  • 101. Data: 2019-04-06 00:33:35
    Temat: Re: Czy istnieje możliwość fotografowania rzeczywistości?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 5 Apr 2019 23:19:58 +0200, Marek S napisał(a):

    > Dokładnie tak.

    > W laptopach, przynajmniej tańszych, nie ma sensu mierzyć równomierności
    > etc. To tak jakby instalować porcelanowe tarcze hamulcowe w maluchu :D

    No ale troche lat minelo, w lapku jest ekran LCD, monitor jest LCD, to
    czemu nie ga byc takie same ? :-)

    > Jasne, ale nie w tym rzecz. Np. gdy mozolnie dopracowujesz jakiś detal
    > zdjęcia, a potem okazuje się, że tym detalem była wada monitora, to
    > kurwica strzelić może. Kiedyś, gdy stawiałem pierwsze kroki w fotografii

    Moze.

    > taką wtopę zaliczyłem. Jako ciekawostkę dopowiem, że np. za diabła nie
    > mogłem opanować przestrzeni barw pod Windows.

    Ja do tej pory tego nie rozumiem ... a moze nawet juz ulepszyli.

    J.

  • 102. Data: 2019-04-06 00:41:40
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Marek S <p...@s...com> writes:

    > Hę? W jakim momencie?

    Pokazując zdjęcie, z którego dało się wyciągnąć detale z cieni, mimo że
    ich niby nie było.

    > Mówisz o odrzuceniu czerni i bieli? Jak zatem obrabiasz zdjęcia? Ja
    > praktycznie nigdy, poza sporadycznymi przypadkami nie odrzucam czerni
    > i bieli.

    Może jesteś wyjątkiem, ale tak normalnie 99+% konwersji do JPEGa
    (robionych przez aparaty) dokładnie to robi.

    > Hmmm... ale na monitorze HDR też nie można było przełożyć zdjęcia
    > 14-to bitowego w 1:1. Wyglądało zdjęcie dość nienaturalnie. Była
    > potrzebna korekcja gamma.

    Oczywiście. Przecież napisałem że monitory mają za małą dynamikę,
    z korekcją gamma lub bez, i z HDR lub bez.
    A tak swoją drogą, to nie słyszałem o 14-bitowym monitorze, chociaż
    oczywiście nie oznacza to, że taki nie istnieje. Nie słyszałem także
    o 14-bitowej (3 * 14 bitów) karcie graficznej.
    Słyszałem np. o monitorach 8-bitowych z FRC (co dodaje podobno 2 bity)
    oraz o monitorach z kilkunastobitowymi LUTami (podobno) - no ale LUT nie
    zwiększa przecież rozdzielczości bitowej matrycy, on tylko pozwala ją
    kształtować w mniej lub bardziej dowolny sposób. Niektóre karty
    graficzne także potrafią pracować w trybie 10-bitowym (cały czas piszę
    o RGB, bo wiem że są urządzenia 12-bitowe YUV, ale to w końcu i tak jest
    przerabiane na max 10-bitów RGB).
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 103. Data: 2019-04-06 00:44:15
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > A owszem, ale to by byly paski dwa razy szersze, czy nawet trzy ...

    Ano. Tzn. 3 to by była chyba przesada. Tak czy owak, nierówne.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 104. Data: 2019-04-06 00:46:42
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 5 Apr 2019 22:48:59 +0200, Marek S napisał(a):

    > Tak jak pisałem - bez stosowania gammo-podobnej korekcji była kicha. Nie
    > wiem w czym rzecz. Konstrukcja monitora HDR jest złożona więc
    > podejrzewam, że nie jest kar różowo jak piszesz i jest element
    > nieliniowości w układzie.

    Pewnie tak, chcialem tylko powiedziec, ze gdyby jasnosci pixeli
    monitora byly takie same jak widoku, to powinienes widziec tak samo.

    > No oczywiście, nie było można narzekać na to.

    Zalezy - twoje pierwsze i moje zdjecia jakos tak wygladaly - w
    cieniach jest stosunkowo ciemno, kamera to stosownie niskimi liczbami
    rejestruje, a monitor pokazuje jako bardzo ciemny.

    Byc moze twoj nie.

    > Jak to nagle? Na co dzień takie korekcje wykonuję pierdyliony razy. Nie
    > zaskakuje mnie konieczność stosowania kompresji dynamiki i nie zaskakują
    > mnie rezultaty tego. Piszę o tym, że rezultaty i tak są dalekie od
    > rzeczywistości mimo profesjonalnego przetwornika w aparacie.

    Ale narzekasz na matryce, czy wlasnie na monitor/karte/przetwarzanie ?

    > Fraza klucz: w miarę. A niby czego się boję? Nie rozumiem? Boję się tych
    > suwaczków, którymi operowałem tysiące razy niby?

    Boisz sie "rozjasnic". Ale co dokladnie masz na mysli ?

    > Widzę paski doskonale. Nie przyglądałem się natomiast zróżnicowanej ich
    > szerokości. Na szybko zweryfikowałem czy widać gradację.

    A mnie pytales, czy maja rowna szerokosc :-P

    > Jak napisałem - nie przyglądałem się temu. Przescrollowałem obraz,
    > zmiany widziałem, wystarczyło.

    Przyznaje - zauwazyc to trudno.
    U mnie podwojnie, bo i te paski tez ledwo widac.

    > Pracuje na tylu bitach, ile chcę (tzn 1, 8, 16, 32 - floating point).

    > Grafikę generowałem w 8-bit.

    Ale paski na ekranie podziwiales po wczytaniu wygenerowanego obrazka,
    czy przed ?

    Zaloz ponownie obrazek, tylko 16 lub 32 bit, wygeneruj gradient ...
    i bedzie widac paski czy nie ?

    J.

  • 105. Data: 2019-04-06 00:49:34
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > No ale troche lat minelo, w lapku jest ekran LCD, monitor jest LCD, to
    > czemu nie ga byc takie same ? :-)

    Nie żebym uważał że typowe podświetlenie jest jakieś bardzo złe (dużo
    gorsze są parametry samych matryc, w szczególności TN). Widziałem jakieś
    wpadki z podświetleniem, ale nie jest to typowe. Natomiast powody można
    bardzo łatwo znaleźć - laptop ma być lekki i nie ciągnąć zbyt dużo
    prądu.

    Moim zdaniem jeśli ktoś chce pracować z grafiką na laptopie, to lepiej
    niech to dobrze przemyśli. Sama wielkość wyświetlacza powinna mu już coś
    zasugerować.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 106. Data: 2019-04-06 00:58:41
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > Pewnie tak, chcialem tylko powiedziec, ze gdyby jasnosci pixeli
    > monitora byly takie same jak widoku, to powinienes widziec tak samo.

    Kompresja jest wszędzie, nie ma możliwości by mieć obraz na monitorze
    taki sam jak na matrycy:
    - kompresja RAW (14 bitów to jest liczba bitów przetwornika, nie pliku)
    - kompresja przez wyświetleniem zdjęcia (nie ma chyba sprzętu
    pracującego z większą liczbą bitów niż 10, typowo jest to 8 bitów)
    - no powiedzmy, że monitor nie musi już tego kompresować.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 107. Data: 2019-04-06 01:26:48
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 06 Apr 2019 00:58:41 +0200, Krzysztof Halasa napisał(a):

    > Kompresja jest wszędzie, nie ma możliwości by mieć obraz na monitorze
    > taki sam jak na matrycy:

    Ja o jasnosciach, nie o ulomnosciach sprzetu :-)

> [...]
    > pracującego z większą liczbą bitów niż 10, typowo jest to 8 bitów)
    > - no powiedzmy, że monitor nie musi już tego kompresować.

    ale potem ogladasz na monitorze o kontrascie np 10000:1.
    I co to wlasciwie znaczy - zakladajac ze monitor jest 8-bit,
    to szary 1 jest ~40 razy jasniejszy od koloru 0, czy przez te gammy
    rozpietosc jasnosci 1 i 255 jest znacznie wieksza niz 1:255

    J.

  • 108. Data: 2019-04-06 14:58:41
    Od: Starzec z Gór <d...@v...pl>

    W dniu piątek, 5 kwietnia 2019 22:55:53 UTC+2 użytkownik Marek S napisał:

    > Obstawiam, że przy Eizo mniej więcej taką równomierność otrzymasz :-)

    Szarość. Pomiar 10 stopni z przyłożenia, więc ok 1 cm kw na raz. Różnica pomiędzy
    centrum a narożami ok 2/3 EV. Różnica mierzona z 50 cm (normalna odległość pracy)
    poniżej 1/3 EV.
    I tak powinno być.

    > Z ciekawości spytam, czemu Gossen a nie szablonowy Sekonic?

    Za cenę najprostszego Sekonica, pomiar flesza i nasadka 10%. Zakup okazyjny.
    Pozdrawiam Marcin

  • 109. Data: 2019-04-06 15:02:11
    Od: Marek S <p...@s...com>

    > Nie, skąd ten wniosek?
    > Przecież napisałem jakie są problemy małych matryc.

    Chodziło mi o Twój argument, że smartfon z piko-matrycą generuje mniej
    szumu niż aparaty profesjonalne z wielkimi matrycami.

    > Optyki APS-C?

    Nie, optyki FF. Kupowałem takie właśnie obiektywy do APS-C w A77, które
    będą kompatybilne z A99, który to z kolei planowałem kupić jako docelowy
    lecz nie było mnie stać wtedy.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 110. Data: 2019-04-06 15:10:16
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2019-04-05 o 18:15, J.F. pisze:

    > Tez.
    > Przede wszystkim to jednak zmienilem dynamike/uzylem krzywej, zeby
    > jasnosci  ~0-50 zmienic na ~20-200.

    Jaj se nie rób. Cały czas mówiłeś o offsecie (ekspozycji). A teraz o
    krzywej???

    > A te packshoty, gdzie bialy ma byc idealnie bialy ?

    To doskonały przykład AKCEPTACJI bieli w zdjęciu a nie zwalczania jej.

    > Monitora HDR nie widzialem, to sie nie wypowiem, ale dlatego zdjecie HDR
    > robimy w paru klatkach, ze matryca ma jednak za mala dynamike.

    Nie rozumiem? Chcesz powiedzieć, że z matrycy 14-bitowej nie można z
    paru klatek złożyć zdjęcia np. 18-bitowego?

    > Choc wiekszosc ludzi jest raczej zachwycona efektem, a nie narzeka :-)

    Ja nie robię zdjęć wyłącznie "dla większości ludzi" lecz dla konkretnych
    klientów z konkretnymi wymaganiami technicznymi również. A poza tym
    wątek nie jest o upodobaniach.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek