    From: g...@s...invalid (Gof)
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Czemu przebiło mi mosfeta?
    Date: Thu, 19 Mar 2015 20:40:26 +0000 (UTC)

    Hej,

    Popełniłem sobie kiedyś do motocykla układ. Poniżej jego fragment.

    http://www.chmurka.net/r/blast.png

    BAT to zasilanie z akumulatora. IGN to plus po stacyjce. GND - wiadomo.
    OUT to wyjście na dalszą część układu (stabilizator 7805 itd.), TTL to
    wejście z procesora. Oczywiście są bezpieczniki - tak żeby uciąć poboczne
    dyskusje :)

    Idea jest taka, żeby układ podawał napięcie na stabilizator tylko wtedy,
    kiedy włączony jest zapłon oraz wtedy, kiedy procesor podtrzyma zasilanie
    (żeby działało także po wyłączeniu stacyjki, dopóki procesor podtrzymuje).
    Chodzi o oszczędzanie energii - jak układ się wyłączy, to już na amen i
    tak ma być.

    Układ sobie działał ze dwa lata, ale po zimie (co za tym idzie - długie
    kręcenie rozrusznikiem, padnięty aku, odpalanie z kabli) tranzystor T2
    przebiło.

    Pytanie - dlaczego? Co można zrobić w tym układzie, żeby to się nie
    powtórzyło? Chcę zwiększyć R5 (do 470R) i dodać równolegle do R3 zenerkę
    10V. Ale czemu to padło? Datasheet podaje dla tego tranzystora Vgss
    maksymalnie +/- 20V, tyle na pewno nie miałem w instalacji, bo niby skąd,
    od rozrusznika tak by skoczyło i akumulator by nie wygładził (niby jest
    jakaś impedancja kabli...)? Może przebił go za duży prąd ładujący bramkę
    (bo R5 za mały)?

    Pozdr.

    --
    "qui hic minxerit aut cacaverit, habeat deos superos et inferos iratos"
    http://www.chmurka.net/