że debile piszą systemy aktualizacji w falownikach, to wiemy od
    dawna, bo dziwne by było, jak by nie pisali debile. Nijak w tym wina
    fotowoltaiki jako koncepcji, to tylko ch..wa implementacja.

  • 9. Data: 2024-01-23 14:31:58
    Od: SW3 <s...@p...fm.invalid>

    W dniu 22.01.2024 o 16:51, heby pisze:
    > Takie techniki stosowane są od lat 90. Jesli nie orientujesz sie,
    > podobne problemy miały np. routery, chyba wszystkich marek.

    Jest pewna różnica między brakiem internetu nawet w tysiącach domów (i
    to nie całkowitym bo zostaje mobilny) a blackoutem.

    --
    SW3

  • 10. Data: 2024-01-23 15:46:25
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 23/01/2024 14:31, SW3 wrote:
    > Jest pewna różnica między brakiem internetu nawet w tysiącach domów (i
    > to nie całkowitym bo zostaje mobilny) a blackoutem.

    To powoli coraz mniej prawda, od czasu pandemii problem wyłaczenia
    internetu spowoduje paraliż gospodarki w stopniu bolesnym (znaczna część
    pracowników pozostała na zdalnej pracy, często nie mają gdzie wrócić).

    O ile na brak prądu mogę jakoś zareagowac, jako przeciętny obywatel mam
    szansę odpalic generator, to na brak internetu coraz mniej da się
    poradzić jako szary tumanista.

    To kwestia oczywisćie priorytetów, producent taboretów będzie bardziej
    wystraszony brakiem prądu, ale już producent programów do fakturowania
    bardziej brakiem internetu.

    Rzecz w tym, że fotowoltaika tu niewiele winna. Winne głównie radosne
    podpinanie wszystkiego co się rusza pod internety. Postuluje, aby tego
    nie robić. I wliczyć w to wszystko: routery, falowniki, pociągi, lodówki.