  • 1. Data: 2018-05-06 11:16:21
    Temat: Czy aby samochody winne?
    Od: mk4 <m...@d...nul>

    Ciepło wiec już nikt nie grzeje i wszedłem sobie na Airly.

    Cały kraj na zielono praktycznie... A samochody przecież jeżdżą.

    --
    mk4

  • 2. Data: 2018-05-06 12:02:19
    Temat: Re: Czy aby samochody winne?
    Od: s...@g...com

    W dniu niedziela, 6 maja 2018 04:16:26 UTC-5 użytkownik mk4 napisał:
    > Ciepło wiec już nikt nie grzeje i wszedłem sobie na Airly.
    >
    > Cały kraj na zielono praktycznie... A samochody przecież jeżdżą.

    <frywolny ton mode on>
    Odkryles to co zwykly janusz wie. :) Bez urazy.
    Pomysl ze standardowy dziennikarz jest durniejszy niz byle sebix syn janusza i
    haliny.

    Nastepnym razem jak gdzies przeczytasz ze krakow zakazuje wjazdu samochodom to napisz
    dziennikarzowi coby sie durnym burmistrzem zajal a nie pierdoleniem ;)

    <frywolny ton mode off>

    Milej niedzieli zycze!

  • 3. Data: 2018-05-06 12:17:37
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 06.05.2018 o 12:02, s...@g...com pisze:

    > <frywolny ton mode on>
    > Odkryles to co zwykly janusz wie. :) Bez urazy.

    Akurat koincydencja to niekoniecznie związek przyczynowo-skutkowy.

    W sprawie smogu jest jeszcze ważna inwersja temperaturowa, a ta nie
    zachodzi w czasie upałów. Natomiast cieżko wytłumaczyć, jak to się
    stało, że rekord smogu w Warszawiepasł w zeszłoroczne trzech króli,
    kiedy dizle albo odpoczywały po parkingach albo wyjechały smrodzić w
    rodzinnych stronach czy innych krupówkach. Więc rzeczywiscie smok
    komunikacyjny to stosunkowo niski procent problemu, co przyznają powoli
    nawet sami aktywiści.

    Shrek

  • 4. Data: 2018-05-06 12:48:52
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sun, 6 May 2018 03:02:19 -0700 (PDT), s...@g...com

> [...]
    > zakazuje wjazdu samochodom to napisz dziennikarzowi coby sie durnym
    > burmistrzem zajal a nie pierdoleniem ;) <frywolny ton mode off>

    To jak zwykle zależy od tego kto pisze/mówi. Ci co palą węglosyfem i
    drewnem jęczą że syf w powietrzu to wina samochodów, a właściciele
    samochodów że to wina kotłów i palenia śmieci.

    Ja się zgadzam że większym problemem jest kotłowanie (i to nie tyle
    śmieciami, bo to margines, co nieumiejętnym spalaniem, przewymiarowanymi
    kotłami itd.), co nie znaczy że nie ma zupełnie problemu z samochodami,
    szczególnie w odniesieniu do innych użytkowników dróg i osób w pobliżu
    drogi gdy jedzie dymiący diesel i gdy ma to miejsce w mieście.

    Ja znowu się wożę I-MiEVem :P i widzę znikomy wpływ elektryka na szkodę dla
    ludzi. Pyli to głównie z kół (ale ponieważ opony ma jak w mocnym motocyklu
    to wpływ na pylenie jest zmniejszony), bo hamulców ciernych praktycznie nie
    używam -- auto głównie hamuje silnikiem z odzyskiem energii. To auto którym
    jeżdżę ma 65kkm, 7 lat -- klocki ma prawie nówki sztuki i ani razu serwisu
    nie wymagało. :P Oczywiście, ma trzepnięte cele i tylko 80km w obecnych
    warunkach przejeżdża (bez butowania) -- teraz pytanie dlaczego, czy przez
    to że 4 ostatnie lata stało głównie w garażu podpięte notorycznie do prądu
    (bo nikomu się go odłączać nie chciało gdy było nieużwane)? W Łodzi jeździ
    identyczny imiev z tego samego wypustu co auto krótym jeżdżę i ma normalnie
    120-140km zasięgu po tych 7 latach.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 5. Data: 2018-05-06 13:00:01
    Od: s...@g...com

    W dniu niedziela, 6 maja 2018 05:48:53 UTC-5 użytkownik Myjk napisał:
> [...]
    > drewnem jęczą że syf w powietrzu to wina samochodów, a właściciele
    > samochodów że to wina kotłów i palenia śmieci.

    W mediach zazwyczaj narracja jest jednostronna.
    W rozmowie miedzyludzkiej rzeczywiscie ktos moze probowac gadac ze to samochody
    truja.
    Ale wtedy latwo jest delikwenta spacyfikowac.

> [...]
    > szczególnie w odniesieniu do innych użytkowników dróg i osób w pobliżu
    > drogi gdy jedzie dymiący diesel i gdy ma to miejsce w mieście.

    Racja. Sam mam pod bokiem taki przyklad. Bo nawet jak sie pali dobrym jakosciowo
    weglem to jednak dym/pyl sie z komina wydobywa.
    Troche mniejszy problem jest jak sie ma kociol z podajnikiem.

> [...]
    > identyczny imiev z tego samego wypustu co auto krótym jeżdżę i ma normalnie

    Pyli ale gdzie indziej. Bo sprawnosc
    kopalnia-elektronwnia-przesyl-gniazdko-akumulator-ko
    la to nie wiecej niz 30%.
    Pamietam dyskusje na jakiejs grupie ze sprawnosc dla elektrowozu szynowego to wlasnie
    te okolice 30%.

    I tak dlugo jak elektrycznosc robimy weglem to wielkiej roznicy nie ma.

    Choc w sumie fajnie bylo by sprawdzic jak wyglada zapylenie w okolicy elektrowni w
    korelacji do wytwarzanej energii el.

    Aktualnie elektryki to taki letki plaster na problem. Przynajmniej w Polsce.

    Budowa atomu wiele nie pomoze.

    Pomoc moga tanie i niezawodne akumulatory i tanie ogniwa fotowoltaiczne. Albo
    alternatywnie, przesiadka na rowery i rekuperatory w ocieplonych domach.

    I kazdy to wie. Ale jakos zmiany na horyzoncie nie widac...

    I zobacz, jakos tym co im powinno zalezec nie odpuszczaja vat-u na solary/ogniwa.
    Czyli elity maja to w dupie. To juz nie dziwota ze kowalski tez sie nie przejmuje...

  • 6. Data: 2018-05-06 13:00:56
    Od: s...@g...com

    W dniu niedziela, 6 maja 2018 05:17:35 UTC-5 użytkownik Shrek napisał:

> [...]
    > rodzinnych stronach czy innych krupówkach. Więc rzeczywiscie smok
    > komunikacyjny to stosunkowo niski procent problemu, co przyznają powoli

    Racja. Ale w sumie nie widzialem tej zmiany w mediach. Tam narracja jest nadal taka
    jak byla.

  • 7. Data: 2018-05-06 13:26:09
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 06.05.2018 o 11:16, mk4 pisze:
    > Ciepło wiec już nikt nie grzeje i wszedłem sobie na Airly.
    >
    > Cały kraj na zielono praktycznie... A samochody przecież jeżdżą.

    nie. samochody nie są niczemu winne. to bardziej kwestia krytycznego
    podejścia przeciętnego obywatela, do tego co słyszy/widzi w tv/
    intenrecie. Na dzień dzisiejszy, zakładając że w Polsce produkuje się
    prąd z węgla, zaryzykowałbym stwierdzenie że najmniej obciążający dla
    środowiska jest pojazd napędzany LPG. NAstępny w kolejce.. tu się
    zawaham, ale diesel olejem jadalnym. ale z tego mało podatków jest,
    mało koncerny zarobią, więc wciskają nam "kit" że elektrycznych
    potrzebujemy, a przy okazji mamy się zgodzić na ich wady

    ToMasz

  • 8. Data: 2018-05-06 13:39:30
    Od: adam <a...@p...onet.pl>

> [...]
    > jeżdżę ma 65kkm, 7 lat -- klocki ma prawie nówki sztuki i ani razu serwisu

    Co to klocków, to chyba te na pierwszy montaż są zdecydowanie lepsze niż
    następne zamienniki (nawet markowe).
    Sam przejeździłem na fabrycznych klockach 100kkm (tył) i 120kkm (przód).
    pzdr
    Adam

    ---
    Ta wiadomość e-mail została sprawdzona pod kątem wirusów przez oprogramowanie AVG.
    http://www.avg.com

  • 9. Data: 2018-05-06 13:42:23
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sun, 6 May 2018 04:00:01 -0700 (PDT), s...@g...com

    > W mediach zazwyczaj narracja jest jednostronna. W rozmowie
    > miedzyludzkiej rzeczywiscie ktos moze probowac gadac ze to samochody
    > truja. Ale wtedy latwo jest delikwenta spacyfikowac.

    Nie "ktoś", tylko większość palących twierdzi że problemem są samochody a
    nie bezdymnie spalające kotły retortowe czy peletowe. Czekam teraz aż kogut
    przydrałuje -- czas start. :P

    > Racja. Sam mam pod bokiem taki przyklad. Bo nawet jak sie pali dobrym
    > jakosciowo weglem to jednak dym/pyl sie z komina wydobywa. Troche
    > mniejszy problem jest jak sie ma kociol z podajnikiem.

    Ale nadal znacznie większą ma emisję pyłów i innych syfów niż każdy
    samochód benzynowy, i większy niż diesel z DPFem.

    > Pyli ale gdzie indziej. Bo sprawnosc
    > kopalnia-elektronwnia-przesyl-gniazdko-akumulator-ko
    la
    > to nie wiecej niz 30%.

    Nie pyli, bo elektrownie (i zakłady przemysłowe) filtrują spaliny.
    Sprawność do gniazdka obecnie to około 35%, a jak wziąć pod uwagę
    elektrociepłownie, czy uzysk własny (albo publiczny) z OZE to jeszcze
    więcej. Udział OZE, nawet w zaściankowej PL to już blisko 20% -- nie
    wspominam, że coraz więcej domów jednorodzinnych będzie już miało panele
    PV.

> [...]
    > I zobacz, jakos tym co im powinno zalezec nie odpuszczaja vat-u na
    > solary/ogniwa. Czyli elity maja to w dupie. To juz nie dziwota ze

    Kowlaski się nie przejmuje, bo jest ignorantem do kwadratu (siedzę na
    grupach budowlanych, nawet sobie zwykły człowiek nie zdaje sprawy ile osób
    jeszcze pakuje śmierdziuchy spalinowe do nowych domów z zapotrzebowaniem
    szczytowym na moc w okolicach 4-6kW). Więc to nie z niechęci rządzących do
    upustów wynika, a zwyczajnie z głupoty ludzi.

    Obecnie panele PV spadły do wartości 4,5k zł za 1kWp (jeszcze 2 lata temu
    kosztowały ponad 7k) -- przy takiej cenie już nawet nie trzeba VATu
    odejmować czy dotacji dawać by dom tym ogrzać taniej niż węglem czy innym
    drewnem. Oczywiście, fajnie by było gdyby takie wsparcie doszło - ale nie
    jest to JUŻ niezbędne aby wybudwać dom na tym oparty (i przy okazji ładować
    elektryczne auto, ale tu znowu problem, bo auta elektryczne są jeszcze za
    drogo sprzedawane, bo że drogie w produkcji nie sa to już wiadomo, tak jak
    do niedawna drogie były panele PV).

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 10. Data: 2018-05-06 14:01:02
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Sun, 6 May 2018 13:39:30 +0200, adam

    > Co to klocków, to chyba te na pierwszy montaż są zdecydowanie lepsze niż
    > następne zamienniki (nawet markowe).
    > Sam przejeździłem na fabrycznych klockach 100kkm (tył) i 120kkm (przód).

    Po mieście? Już to widzę. :P

    --
    Pozdor
    Myjk