  • 1. Data: 2010-06-06 12:10:07
    Temat: [D300] ekspozycja przy fotografowaniu z fleszem
    Od: Alek <b...@w...niespamuj.wp.pl>

    Mam pytanie. Ostatnio kombinowałem coś w ustawieniach aparatu
    dotyczących flesza, mniej lub bardziej świadomie (myślałem że bardziej).
    Jednakże bez mojej wiedzy i zgody aparat przestał dopuszczać krótkie
    czasy naświetlania przy fotografowaniu z lampą, czy to wbudowaną, czy
    wewnętrzną. Prawie nie reaguje na jego włączenie, najwyżej o połowę
    skracając czas proponowany przez automatykę w porównaniu do sytuacji,
    gdy lampa jest wyłączona. Czyli bez względu na tryb (P, A), gdy bez
    lampy system proponuje czas np. 1/2, to po jej włączeniu jest to np.
    1/4. W trybie S lub M światłomierz wskazuje niedoświetlenie.
    Lampa jest w normalnym trybie pracy (nie synchronizacji z długimi
    czasami, drugiej kurtyny itp).
    Obecnie nie sposób wykonać prawidłową fotę z fleszem przy czasie 1/100
    czy 1/200. A przecież nie po to podłącza się lampę, żeby robić zdjęcia
    ze statywu.
    Aparat mam od niedawna i go jeszcze słabo znam, nie mniej jednak wydaje
    mi się (a nawet jestem pewien :) ), że podłączenie / włączenie flesza
    powinno skutkować radykalnym skróceniem czasu naświetlania, a nie
    dostosowaniem siły błysku do czasów długich, wymaganych dla
    fotografowania przy słabym świetle.
    Sprawdziłem zdjęcia, które robiłem przed modyfikacją ustawień w trybach
    automatycznym i półautomatycznych - mam egzemplarze zrobione przy czasie
    1/200 i f20, prawidłowo naświetlone. Czyli da się. Tylko które
    ustawienia trzeba zmodyfikować...?
    Z góry dzięki za pomoc.

  • 2. Data: 2010-06-06 18:32:19
    Od: Jacek_P <L...@c...edu.pl>

    Alek napisal:
> [...]
    > powinno skutkować radykalnym skróceniem czasu naświetlania, a nie
    > dostosowaniem siły błysku do czasów długich, wymaganych dla

    Masz włączony tryb 'Slow'. Wyłącz go. Pokrętłem z przodu OIDP.

> [...]
    > automatycznym i półautomatycznych - mam egzemplarze zrobione przy czasie
    > 1/200 i f20, prawidłowo naświetlone. Czyli da się. Tylko które

    Jak całkiem zamieszasz to zresetuj aparat do ustawień fabrycznych.
    Przy włączonym jednocześnie nacisnąć i przytrzymać dwa guziki
    oznaczone zielonymi plamkami.

    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 3. Data: 2010-06-06 18:51:11
    Od: Alek <b...@w...niespamuj.wp.pl>

    W dniu 2010-06-06 20:32, Jacek_P pisze:

    > Masz włączony tryb 'Slow'. Wyłącz go. Pokrętłem z przodu OIDP.

    Lampa, jak wspomniałem, jest w normalnym trybie pracy.

    > Jak całkiem zamieszasz to zresetuj aparat do ustawień fabrycznych.

    Myślałem o tym jako o ostatniej możliwości. Póki co liczę, że ktoś mi
    podpowie, co tam należy przestawić.
    Dzięki za odpowiedź, pozdrawiam.

  • 4. Data: 2010-06-07 14:03:23
    Od: "Marcin [3M]" <m...@g...pl>

    ustawienia braketing/lampa błyskowa i czas synchroniazcji.
    Jeden z nich pozwala na pracę z FP (krótki czas synchro).

  • 5. Data: 2010-06-07 17:56:06
    Od: Alek <b...@w...niespamuj.wp.pl>

    W dniu 2010-06-07 16:03, Marcin [3M] pisze:

    > ustawienia braketing/lampa błyskowa i czas synchroniazcji.
    > Jeden z nich pozwala na pracę z FP (krótki czas synchro).

    Nie pomaga. Przywrócenie ustawień fabrycznych również nie pomogło!
    Zaczynam się bać.
    Przy ustawieniach fabrycznych na P aparat ustawia 1/60 (który jest
    domyślnie najdłuższym czasem dopuszczonym dla lampy), ale wskazuje też
    potężne niedoświetlenie, tak jak by lampy w ogóle nie było.

  • 6. Data: 2010-06-07 23:06:02
    Od: Alek <b...@w...niespamuj.wp.pl>

    To może inaczej.
    Czy światłomierz w aparacie powinien uwzględniać fakt, że do aparatu
    jest zapięta lampa, która w chwili otwarcia migawki dostarczy tyle
    światła, ile system sobie zażyczy? Wydaje mi się, że tak. Hybryda, którą
    używałem do tej pory, uwzględniała ten fakt i nie wskazywała
    niedoświetlenia.
    Sytuacja, w której nie mogę polegać na światłomierzu, a dodatkowo muszę
    ręcznie korygować siłę błysku jest mocno niekomfortowa i trochę
    bezsensowna. W końcu lampa też "ma" sposoby, by "sama" dostosować siłę
    błysku w trybie TTL.
    W tej chwili, aby wykonać w miarę poprawne zdjęcie, muszę ustawić aparat
    w tryb S i dać jakiś możliwy do utrzymania w ręce czas (światłomierz
    natychmiast pokazuje nie mieszczące się na skali niedoświetlenie, pomimo
    gotowości lampy), wykonać zdjęcie, sprawdzić histogram i ręcznie
    skorygować (najczęściej dołożyć ~1 EV) lampie błyskowej.
    Tryb manualny w aparacie jest natomiast zupełnie bezwartościowy, gdy
    używam lampy, skoro ustawiane parametry ekspozycji w ogóle jej nie
    uwzględniają. Wychodzi na to, że musiałbym posługując się jedynie
    histogramem ustawiać i czas i przysłonę i korektę siły błysku.
    Na obsłudze lampy, którą mam, jeszcze w ogóle się nie znam. Korzystam z
    trybu TTL i najczęściej kieruję ją w sufit.
    Co ciekawe, kiedy ustawię parametry zgodnie z dyktatem światłomierza,
    cały system działa prawidłowo - błysk jest automatycznie odpowiednio
    zmniejszany i nie prześwietla zdjęcia. No, ale jeszcze raz powtarzam,
    nie o to chyba chodzi, żeby mimo założenia dobrej przecież lampy robić
    fotki w czasie 1/6 i podobnych.
    Bardzo proszę o pomoc. Aparat jest nowym zakupem i chcę być pewien, że
    wszystko jest z nim OK.

  • 7. Data: 2010-06-08 16:05:31
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 8 Jun 2010, Alek wrote:

> [...]
    > Wychodzi na to, że musiałbym posługując się jedynie histogramem ustawiać i

    Tak z ciekawości i dla porządku: dlaczego "korektę siły błysku"
    a nie po prostu "siłę błysku" (ściślej - energię)?
    Bo z opisu wynika że piszesz iż bezwartościowy jest tryb
    manual + automatyka (lampy), a nie manual+manual.
    FYI: nie mam Canona.

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2010-06-08 18:19:06
    Od: Alek <b...@w...niespamuj.wp.pl>

> [...]
    > Bo z opisu wynika że piszesz iż bezwartościowy jest tryb
    > manual + automatyka (lampy), a nie manual+manual.

    D300 to Nikon :)
    Wszystko, co napisałeś, się zgadza. Lampa jest w trybie TTL, czyli
    współdziała sobie z aparatem bez mojej ingerencji. Siły błysku nie
    ustawiam, najwyżej wprowadzam korektę. Jeśli fachowo się to w ten sposób
    nie nazywa, to zmylił mnie znaczek, który jest bardzo podobny do korekty
    ekspozycji.

  • 9. Data: 2010-06-09 19:31:16
    Od: "henry1" <henry1(spam)@icpnet.pl>

    Użytkownik "Alek" <b...@w...niespamuj.wp.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > ustawiam, najwyżej wprowadzam korektę. Jeśli fachowo się to w ten sposób
    > nie nazywa, to zmylił mnie znaczek, który jest bardzo podobny do korekty

    A lampa też Nikona ?
    Bo jeśli nie to wszystko może się zdarzyć.
    Pzdr