  • 11. Data: 2015-03-20 19:14:32
    Temat: Re: Czemu przebiło mi mosfeta?
    Od: g...@s...invalid (Gof)

    Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_> wrote:

    > Bo mosfet w tych warunkach nic nie daje poza dołożeniem problemów z
    > wrażliwością bramki. Po zmianie wartości rezystorów na wejściu w
    > zasadzie dajesz BC817 i zapominasz o problemach.

    Dzięki za wszystkie odpowiedzi, tak właśnie zrobię.

    http://www.chmurka.net/r/blast2.png

    Powinno przetrwać?

    W układzie są jeszcze inne mosfety (IRF4905 sterowane z BSS138, które są
    sterowane z procesora)... podmienię te sterujące na bipolarne i dołożę do
    bramek IRF-ów równolegle zenerki z 10V.

    --
    "qui hic minxerit aut cacaverit, habeat deos superos et inferos iratos"
    http://www.chmurka.net/

  • 12. Data: 2015-03-21 07:38:46
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2015-03-20 o 19:14, Gof pisze:

    > Dzięki za wszystkie odpowiedzi, tak właśnie zrobię.
    >
    > http://www.chmurka.net/r/blast2.png
    >
    > Powinno przetrwać?

    Na Twoim miejscu powalczyłbym z wartościami, wtedy przetrwa na pewno
    dłużej.

    > W układzie są jeszcze inne mosfety (IRF4905 sterowane z BSS138, które są
    > sterowane z procesora)... podmienię te sterujące na bipolarne i dołożę do
    > bramek IRF-ów równolegle zenerki z 10V.

    Mosfety mają swoje zalety ;)
    Jak są w układzie (nie są wystawione na narażenia zewnętrzne) to raczej
    nie ma powodów żeby z nich rezygnować. Co do zenerek na bramkach - przy
    tych tranzystorach (IRF4905) raczej nie zaszkodzą (raczej też nie
    pomogą). Montażu nie ułatwią, a w układzie raczej nie bardzo będzie
    miało skąd się wziąć narażenie.

    Pozdrawiam

    DD

  • 13. Data: 2015-03-21 11:40:52
    Od: s...@g...com

    użytkownik J.F. napisał:

    > A wiesz, ze uklad dzialal i dopiero w trakcie rozruchu przestal ?

    Argument działało i zdechło jest do przyjęcia w elektronice
    domowej:)

    Dla mosfetów większej mocy:
    http://zapodaj.net/a516f556c501a.png.html

  • 14. Data: 2015-03-23 08:00:57
    Od: g...@s...invalid (Gof)

    Dariusz Dorochowicz <_...@w...com> wrote:

    > Na Twoim miejscu powalczyłbym z wartościami, wtedy przetrwa na pewno
    > dłużej.

    Tzn. jakie byś dał?

    Jednak zostanę przy mosfetach, bo:

    - nie chcę zmieniać pcb (duużo więcej roboty przy robieniu układu na nowo
    zamiast zmiany obecnego już zmontowanego - to jedna sztuka, tylko dla
    mnie)
    - równolegle do T2 jest jeszcze jeden mosfet (bramka i źródło równolegle,
    dren idzie gdzie indziej), z bipolarnym nie da się tak łatwo (musiałbym
    dać co najmniej jeden dodatkowy rezystor, a na pcb nie ma na niego miejsca,
    to jest gęsto upakowane)

    Zwiększyłem rezystory (R5 = 1k, R3 = 6k8) i dorzuciłem zenerkę 10V,
    powinno wystarczyć?

    > tych tranzystorach (IRF4905) raczej nie zaszkodzą (raczej też nie
    > pomogą). Montażu nie ułatwią, a w układzie raczej nie bardzo będzie
    > miało skąd się wziąć narażenie.

    http://www.chmurka.net/r/blast3.png

    Tu nie będzie narażenia z BAT?

    Ta linia na dole (gdzie idzie R12) to masa. TR i TL idą na kierunkowskazy,
    MHZ to wejście TTL z procesora.

  • 15. Data: 2015-03-30 14:55:02
    Od: EM <e...@p...onet.pl>

    W dniu 2015-03-19 o 21:40, Gof pisze:
    > Hej,

    > Datasheet podaje dla tego tranzystora Vgss
    > maksymalnie +/- 20V, tyle na pewno nie miałem w instalacji, bo niby skąd,
    > od rozrusznika tak by skoczyło i akumulator by nie wygładził (niby jest
    > jakaś impedancja kabli...)? Może przebił go za duży prąd ładujący bramkę
    > (bo R5 za mały)?

    Normy na badania sprzętów automotive są bardzo wysokie. Sygnały jakie
    muszą wytrzymać wejścia są bardzo różne. Wyobraź sobie prosta sytuację.
    Do IGN masz podpięta pompę paliwa (ja w moto mam) i nie ma tam za dużo
    innych obciążeń. Rozłączamy stacyjką i tam mamy piękne przepięcie. Obwód
    akumulatora jest odłączony przecież od tego obwodu.

    Tak na szybko zobacz figure 3a:
    http://www.eletimes.com/design/automotive-circuit-pr
    otection-using-littelfuse-automotive-tvs-diodes/

    Pozdr
    EM