  • 1. Data: 2010-06-05 06:34:01
    Temat: Makro - newbe
    Od: "kacalka" <k...@o...pl>

    Witam

    Zastanawiam sie nad rozpoczeciem przygody z makro fotografia. Do tej pory
    uwiecznialem raczej wieksze obiekty i w makro jestem kompletnie zielony.
    Zaczalem cos czytac w internecie, ale generalnie potrzemuje wskazan od
    ludzi, ktorzy juz to robili.

    Bede wdzieczny za porade:

    Jakie szklo (szkla ??) trzeba by zapiac do Canona 50D zeby zrobic fotke jak
    ta ponizej (wiem co znaczy slowo post processing)

    http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/
    a/ad/Tipulidae_Luc_Viatour.jpg/800px-Tipulidae_Luc_V
    iatour.jpg

    Pozdrawiam!

  • 2. Data: 2010-06-05 07:58:29
    Temat: Re: Makro - newbe
    Od: l...@l...localdomain

    W poście <hucr4q$ckp$1@inews.gazeta.pl>,
    kacalka nabazgrał:
> [...]
    >
    > http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/
    a/ad/Tipulidae_Luc_Viatour.jpg/800px-Tipulidae_Luc_V

    Może to samo co autor tego zdjęcia? Sigma 150mm F2,8 Macro najwidoczniej
    wystarczy ;)

    --
    Ostatnio na http://blog.lrem.net/ wymajaczyłem:
    Klastrami Polska stoi

  • 3. Data: 2010-06-05 08:08:19
    Od: JD <j...@g...com>

    On 5 Cze, 08:34, "kacalka" <k...@o...pl> wrote:
> [...]
    >
    > Jakie szklo (szkla ??) trzeba by zapiac do Canona 50D zeby zrobic fotke jak
    > ta ponizej (wiem co znaczy slowo post processing)

    http://www.fotografia-przyrodnicza.art.pl/porady.php

    JD

  • 4. Data: 2010-06-05 10:44:29
    Od: Krasnal <k...@o...pl>

    Dnia Fri, 4 Jun 2010 23:34:01 -0700, kacalka napisał(a):

    > Jakie szklo (szkla ??) trzeba by zapiac do Canona 50D zeby zrobic fotke jak
    > ta ponizej (wiem co znaczy slowo post processing)

    Najlepiej jakieś do makro ze skalą 1:1, polecam Tamron 90mm, Sigma 105mm,
    150mm. Takie zdjęcie to chyba crop + pierścienie pośrednie lub jakiś
    makrokonwerter. Canon ma świetne szkiełko do makro MP-E 65mm f/2.8 1-5x,
    ale trochę ono kosztuje. Jeśli chodzi o szkła ze skalą 1:1 to do takich
    powiększeń najlepiej podpinać pierścienie pośrednie no i raczej koniecznie
    trzeba owada doświetlać, powinien wystarczyć dyfuzor na wbudowaną lampę.

    --
    Krasnal...

  • 5. Data: 2010-06-06 17:34:55
    Od: "KrzysztofK" <krzysztof123(usun_cyfry_z_adresu)@456travelphoto.pl>

    > trzeba owada doświetlać, powinien wystarczyć dyfuzor na wbudowaną
    > lampę.

    Nie powinien na 100%...
    Przynajmniej do takich zdjęć jakie dałeś za przykład.
    Chyba, że zrobisz sobie konstrukcję taką jak ta:

    http://www.stopa.cso.pl/index.php?st=technika/stares

    lub dojdziesz do tego co Arek teraz:

    http://www.stopa.cso.pl/index.php?st=technika/obecny
    zestaw

    I pamiętaj, że BARDZO dużo zależy od ustawienia robala.
    Na Twoim przykładzie bardzo dużo ciałka mieści się w głębi ostrości
    i dzięki temu zdjęcie jest takie efektowne.
    Jeżeli zrobisz to samo od "mordy" to będziesz miał np. ostre oko
    i..... wystarczy.... ;-)
    Poczytaj sobie o doświadczeniach Arka na jego stronie
    http://www.stopa.cso.pl/index.php?st=start
    a będziesz wiedział o wiele więcej...

    A ty Krasnal też poczytaj....

    Pzdr
    KK

  • 6. Data: 2010-06-06 17:50:17
    Od: "friday" <f...@o...com>

    zapytam przy okazji - jaki obiektyw jest najtanszy do makro?

  • 7. Data: 2010-06-06 18:11:58
    Od: "KrzysztofK" <krzysztof123(usun_cyfry_z_adresu)@456travelphoto.pl>

    > zapytam przy okazji - jaki obiektyw jest najtanszy do makro?

    Szczerze... 50mm/1.8 + pierścienie...
    Najlepszy zestaw do ROZPOCZECIA przygody z macro...

    No bo taki nowy C 100/2.8 macro to ze 3000 tysiące
    a taki 50mm/1.8 to ze 350 - 400 zł no i pierścienie
    Kenko z przeniesieniem wszystkiego... 800 zł.
    Karton i taśma lepiąca oraz pergamin hm... 5 zł (dobre, nie z
    Biedronki)
    No i możesz zaczynać.
    A jak Ci się spodoba to.... patrz Arek... posty wyżej...

    Z obiektywu macro pożytku poza macro mieć nie będziesz
    (gwoli wyjaśnienia) no chyba, że portret, ale i tak taka 50
    jak jej nie masz da Ci więcej radości na codzień niż macro od
    święta...

    Pzdr
    KK

  • 8. Data: 2010-06-06 23:33:00
    Od: "adam" <j...@o...maile.com>

    Użytkownik "KrzysztofK" napisał

> [...]
    > a taki 50mm/1.8 to ze 350 - 400 zł no i pierścienie
    > Kenko z przeniesieniem wszystkiego... 800 zł.

    A dlaczego akurat 100/2,8 ?
    60/2,8 jest tańsze (używane za niewiele ponad 1200 zł) i o wiele
    wygodniejsze niż 50/1,8 + pierścienie - można wykorzystać do zrobienia
    "normalnego" zdjęcia, z pierścieniami nie da rady.

    > Z obiektywu macro pożytku poza macro mieć nie będziesz
    > (gwoli wyjaśnienia) no chyba, że portret, ale i tak taka 50
    > jak jej nie masz da Ci więcej radości na codzień niż macro od święta...

    Wbrew pozorom najwięcej szczęścia daje łatwiejsze rozwiązanie.
    Częste przepinanie pierścieni zaczyna szybko denerwować.

    adam

  • 9. Data: 2010-06-11 09:37:52
    Od: Les <s...@p...fm>

    Witam,
    na początek nie bawił bym się w pierścienie - za ciemno będzie.
    Obiektyw makro 1:1 powinien wystarczyć - powyżej 100 proponuję, bo
    poniżej trzeba blisko podejść do obiektu fotografowanego (a owady
    dosyć szybko uciekają).

    I NAJWAŻNIEJSZE - na początku przygody z makro większość chce robić
    super powiększenia - 5:1 lub więcej. A tak naprawdę "najfajniejsze"
    fotki powstają przy skali 1:1 lub 2:1.
    Przy większych powiększeniach odsetek ostrych zdjęć spada do bardzo
    małej liczby i stąd zniechęcenie.

    Jak fotografuję motyle dzienne (np. pazia królowej) to przy skali 1:1
    nie za bardzo mieści się on na klatce.

    Pozdrawiam
    Les