  • 121. Data: 2023-12-22 20:00:32
    Temat: Re: Czy tradycyjna telefonia stacjonarna już nie istnieje?
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 22 Dec 2023 02:09:52 +0100, nadir wrote:

    > No właśnie tak, centrale mechaniczne zastępowano cyfrowymi lub ich
    > modułami zewnętrznymi.

    > Może były, świat jest wielki. Ale to nie jest tak, że jak jest duże
    > miasto do stawiamy jedną lub dwie duże centrale i szafa gra. Z różnych
    > względów lepiej jest postawić kilka mniejszych central.

    Ale w NY około 8 mln ludzi mieszka, wiec zakladając, ze telefonów jest
    podobna ilość, to jest dylemat czy 80 central po 100k linii, czy 800
    po 10k ...

    > Były trzy; Katowice, Poznań, Warszawa. Poznań się chyba jeszcze ostał.

    Tak pisali ... w 2022r.

    Co nie wyjasnia o co w artykule chodzi, i jak inne centrale wyglądają.

    Chyba jednak tylko o MN chodziło

    https://twitter.com/RzecznikOrange/status/1528994893
    133225985

    Budynki tez juz niepotrzebne?
    https://ursynow.org.pl/co-slychac-w-centrali/

    A Voip okazuje się, ze rządzi od dawna
    https://gsmonline.pl/artykuly/orange-pstn-migracja-a
    ll-ip-nokia

    J.

  • 122. Data: 2023-12-22 20:27:54
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 21 Dec 2023 20:51:56 -0000 (UTC),
    v...@l...freebsd.lublin.pl wrote:

    > Orange, obok PSO (po wydzieleniu pasywnej infry z UPC) to bodaj najwiekszy
    > operator sieci GPON w kraju.

    Chwalili sie dawniej światłowodami, ale unikali pisania GPON ... albo
    tak mi się wydawało.

    No chyba, ze wina obustronna - oni sie nie chwalili, a ja nieuważnie
    czytałem. Jest tu w jednym miejscu pasywny splitter narysowany
    https://biuroprasowe.orange.pl/blog/transfer-w-oka-m
    gnieniu-czyli-jak-dziala-ftth/

    J.

  • 123. Data: 2023-12-22 23:23:51
    Od: "i...@p...pl" <i...@p...pl>

    wtorek, 19 grudnia 2023 o 16:00:04 UTC+1 J.F napisał(a):
    > No ale ciekawi mnie, jaki był rozmiar nowej centrali cyfrowej w latach
    > 90-tych w TP. 10k numerów czy więcej?
    > 10k pasuje chyba do starych budynkow.

    W tych latach we WRO były już 4 centrale (2 x EWSD + 2 x 5ESS) każda dużoooo ponad
    10K + CMM

    Ircys

  • 124. Data: 2023-12-23 20:31:10
    Od: Przemyslaw Frasunek <p...@f...com>

    J.F <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Ale Internet w TP, to przez FR leci.

    Leciał, w latach 90-tych. Teraz wszystko to Ethernet (100G/400G) na DWDM.
    Nikt nie utrzymuje już FR, ani ATM. SDH też jest w odwrocie.

    --
    * WWW: http://www.frasunek.com ** PGP ID: 2578FCAD ** HAM-RADIO: SQ5JIV *

  • 125. Data: 2023-12-26 14:42:17
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > A to nie wiem - kojarzy mi się skrót SDH,
    > a z drugiej strony - w traktach cyfrowych/centralach/ISDN pamięci
    > buforowej raczej nie było, więc jak sobie radzili - wyrzucali i
    > duplikowali próbki w miare potrzeb?

    Coś podobnego, jest to gdzieś szczegółowo opisane. Może w G.704 - ale
    już nie pamiętam.

    > Ale kodeki chyba juz nie są stratne, a faksy chyba coraz mniej chętnie
    > działają.

    Ostatni raz używałem faksu z 10 lat temu, modemu POTS chyba dawniej.
    Ale w telefonach można zaobserwować różne zjawiska.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 126. Data: 2023-12-26 17:55:16
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 21.12.2023 o 18:29, J.F pisze:

    > A bo tak nagle nie ma komu o to dbac ... przychodzi pakiet danych,
    > wychodzi na port analogowy i odwrotnie ..

    Jak jakiś pakiet nie zdąży dotrzeć w odpowiednim czasie, to nie ma z tym
    problemu, w czasie rozmowy coś przycichnie lub trzaśnie w słuchawce, w
    przypadku transmisji danych przez modem, po prostu zostanie powtórzona
    błędna sekwencja.

    > A to nie wiem - kojarzy mi się skrót SDH,

    SDH/PDH, a wcześniej TCK, TN12/24 i większe to taka warstwa fizyczna
    ISO/OSI dla telekomunikacji i tu wszystko działało synchronicznie. No
    może poza TN12/24, bo to czysty analog był.
    Natomiast ATM to wyższa warstwa i to już działa asynchronicznie, ważne
    żeby ramka nie dotarła opóźniona.

    > a z drugiej strony - w traktach cyfrowych/centralach/ISDN pamięci
    > buforowej raczej nie było, więc jak sobie radzili - wyrzucali i
    > duplikowali próbki w miare potrzeb?

    Niewielkie bufory są, i pole komutacyjne centrali może "przetrzymać" w
    biforze ramkę, i bufor w ATM też. Warunek jest jeden, nie może to trwać
    dłużej niż 31/32 sekundy.

    > Ale kodeki chyba juz nie są stratne, a faksy chyba coraz mniej chętnie
    > działają.

    Są i takie, i takie, G.729 używany w GSM był chyba stratnym kodekiem,
    ale czego się obecnie używa to nie wiem?

    > No ale jak wykryc, ze cos takiego po drodze wstawili ?

    Nie jesteś w stanie, bo i po co? Chociaż są/byli tacy, którzy twierdzili
    że słyszeli czy centrala lokalna i/lub zdalna to analogowa czy cyfrowa,
    to może coś tam wykryją? Ja takiego słuchu nie mam.

  • 127. Data: 2023-12-26 18:09:17
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 22.12.2023 o 20:00, J.F pisze:

    > Ale w NY około 8 mln ludzi mieszka, wiec zakladając, ze telefonów jest
    > podobna ilość, to jest dylemat czy 80 central po 100k linii, czy 800
    > po 10k ...

    Nie każdy z tych 8 milionów potrzebuje telefonu, z drugiej strony jest
    tam kupa firm, które też potrzebują telefonów. Nie wiem jak to było/jest
    w NY, ale jest to dosyć złożone zagadnienie, podobnie jak obecnie z
    BTS-ami. Stosować dużo mniejszych czy mniej dużych? I wtedy i teraz
    bierze się pod uwagę średnie, chwilowe i maksymalne obciążenie ruchu na
    danym terenie i do tego dobiera urządzenia.

    > A Voip okazuje się, ze rządzi od dawna
    > https://gsmonline.pl/artykuly/orange-pstn-migracja-a
    ll-ip-nokia

    Bo to fajna technologia dla operatorów, tańsza w utrzymaniu. Problem
    tylko jest/będzie jak coś jebnie, na przykład prąd lub komuś do głowy
    przyjdzie wycinać jakieś światłowody czy zhackować jakieś duże centra
    wymiany danych. A ostatnio na przykład ruskie okręty kręcą się w pobliżu
    kabli podmorskich na Atlantyku.

  • 128. Data: 2023-12-26 19:25:07
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    nadir pisze:

> [...]
    > przyjdzie wycinać jakieś światłowody czy zhackować jakieś duże centra
    > wymiany danych. A ostatnio na przykład ruskie okręty kręcą się w pobliżu

    Kiedyś tutaj, nie kto inny jak wątkotwórca, opisał przebieg modernizacji
    telefonii na warszawskim Mokotowie. Nowa centrala działała z innym
    prefiksem, ale abonenci nie zachowali też swojej trzy- czy czterocyfrowej
    końcówki, dostali zupełnie losowe numery. Nic wtedy nie jebło, ruski
    okręt podwodny nie wynurzył się z Jeziorka Czerniakowskiego. Była to
    planowa operacja -- po prostu nie dało się w ciągu jednej nocy połączyć
    tysięcy kabelków tak, by każdy zachował numer. Robiono na szybko, dopiero
    na koniec się okazało, jaki kto ma numer.

    Nie wierzę w mity, że przed wojną trawa była zieleńsza. Jak teraz szczur
    przegryzie światłowód, to dane pójdą od razu drugim. A jak operator dupa
    i nie pomyślał o drugim, to wymiana w niczym nie przypomina mokotowskiej
    akcji. To samo z centralą -- po wymianie (lub ataku chakierskim) odtwarza
    się dane z backupu. Dla abonentów to wszystko też fajne.

    --
    Jarek

  • 129. Data: 2023-12-26 21:09:09
    Od: nadir <n...@h...org>

> [...]
    > tysięcy kabelków tak, by każdy zachował numer. Robiono na szybko, dopiero
    > na koniec się okazało, jaki kto ma numer.

    A co to ma do rzeczy?

> [...]
    > przegryzie światłowód, to dane pójdą od razu drugim. A jak operator dupa
    > i nie pomyślał o drugim, to wymiana w niczym nie przypomina mokotowskiej

    Jak myślisz, dlaczego w Nord Stream jebły wszystkie rurki?

    > To samo z centralą -- po wymianie (lub ataku chakierskim) odtwarza
    > się dane z backupu. Dla abonentów to wszystko też fajne.

    Jedna centrala blokuje tylko jej abonentów, jeden węzeł blokuje kilka
    "central", a dziś wystarczy na przykład wyjebać w kosmos DNS-y, co nie
    jest łatwe, ale nie jest niemożliwe.

  • 130. Data: 2023-12-26 21:56:47

    wtorek, 26 grudnia 2023 o 19:25:09 UTC+1 Jarosław Sokołowski napisał(a):
> [...]
    > tysięcy kabelków tak, by każdy zachował numer. Robiono na szybko, dopiero
    > na koniec się okazało, jaki kto ma numer.

    Nie wiem jak to było w Warszawie, ale we Wrocku robiliśmy właśnie takie przełączenia
    w dobę i nie było żadnego bałaganu (oczywiście drobne pomyłki zdarzały się), numery
    były znane przed i po przełączeniu. Robota na przełącznicy żmudna, ale wykonalna.
    Od strony centrali to już zupełnie bajka :)

    Ircys