  • 1. Data: 2013-06-27 09:32:15
    Temat: Czy operator przechowuje treść smsów ?
    Od: mariusz <m...@q...pl>

    Witam

    Mam pytanie jak w tytule. Szczególnie interesuje mnie era/t-mobile.
    Zgodnie z prawem telekomunikacyjnym nie powinien ale jak jest w
    praktyce? Prawdopodobnie jeżeli stosuje się do prawa to powinien mieć
    tylko logi z połączeń nawiązanych lub niezrealizowanych? Czy w nich
    zawarta jest pełna lub częściowa treść smsów ? Według jakich kryteriów
    ewentualnie treść taka jest logowana ?

    Szczególnie interesowałaby mnie wypowiedź osób którzy mieli z tym
    bezpośrednio do czynienia.

  • 2. Data: 2013-07-06 22:40:01
    Temat: Re: Czy operator przechowuje treść smsów ?
    Od: "Krzysztof 'kw1618' (W-wa)" <a...@m...www.pl>

    Dnia Thu, 27 Jun 2013 09:32:15 +0200, mariusz napisał(a):

> [...]
    > ewentualnie treść taka jest logowana ?
    >
    > Szczególnie interesowałaby mnie wypowiedź osób którzy mieli z tym

    mało prawdopodobne z przyczyn technicznych.
    Musieliby mieć bardzo duże serwery.
    Oczywiście wykluczyć się nie da.

    Krzysztof 'kw1618' z Warszawy
    http://foto.3mam.net/EURO_2012/strefa_kibica_Warszaw
    a6.php

  • 3. Data: 2013-07-06 23:10:27
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Krzysztof 'kw1618' (W-wa) napisał, a liczne serwery Usenetu będą to
    przez długi czas pamiętać:

    > mało prawdopodobne z przyczyn technicznych.
    > Musieliby mieć bardzo duże serwery.
    > Oczywiście wykluczyć się nie da.

    Policzmy w zaokrągleniu 128B na jeden SMS. W 1kB wchodzi ich 8, a na 1TB
    -- 8 miliardów. Na dysku jaki dzisiaj montuje się do byle peceta (4TB)
    dawanego dziecku pod choinkę, można pomieścić 32 miliardy SMS-ów. To
    akurat tyle (lub niewiele mniej) ile wszyscy abonenci wszystkich polskich
    sieci wysłali od początku istnienia telefonii komórkowej.

    --
    Jarek

  • 4. Data: 2013-07-06 23:25:45
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia 06 Jul 2013 21:10:27 GMT, Jarosław Sokołowski napisał(a):
    > Pan Krzysztof 'kw1618' (W-wa) napisał, a liczne serwery Usenetu będą to
    >
    > Policzmy w zaokrągleniu 128B na jeden SMS.

    Z narzutami na baze danych to 256 albo i wiecej.

    > W 1kB wchodzi ich 8, a na 1TB
    > -- 8 miliardów. Na dysku jaki dzisiaj montuje się do byle peceta (4TB)
    > dawanego dziecku pod choinkę,

    No nie, ciagle jeszcze 4TB sa drogie ... i dziecku niepotrzebne :-)

    Tym niemniej sa to znikome ilosci informacji.
    A operator musi (bo ustawa wymaga) zapamietywac sporo - np informacje
    o logowaniach do bts - tego moze byc kilkadziesiat dziennie, jak ktos
    jedzie przez miasto.

    J.

  • 5. Data: 2013-07-06 23:40:15
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Z narzutami na baze danych to 256 albo i wiecej.

    Albo mniej niż 128 -- jeśli baza jest zorganizowana tak, że krótsze
    wiadomości zajmują mniej miejsca.

    > No nie, ciagle jeszcze 4TB sa drogie ... i dziecku niepotrzebne :-)
    >
    > Tym niemniej sa to znikome ilosci informacji.

    550 zł plus VAT. Operator nie dziecko, jak będzie potrzebował, to sobie
    nawet tuzin takich kupi.

    > A operator musi (bo ustawa wymaga) zapamietywac sporo - np informacje
    > o logowaniach do bts - tego moze byc kilkadziesiat dziennie, jak ktos
    > jedzie przez miasto.

    Najbardziej prawdopodobne, że zapamiętuje surowe datagramy z tym związane.
    Czyli takie porcje informacji, w jakich leci SMS. Przesadnie wielkich
    serwerów to nie wymaga.

    Jarek

    --
    -- Żeby był równy rachunek, akurat tuzin. Łatwiej to zliczyć,
    no i na tuziny wszystko jest tańsze.

  • 6. Data: 2013-07-07 00:36:51
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@n...com>

> [...]
    >
    > Najbardziej prawdopodobne, że zapamiętuje surowe datagramy z tym związane.
    > Czyli takie porcje informacji, w jakich leci SMS. Przesadnie wielkich

    Z tego co pamiętam, to była parę lat temu sprawa, że jakiś technik za
    łapówkę udostępniał "zainteresowanym" treści cudzych SMS-ów i to nawet
    wysłanych ładnych parę lat wcześniej. Trochę to chyba uszczelnili od
    tego czasu.

    Poza tym, jeśli chodzi o treści SMS-ów, to najczęściej są pisane w
    jakimś ludzkim języku, więc przy zastosowaniu kompresji może wyjść mniej
    niż 100 bajtów na SMS.

    Mało tego. Kodek głosowy GSM z trudem uzyskuje kompresję 1:5, bo musi
    pracować na małych porcjach danych, ale na centrali mogą z powodzeniem
    pakować rozmowę kodekiem VQF 1:18, co oznacza, że minuta rozmowy zajmie
    jakieś 53 kilobajty. Jeśli polscy abonenci dziennie wydzwaniają np. 10
    milionów minut no to 530 GB to nie jest dużo, jeśli chodzi o dane głosowe.

  • 7. Data: 2013-07-07 01:14:20
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Tomasz Wójtowicz napisał:

> [...]
    > jakieś 53 kilobajty. Jeśli polscy abonenci dziennie wydzwaniają np. 10
    > milionów minut no to 530 GB to nie jest dużo, jeśli chodzi o dane głosowe.

    Też sobie o tym samym od razu pomyślałem. Przy takim upakowaniu jednemu
    operatorowi do przechowania wszystkich rozmów jeden dysk wystarczy gdzieś
    na miesiąc. Ale i bez takich zabiegów pryzma z nośników gromadzących
    nasze gadulstwo nie wygląda jak egipska piramida.

    Jarek

    --
    Nie bądź bezpieczny. Poeta pamięta
    Możesz go zabić -- narodzi się nowy.

  • 8. Data: 2013-07-07 10:42:48
    Od: "Big Jack" <a...@b...zz>

    W wiadomości
    ws.atman.pl
    *Tomasz Wójtowicz* napisał(-a):

    > Poza tym, jeśli chodzi o treści SMS-ów, to najczęściej są pisane w
    > jakimś ludzkim języku, więc przy zastosowaniu kompresji może wyjść
    > mniej niż 100 bajtów na SMS.

    To ja pozwolę sobie przypomnieć, że HDD mają jednostki alokacji i czy
    SMS będzie miał 1 bajt, 100, czy 1024, to na HDD zajmie nie mniej niż ta
    1 jednostka alokacji.

    --
    Big Jack
    ////// GG: 660675

  • 9. Data: 2013-07-07 10:52:51
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

> [...]
    > na miesiąc. Ale i bez takich zabiegów pryzma z nośników gromadzących
    > nasze gadulstwo nie wygląda jak egipska piramida.

    To by się nazywało archiwizacją, a nie rejestracją ;-)
    A archwizacja polega na tym, że aby coś znaleźć, archiwsta musi odstawić
    kubek z herbatą, założyć kapcie, zejść do archiwum i zacząć szukać. Długo
    szukać.
    Jeśli takie nagrania miały by się komuś do czegoś przydać, to musiały by
    być w formie przeszukiwalnej, najlepiej z dobrze zrobionym indeksem ;-)
    Odnoszę wrażenie, że te wszystkie pryzmy bardziej koncentrują się na
    robieniu indeksu, niż na magazynowaniu rozmów.

  • 10. Data: 2013-07-07 11:37:25
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Maciej Bebenek napisał:

    > To by się nazywało archiwizacją, a nie rejestracją ;-)

    Rejestracja leży u podstaw archiwizacji i wszystkiego innego. Trzeba dane
    zarejestrować na nośniku, żeby można było coś dalej z nimi robić.

> [...]
    > Odnoszę wrażenie, że te wszystkie pryzmy bardziej koncentrują się na
    > robieniu indeksu, niż na magazynowaniu rozmów.

    Pryzmy pewnie koncentrują się na swoich mniej lub bardziej utopijnych
    założeniach i chcą szukać według swoich kryteriów. Operator potrzebuje
    (albo i nie potrzebuje, ale tego od niego chcą), żeby dało się wydłubać
    billing konkretnego numeru za wskazany okres (wraz z załącznikami
    w postaci treści SMS i rozmów). To nie jest bardzo skomplikowane zadanie,
    nawet herbata nie zdąży ostygnąć, zanim zbieranie materiałów się zakończy.

    --
    Jarek