  • 1. Data: 2013-11-01 18:23:52
    Temat: Czyszczenie miedzi
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    Pytanie, czym przetrzeć (chemia, nie mechanika) elementy miedziane, aby
    odzyskały połysk?

    Coś się zmieniło w wodzie w kranie. W efekcie elementy które zawsze po
    prostu myłem po obróbce, teraz pokrywają mi się praktycznie od razu
    nalotem typowym dla utlenionej miedzi (to jeszcze nie patyna).

    Ktoś ma pomysł?

    Irek.N.

  • 2. Data: 2013-11-01 19:37:57
    Temat: Re: Czyszczenie miedzi
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Wytrawiacz b327
    Doradziłem koledze, aby przed termotransferem płytkę zanurzył na moment w
    B327.
    Bo kret czy inne środki nie dawały zawsze dobrego trzymania się toneru.
    Nie widziałem, ale ponoć czyściutka wychodzi.

    Robert

  • 3. Data: 2013-11-02 21:46:25
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    Robert Wańkowski pisze:

> [...]
    > Bo kret czy inne środki nie dawały zawsze dobrego trzymania się toneru.
    > Nie widziałem, ale ponoć czyściutka wychodzi.

    THX, muszę spróbować.

    Miłego.
    Irek.N.
    ps. azotowy się nie nadaje, zostawia paskudnie aktywną powierzchnię w
    kolorze "damskich majtek" ;)

  • 4. Data: 2013-11-02 22:23:25
    Od: "Dariusz K. Ladziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Irek N. napisał:
> [...]
    > prostu myłem po obróbce, teraz pokrywają mi się praktycznie od razu
    > nalotem typowym dla utlenionej miedzi (to jeszcze nie patyna).

    Cienki roztwór kwasu azotowego, potem woda dejonizowana. Miedź
    wytrawiona kwasem siarkowym czy solnym i opłukana wodą dejonizowaną,
    momentalnie przy suszeniu pokrywa się czerwonymi tlenkami na powietrzu
    (bo ma mocno zaktywowaną powierzchnię), ta sama miedź po podtrawieniu w
    cienkim azotowym i wypłukaniu - czerwonymi tlenkami pokrywa się po paru
    dniach. Taki myk technologiczny.

    Kranówa zapewne chlorowana - zatem musi zawierać kwasy chlorotlenowe a i
    kwas chlorowodorowy - nie ma siły, będzie miedź aktywowała.

    --
    Darek

  • 5. Data: 2013-11-02 22:29:59
    Od: "Dariusz K. Ladziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Robert Wańkowski napisał:

> [...]
    > Bo kret czy inne środki nie dawały zawsze dobrego trzymania się toneru.
    > Nie widziałem, ale ponoć czyściutka wychodzi.

    Drugi myk technologiczny:

    Żeby na miedzi uzyskać dobrą adhezję powłok niemetalicznych należy na
    niej wytworzyć czerwone tlenki miedzi jednowartościowej. Czysty metal
    daje gorszą adhezję - ale najgorszą daje powłoka szarych tlenków miedzi
    dwuwartościowej. I teraz zależność od odczynu - jak miedź podtrawimy w
    kwasie to po wypłukaniu i wysuszeniu dostaniemy czerwone tlenki i dobrą
    adhezję, jak w zasadzie (wszelkie alkaliczne odtłuszczania) - po myciu i
    suszeniu dostaniemy tlenki szare i wszystko nam odlezie (czy toner czy
    fotorezyst). Zatem jeżeli dla skutecznego odtłuszczenia naprawdę musimy
    posłużyć się alkaliami - wykąpmy później powierzchnię miedzi w kwasie
    solnym lub siarkowym, ładnie po nich się miedź czerwonymi tlenkami pokrywa.

    --
    Darek

  • 6. Data: 2013-11-02 22:32:04
    Od: "Dariusz K. Ladziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Irek N. napisał:

    > THX, muszę spróbować.
    >
    > Miłego.
    > Irek.N.
    > ps. azotowy się nie nadaje, zostawia paskudnie aktywną powierzchnię w
    > kolorze "damskich majtek" ;)

    Bzdura. Złą wodę (podwyższona zawartość chlorków, siarczynów a i chloru
    dodanego do dezynfekcji) używasz do końcowego płukania. Użyj dejonizatki...

    --
    Darek

  • 7. Data: 2013-11-02 22:35:34
    Od: DJ <j...@p...onet.pl>

    On 2013-11-02 21:46:25 +0100, "Irek N." <j...@t...tajny.jest> said:

    > ps. azotowy się nie nadaje, zostawia paskudnie aktywną powierzchnię w
    > kolorze "damskich majtek" ;)

    Jeśli chodzi o polerowanie, to azotowy wespół z fosforowym, na ciepło,
    około 60C
    Ile masz mikronów do spolerowania?

    --
    DJ

  • 8. Data: 2013-11-02 23:26:45
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > Bzdura. Złą wodę (podwyższona zawartość chlorków, siarczynów a i chloru
    > dodanego do dezynfekcji) używasz do końcowego płukania. Użyj dejonizatki...

    Darek, kurde, płytki czasami trawię azotowym, wiem co zostawia :)
    A co do wody - toć pierwszy post właśnie to zakłada, woda się spaskudziła :(

    Idealnie było by przetrzeć czymś aby odzyskało jasną i czystą barwę
    polerowanej miedzi. Później spłukać mam już gdzie.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 9. Data: 2013-11-02 23:28:35
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > Jeśli chodzi o polerowanie, to azotowy wespół z fosforowym, na ciepło,
    > około 60C
    > Ile masz mikronów do spolerowania?

    No raczej nie odważę się tego podgrzać. Już sam azotowy mi wystarcza,
    aby nie czuć się bezpieczni.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 10. Data: 2013-11-02 23:33:10
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    {ciach}
    Ok, mam trochę inną technologię przygotowania powierzchni pod emulsję
    światłoczułą. Sprawdza mi się od... cholera 26 lat! :)

    Zanabyłem filtry, w tym węglowy, zalewam tak przygotowaną wodą frezarkę,
    zobaczymy czy to pomoże.

    Miłego.
    Irek.N.