  • 11. Data: 2010-04-17 10:30:03
    Temat: Re: Czujnik kąta obrotu
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 16 Apr 2010 22:31:23 +0200, Tomasz Wójtowicz wrote:

    >Słyszałem, że wysoce wydajne turbosprężarki wchodzą na 100 tys. obrotów,
    >ale trzy miliony to rzeczywiście niezwykła technologia.

    Sprawdz wiertla dentystyczne.

    J.

  • 12. Data: 2010-04-17 10:45:41
    Od: Paweł Sujkowski <p...@n...com>

    > A chciałbym zastosować czujnik kąta obrotu, aby znać dokładne położenie
    > wału w trakcie kręcenia i sterować pewnym wtryskiwaczem.

    Jeśli to silnik spalinowy to najlepiej zastosować typowe w takiej
    aplikacji rozwiązanie. Na przykład tarcza kodowa z usuniętym
    zębem/zębami plus czujnik indukcyjny. Potem sygnał z takiego czujnika
    obrobić np. LM1815. Typowa tarcza to np. 60-2 czyli 60 zebów w tym dwa
    usunięte. Masz sygnał co 6 stopni, co pomiędzy to już zależy od twojej
    aplikacji. Jeden sygnał na obrót w przypadku silnika spalinowego to
    czasem mało. Prędkość w zakresie obrotu wału jest zmienna.
    Najlepiej abyś doprecyzował co to za aplikacja, bo od np warunków pracy
    też wiele zależy.

    Paweł

  • 13. Data: 2010-04-17 18:56:13
    Od: __Maciek <i...@c...org>

    Może Wobit: http://www.wobit.com.pl/

  • 14. Data: 2010-04-17 21:26:30
    Od: Konop <k...@g...pl>

    > A chciałbym zastosować czujnik kąta obrotu, aby znać dokładne położenie
    > wału w trakcie kręcenia i sterować pewnym wtryskiwaczem.

    Problemem jest tu szybkość działania tego systemu... Twój wał robi
    3000obr/min to jest 50obr/sek, chcesz mieć dokładność 1 stopnia, więc tak:
    1 obrót trwa 1/50 = 20ms
    obrót o 1 stopień trwa 20ms / 360 = 55us
    Tak więc po 55us Twój pomiar jest już nieaktualny ;)... Nie wiem, jak
    szybko działa ten wtryskiwacz, ale powiedz jeszcze na ile dokładnie
    musisz znać położenie tego wału ;)...

    Konop

  • 15. Data: 2010-04-17 21:40:41
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Konop wrote:

> [...]
    > Tak więc po 55us Twój pomiar jest już nieaktualny ;)... Nie wiem, jak
    > szybko działa ten wtryskiwacz, ale powiedz jeszcze na ile dokładnie

    no bez jaj. Przecież enkodery absolutne i relatywne są do kupienia w każdym
    warzywniaku. Np. www.sick.pl sprzedaje takowe. A jeżeli chodzi o czas
    latencji, to można osiągnąć i kilkadziesiąt ns jak się uprzesz.

    Waldek

  • 16. Data: 2010-04-18 01:43:15
    Od: Konop <k...@g...pl>

    Waldemar Krzok pisze:
    > no bez jaj. Przecież enkodery absolutne i relatywne są do kupienia w każdym
    > warzywniaku. Np. www.sick.pl sprzedaje takowe. A jeżeli chodzi o czas
    > latencji, to można osiągnąć i kilkadziesiąt ns jak się uprzesz.

    Domyślam się, że można :). Ale chodzi mi teraz o sam układ... trzeba
    wykryć właściwy sygnał, wysterować wtryskarkę no i pytanie kiedy ona
    zadziała... po prostu uważam, że problemem nie jest sam czujnik kąta,
    tylko to, co dookoła ;)...

    Konop

  • 17. Data: 2010-04-18 10:24:51
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Konop wrote:

> [...]
    > wykryć właściwy sygnał, wysterować wtryskarkę no i pytanie kiedy ona
    > zadziała... po prostu uważam, że problemem nie jest sam czujnik kąta,

    Tyż prawda. Wtryskarki samochodowe działają całkiem nieźle z jednym impulsem
    na obrót wału. Obroty nie zmieniają się aż tak gwałtownie, coby mieć z tym
    problemy.

    Waldek

  • 18. Data: 2010-04-18 20:06:17
    Od: tomi <z...@g...pl>

    __Maciek wrote:

    > Może Wobit: http://www.wobit.com.pl/

    Dziękuje wszystkim za odpowiedzi, narazie w tym temacie robię
    rekonesans, nie ma jeszcze zdefiniowanych dokładnych wymagań projektowych.