  • 41. Data: 2017-06-15 18:56:16
    Temat: Re: Czy istnieje urządzenie do zapamiętywania kolorów?
    Od: Trefniś <t...@m...com>

    W dniu .06.2017 o 18:26 Starzec z Gór <d...@v...pl> pisze:

    > To jest absolutna nieprawda. Kobiety nie rozróżniają kolorów lepiej niż
    > mężczyźni, natomiast częściej posługują się "modowymi" określeniami,
    > których mężczyźni po prostu nie znają.
    >
    > Jest
    > Mizerna.

    Poniekąd!
    Ale _jak_ zapamiętasz kolor, którego nazwać nie potrafisz???
    (Sprawdzić, czy nie kolega Biedronia).
    W tym podstawowy problem!

    Wśród mężczyzn jest nawet znacznie więcej malarzy i plastyków (historia),
    niż wśród kobiet.

    --
    Trefniś

  • 42. Data: 2017-06-15 18:59:21
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.>

    W dniu 15.06.2017 o 18:26, Starzec z Gór pisze:

    > To jest absolutna nieprawda. Kobiety nie rozróżniają kolorów lepiej niż mężczyźni,
    natomiast częściej posługują się "modowymi" określeniami, których mężczyźni po prostu
    nie znają.

    Poczytaj sobie o genetyce receptorów światła, bardzo się zdziwisz.
    W dużym skrócie: niebieskoczuły wszyscy mamy tali sam. Loci czerwono i
    zielonoczułego są na chromosomie X, a te chromosomy kobiety mają dwa, a
    my tylko jeden. Istnieje wiele alleli receptorów czerwono i
    zielonoczułych, allele różnią się rozkładem spektralnym czułości.
    Wniosek oczywisty.

    P.P.

  • 43. Data: 2017-06-16 23:35:48
    Od: Starzec z Gór <d...@v...pl>

    W dniu czwartek, 15 czerwca 2017 18:56:38 UTC+2 użytkownik Trefniś napisał:

    > Poniekąd!
    > Ale _jak_ zapamiętasz kolor, którego nazwać nie potrafisz???

    > W tym podstawowy problem!

    Co do zapamiętania, to zapamiętanie odcienia koloru jest ogólnie trudne, i nijak nie
    związane z nazywaniem go. natomiast doświadczalnie stwierdziłem że rozróżnianie
    subtelnych odcieni u mężczyzn stoi na "nieco" wyższym poziomie, niż u kobiet -
    mężczyźni są bardziej wzrokowcami niż kobiety.

    > Wśród mężczyzn jest nawet znacznie więcej malarzy i plastyków (historia),
    > niż wśród kobiet.
    To już raczej uwarunkowane socjologicznie.
    Pozdrawiam Marcin

  • 44. Data: 2017-06-16 23:46:01
    Od: Starzec z Gór <d...@v...pl>

    W dniu czwartek, 15 czerwca 2017 18:59:21 UTC+2 użytkownik Paweł Pawłowicz napisał:

> [...]
    > my tylko jeden. Istnieje wiele alleli receptorów czerwono i
    > zielonoczułych, allele różnią się rozkładem spektralnym czułości.

    To jest, wybacz, tak zwana genetyka ludowa. Ekspresja genu nie zależy od tego czy
    posiadamy go w jednej czy dwu kopiach. Kobieta nie ma w oku dwa razy więcej
    receptorów niż facet. Ma ich tyle samo. Natomiast faceci dokładniej interpretują
    sygnał - są zdecydowanie bardziej wzrokowcami. Owszem, w wypadku uszkodzenia
    chromosomu X u mężczyzny prędzej nastąpi dysfunkcja wzroku, i będzie bardziej
    radykalna niż u kobiety - ale na poziomie "normalnym" to facet będzie kolory
    dokładniej rozróżniał. Sprawdziłem na sporej próbce laborantów foto płci obojga.
    Pozdrawiam Marcin

  • 45. Data: 2017-06-17 00:01:42
    Od: Trefniś <t...@m...com>

    https://www.youtube.com/watch?v=Iaji9yDma4A

    --
    Trefniś

  • 46. Data: 2017-06-17 01:09:40
    Od: Starzec z Gór <d...@v...pl>

    W dniu sobota, 17 czerwca 2017 00:01:51 UTC+2 użytkownik Trefniś napisał:

    > https://www.youtube.com/watch?v=Iaji9yDma4A

    Kurwa, durnota nie rozróżnia pomiędzy odcieniem a nasyceniem.
    Wszystkie kolorki w próbce miały ten sam odcień - różniły się jedynie nasyceniem -
    gęstością. Ten kanał schodzi na psy.
    Pozdrawiam Marcin
    PS Sprawdziłem nie tylko organoleptycznie a w PSie. I spokojnie wcisnąłbym jeszcze
    dwa razy tyle rozróżnialnych gęstości.

  • 47. Data: 2017-06-17 03:17:02
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 16 Jun 2017 16:09:40 -0700 (PDT), Starzec z Gór napisał(a):

    > Kurwa, durnota nie rozróżnia pomiędzy odcieniem a nasyceniem.
    > Wszystkie kolorki w próbce miały ten sam odcień - różniły się jedynie nasyceniem -
    gęstością. Ten kanał schodzi na psy.

    Tak czy inaczej - kobiety je rozrozniaja.

    > PS Sprawdziłem nie tylko organoleptycznie a w PSie.
    > I spokojnie wcisnąłbym jeszcze dwa razy tyle rozróżnialnych gęstości.

    Jestes kobieta :-)

    Ale test jest zle przeprowadzony.
    Trzeba bylo tych kwadratow dac z 10 w 7 roznych kolorach i wtedy
    pytac. Moze kobiety przyzwyczajone, ze jak jest 40 szminek w sklepie,
    to kazda inna :-)

    Albo wcisnij wiecej tych kolorow, ponizej daj drugi rzad kwadratow, w
    innej kolejnosci ustawionych, z numerkami, po czym "powiedz ktore
    kwadraty maja taki sam kolor".
    I przetestowac na paru panach i paniach.

    J.

  • 48. Data: 2017-06-17 07:34:13
    Od: Trefniś <t...@m...com>

    W dniu .06.2017 o 23:35 Starzec z Gór <d...@v...pl> pisze:

    > Co do zapamiętania, to zapamiętanie odcienia koloru jest ogólnie trudne,
    > i nijak nie związane z nazywaniem go.

    Jesteś pewien tego "nijak"?
    Kobieta rozpozna kolor i powie np. "to turkusowy".
    Ty powiesz - "widziałem go już gdzieś".

    Oboje zapamiętaliście, ale Ty potrzebujesz jeszcze "urządzenia do
    zapamiętywania kolorów" jak postuluje twórca wątku.

    > natomiast doświadczalnie stwierdziłem że rozróżnianie subtelnych odcieni
    > u mężczyzn stoi na "nieco" wyższym poziomie, niż u kobiet - mężczyźni są
    > bardziej wzrokowcami niż kobiety.

    Męska szowinista :)

    > To już raczej uwarunkowane socjologicznie.

    Prawda.
    Na szczęście nie uznałeś tego za dowód, że faceci lepiej rozpoznają kolory.

    --
    Trefniś

  • 49. Data: 2017-06-17 10:18:30
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.>

    W dniu 16.06.2017 o 23:46, Starzec z Gór pisze:

> [...]
    dokładniej rozróżniał. Sprawdziłem na sporej próbce laborantów foto płci obojga.

    Zamiast, wybacz, filozofować, poczytaj. Jest o tym wiele doniesień w
    literaturze.
    Kobieta ma tyle samo receptorów co mężczyzna. Problem polega na tym, że
    mężczyzna może mieć najwyżej trzy różne rodzaje receptorów, a kobieta
    pięć (zielono i czerwonoczułe mają po kilka alleli). A to zasadnicza
    różnica. Tak nawiasem: tak zwany daltonizm nie polega, jak dawniej
    sądzono, na uszkodzeniu receptora zielono lub czerwonoczułego, a na tym,
    że w oba te loci włazi ten sam allel. I wtedy mózg nie dostaje
    informacji o różnicy między czerwonym a zielonym.

    Pozdrawiam,
    Paweł

    P.S.
    Allel - jedna z wersji genu.
    Locus, liczba mnoga loci - miejsce, a właściwie obszar, genomu zajmowane
    przez określony gen. Jeśli gen ma kilka alleli, locus jest zajmowany
    przez jeden z nich.

  • 50. Data: 2017-06-17 10:37:06
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.>

    W dniu 17.06.2017 o 10:18, Paweł Pawłowicz pisze:
    [...]
> [...]
    > że w oba te loci włazi ten sam allel. I wtedy mózg nie dostaje
    > informacji o różnicy między czerwonym a zielonym.

    Tu jest o tym, ale bardzo niewiele i na skrajnie elementarnym poziomie:

    http://www.swiatnauki.pl/8,473.html

    Ale w Świecie Nauki był na ten temat obszerny artykuł.

    P.P.