  • 1. Data: 2020-04-21 15:26:44
    Temat: Czego warto się uczyć?
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    Witam

    No właśnie, chyba tak lapidarnie ujęte pytanie jak w temacie, w
    zupełności wyczerpuje moje rozterki. Czego warto się uczyć? I dlaczego?

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2020-04-21 17:15:18
    Temat: Re: Czego warto się uczyć?
    Od: g...@g...com

    W dniu wtorek, 21 kwietnia 2020 15:26:45 UTC+2 użytkownik M.M. napisał:
    > Witam
    >
    > No właśnie, chyba tak lapidarnie ujęte pytanie jak w temacie, w
    > zupełności wyczerpuje moje rozterki. Czego warto się uczyć? I dlaczego?

    Odpowiedź jest, niestety, zbyt prosta:

    Tego, co pomoże realizować cele, które przed sobą stawiasz.

  • 3. Data: 2020-04-21 19:18:06
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    On Tuesday, April 21, 2020 at 5:15:21 PM UTC+2, g...@g...com wrote:

    > Odpowiedź jest, niestety, zbyt prosta:
    >
    > Tego, co pomoże realizować cele, które przed sobą stawiasz.

    Przeraża mnie tempo w jakim deaktualizuje się nabyta w trudzie
    wiedza i doświadczenie, i to, jak szybko nowoczesne technologie
    okazują się przestarzałe, albo nawet (okazują się) od początku
    kiepskie i przereklamowane.

    Pozdrawiam

  • 4. Data: 2020-04-21 21:16:21
    Od: g...@g...com

    W dniu wtorek, 21 kwietnia 2020 19:18:07 UTC+2 użytkownik M.M. napisał:

> [...]
    > wiedza i doświadczenie, i to, jak szybko nowoczesne technologie
    > okazują się przestarzałe, albo nawet (okazują się) od początku

    To, że coś się od początku okazuje kiepskie i przereklamowane, jest raczej kwestią
    reklamy, a nie technologii.

    Z mojego doświadczenia np. język C się nie starzeje.
    (Może cały czas jest tak samo przestarzały?)
    Logika się nie starzeje.

    "Struktura i Interpretacja Programów Komputerowych" wydaje się, że będzie wciąż
    aktualna i za 100 lat.
    Podobnie "Paradigms of Artificial Intelligence Programming" Norviga,
    niedawno upubliczniona na githubie: https://github.com/norvig/paip-lisp

    Sądzę, że niewielu współczesnych programistów byłoby w stanie zaimplementować program
    pokroju STUDENTa Daniela Bobrowa z lat 60.

    Raczej "potrafią robić responsywne strony" z szablonów.

    Kopiowanie gotowych rozwiązań jest łatwe, ale programowanie niebanalnych i
    oryginalnych rzeczy jest trudne.

  • 5. Data: 2020-04-21 21:39:28
    Od: Roman Tyczka <n...@b...no>

    On Tue, 21 Apr 2020 10:18:06 -0700 (PDT), M.M. wrote:

> [...]
    > wiedza i doświadczenie, i to, jak szybko nowoczesne technologie
    > okazują się przestarzałe, albo nawet (okazują się) od początku

    Technologie i frameworki są bez znaczenia, liczy się background,
    doświadczenie w rozwiązywaniu problemów, umiejętność spojrzenia z dystansu
    na problem, no i wiedza podstawowa pt. "jak to działa pod spodem".

    --
    pozdrawiam
    Roman Tyczka

  • 6. Data: 2020-04-22 21:25:50
    Od: Wojciech Muła <w...@g...com>

    On Tuesday, April 21, 2020 at 9:39:31 PM UTC+2, Roman Tyczka wrote:
    > Technologie i frameworki są bez znaczenia, liczy się background,
    > doświadczenie w rozwiązywaniu problemów, umiejętność spojrzenia z dystansu
    > na problem, no i wiedza podstawowa pt. "jak to działa pod spodem".

    Technologie i framworki mają istotne znaczenie, bo dają
    narzędzia do rozwiązania problemów w sposób przewidywalny
    (tzn. inny programista na podobnym poziomie zrozumie co
    się tam dzieje, gdy wreszcie postanowisz rzucić to wszystko
    i wyjechać w Bieszczady). Nie marnuje się czasu na
    wynajdywanie koła. Np. dobra znajomość ]biblioteki standardowej ulubionego języka
    pozwala na ocenę, co trzeba samemu dorzeźbić,
    czy jakie są ograniczenia. To jest wg mnie część doświadczenia.

    w.

  • 7. Data: 2020-04-22 21:43:33
    Od: Wojciech Muła <w...@g...com>

    On Tuesday, April 21, 2020 at 7:18:07 PM UTC+2, M.M. wrote:
> [...]
    > wiedza i doświadczenie, i to, jak szybko nowoczesne technologie
    > okazują się przestarzałe, albo nawet (okazują się) od początku

    To jest efekt facebooka trochę. Wszędzie słyszysz, że jacyś ludzie robią ciekawe
    projekty, wszystko w nowoczesnych językach i technologiach. Piszą o tym artykuły,
    robią prezentacje. Wow! Tak, jak na facebooku ludzie chwalą się pozytywnymi
    zdarzeniami i odbiorcy mają wrażenie, że tylko fajne rzeczy dzieją się w życiu
    znajomych. A fakty są takie, że 90% IT to ciągnięcie starych projektów i robienie
    naprawdę nieciekawych, nudnych rzeczy. Nawet jak masz ciekawsze rzeczy, to i tak jest
    to mniejszość czasu. W poprzedniej pracy byłem w dziale R&D, np. miałem opracować
    wydajny algorytm sortowania równoległego. Zrobiłem to, zabawa na 3-4 dni, trochę
    czytania o state-of-the-art, prototypowanie -- było super, naprawdę. A potem 2
    tygodnie mozolnie włączałem ten algorytm w strukturę naszego produktu, robiłem testy
    wydajnościowe z czego powstał raport, itd. itp. Czyli skala fajności 4 na 21 (~20%).
    :)
    Trzeba się przygotować, że przeciętnie fajność będzie na poziomie 5%
    i wtedy najlepiej ocierać łzy grubym plikiem banknotów. ;)

    w.

  • 8. Data: 2020-04-22 22:10:11
    Od: g...@g...com

    W dniu środa, 22 kwietnia 2020 21:43:34 UTC+2 użytkownik Wojciech Muła napisał:

> [...]
    > Trzeba się przygotować, że przeciętnie fajność będzie na poziomie 5%
    > i wtedy najlepiej ocierać łzy grubym plikiem banknotów. ;)

    Gorzej jak dostajesz wynagrodzenie przelewem.

    Ale można też robić fajne rzeczy poza pracą.

  • 9. Data: 2020-04-22 23:04:46
    Od: Roman Tyczka <n...@b...no>

    On Wed, 22 Apr 2020 12:25:50 -0700 (PDT), Wojciech Muła wrote:

> [...]
    pozwala na ocenę, co trzeba samemu dorzeźbić,
    > czy jakie są ograniczenia. To jest wg mnie część doświadczenia.

    Biblioteka standardowa != frameworki/technologie
    Miałem na myśli te wszystkie modne, trendi frejmorki typu Angulary, Reacty,
    języki typu Rust, Kotlin, itd., które są na topie 5 minut, a za chwilę
    ustępują kolejnym. Szczególnie to widać w front-endzie. Co z tego, że
    wczoraj użyto popularnego jQuery, jak dziś uważa się go za średniowiecze i
    nowy programista go nie kuma, bo mu szkoda życia na archeologię.
    A wiedza o np. wzorcach czy dobrych praktykach jest uniwersalna. I tylko
    tyle.

    --
    pozdrawiam
    Roman Tyczka

  • 10. Data: 2020-04-23 07:40:09
    Od: Tomasz Kaczanowski <k...@p...onet.pl>

    W dniu 22-04-2020 o 22:10, g...@g...com napisał:

    > Gorzej jak dostajesz wynagrodzenie przelewem.

    no chyba, że będzie to duży przelew wysokoprocentowy :P

    --
    http://kaczus.ppa.pl