  • 1. Data: 2018-04-30 10:15:50
    Temat: Debugowanie systemu na 8080
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Skończyłem ostatnio składać prosty system mikroprocesorowy na polskim
    MCY7880. Płytka poza procesorem i układem zasilania zawiera także
    UCY74S424, UCY74S428, UCY74S405, kilka sztuk UCY74S$12 (bufor szyny
    adresowej i fragment dekodera adresów). Do tego pamięci i trochę
    drobnicy TTL.

    W chwili obecnej podłączona jest wersja minimalistyczna - z podstawek
    wyjęty dekoder adresów, linia CS EPROM-u na stałe podłączona do masy.

    Sprawdziłem parę razy wszystkie połączenia i wygląda na to, że nie
    popełniłem żadnego błędu lutując kynar. Jeszcze przed włożeniem pamięci
    EPROM do postawki sprawdziłem najważniejsze linie oscyloskopem i
    wszystko zdawało się być w porządku - na liniach adresowych pojawiały
    się regularne przebiegi, wskazujące na inkrementację adresu. Regularne
    impulsy na liniach CS sugerowały także poprawne działanie dekodera adresów.

    Następne zaprogramowałem EPROM prostym programem, stworzonym za pomocą
    webowego asemblera (asm80.com).

    ORG 00000H
    NOP
    NOP
    NOP
    NOP
    START:
    NOP
    NOP
    MVI A, 80H
    OUT 00H
    NOP
    NOP
    JMP START

    Po włożeniu EPROM-u zamilkły górne linie magistrali adresowej, co
    wskazuje na to, że faktycznie wykonuje się jakaś pętla.

    Rozkaz OUT 00H miał zapisać nową wartość do jednego z UCY74S412, okazało
    się jednak, że linia nie została ustawiona.
    Zacząłem się więc bliżej przyglądać przebiegom za pomocą prostego
    analizatora logicznego. Okazuje się, że:
    1) Linia I/OW nie zmienia wcale swojego stanu. A przecież powinna
    ustawić się w stanie niskim przy zapisie do IO.
    2) Linia MEMR jest aktywna prawie cały czas (co mnie specjalnie nie dziwi).
    3) Na linii MEMW co jakieś 20ms pojawiają się dwa impulsy stanu
    niskiego. Chyba nie powinno ich tam być? Przecież w moim kodzie nie
    występują żadne operacje zapisu do pamięci, nie jest skonfigurowany stos
    itp.

    Uprzedzając potencjalne odpowiedzi - nie, nie zamieniłem MEMW i I/OW
    miejscami. Zresztą wspomniane impulsy występują również po
    zakomentowaniu linijki z poleceniem OUT.

    Próbowałem zamienić MCY7880 na procesor produkcji NEC. Podmieniłem też
    MCY74S428 na inny egzemplarz, ale ne przyniosło to żadnego rezultatu.

    Ktoś ma jakiś pomysł odnośnie tego, co może być nie tak? Co mogę
    sprawdzić? Może problem jest software'owy i najzwyczajniej w świecie coś
    pominąłem?

  • 2. Data: 2018-04-30 11:03:30
    Temat: Re: Debugowanie systemu na 8080
    Od: s...@g...com

    W dniu poniedziałek, 30 kwietnia 2018 10:15:54 UTC+2 użytkownik Atlantis napisał:
> [...]
    >
    > Ktoś ma jakiś pomysł odnośnie tego, co może być nie tak? Co mogę
    > sprawdzić? Może problem jest software'owy i najzwyczajniej w świecie coś

    ==============

    1. Kod faktycznie jest duperelny, więc zrób sobie kompilację na piechotę i sprawdź
    czy przypadkiem asm80 nie robi jakiegoś błędu. Porównaj swoją kompilację z kodem
    wynikowym asm80.

    2. Może EPROM źle zaprogramowany, albo z czasem dostępu są jakieś jaja. Sprawdź na
    innym EPROMie. Ze starymi epromami bywają różne niespodzianki.

  • 3. Data: 2018-04-30 11:06:01
    Od: s...@g...com

    W dniu poniedziałek, 30 kwietnia 2018 11:03:31 UTC+2 użytkownik s...@g...com
    napisał:

> [...]
    >
    > 2. Może EPROM źle zaprogramowany, albo z czasem dostępu są jakieś jaja. Sprawdź na
    innym EPROMie. Ze starymi epromami bywają różne niespodzianki.

    ================

    Aha, po włączeniu zasilania daj dłuższy reset żeby mieć pewność, że PC(Program
    Counter) zaczyna kręcić się od zera.

  • 4. Data: 2018-04-30 22:21:03
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 30 Apr 2018 10:15:50 +0200, Atlantis napisał(a):
> [...]
    > niskiego. Chyba nie powinno ich tam być? Przecież w moim kodzie nie
    > występują żadne operacje zapisu do pamięci, nie jest skonfigurowany stos

    Przerwania.
    Nie wlaczyles ... ale ma chyba NMI. A do czego podlaczone ?

    Linii danych i adresowych nie pomyliles ?
    Cuda sie moga dziac, a nie tak latwo wykryc.

    No i zwolnij zegar, zobacz co bedzie.

    > Ktoś ma jakiś pomysł odnośnie tego, co może być nie tak? Co mogę
    > sprawdzić? Może problem jest software'owy i najzwyczajniej w świecie coś
    > pominąłem?

    Wez mlotek i rozbij, bedziesz mial tydzien wolnego :-)

    J.

  • 5. Data: 2018-05-01 10:02:41
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 30.04.2018 22:21, J.F. wrote:

    > Przerwania.
    > Nie wlaczyles ... ale ma chyba NMI. A do czego podlaczone ?

    Na razie nie używam przerwań. Wszystkie linie związane z ich obsługą
    wiszą w powietrzu, to ponoć nie powinno jednak przeszkadzać, o ile w
    kodzie nie włączę obsługi przerwań...

    > Linii danych i adresowych nie pomyliles ?

    Wielce mało prawdopodobne. Już parę razy zdążyłem sprawdzić połączenia
    miernikiem i za każdym razem wychodzi mi ten sam wynik. Szyna danych
    "wychodzi" z pinów DBx UCY74S428, szyna adresowa jest podłączona do
    procesora przez dwie sztuki UCY74S412, pracujące jako bufory.

    > No i zwolnij zegar, zobacz co bedzie.

    Teraz i tak nie pracuje na maksymalnej prędkości. Do UCY74S424
    podłączony jest obecnie kwarc 12 MHz. Czyli wychodzi na to, że CPU
    pracuje z prędkością około 1,3 MHz.

  • 6. Data: 2018-05-01 11:03:21
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 1 May 2018 10:02:41 +0200, Atlantis napisał(a):

    > Na razie nie używam przerwań. Wszystkie linie związane z ich obsługą
    > wiszą w powietrzu, to ponoć nie powinno jednak przeszkadzać, o ile w
    > kodzie nie włączę obsługi przerwań...

    NMI to niemaskowalne.
    A wiszacy w powietrzu MOS to nie jest najlepszy pomysl.
    W kazdym badz razie te 20ms sugeruje jakies zaklocene z sieci ... albo
    celowo doprowadzone przerwanie, np od generatora wideo.

> [...]
    > "wychodzi" z pinów DBx UCY74S428, szyna adresowa jest podłączona do
    > procesora przez dwie sztuki UCY74S412, pracujące jako bufory.

    Tylko wiesz - wystarczy kiepska karta katalogowa i juz np D5 wg
    programatora trafi na D4 w procesorze.
    NOP to akurat 00h, wiec bedzie wykonywany, ale inne rozkazy moga sie
    zmienic.
    Pozostaja tez zwarcia.

    Z dobrym oscyloskopem/analizatorem mozna zobaczyc co na nozkach
    procesora jest ... tylko proponuje prostszy program, np
    NOP
    NOP
    JMP 2 ; czyli do samego siebie

    > Teraz i tak nie pracuje na maksymalnej prędkości. Do UCY74S424
    > podłączony jest obecnie kwarc 12 MHz. Czyli wychodzi na to, że CPU
    > pracuje z prędkością około 1,3 MHz.

    Powinno wystarczyc.

    I to widac na oscyloskopie ?

    o ile pamietam tam sie uzywalo kwarca 9MHz pracujacego na overtonie
    ... to moze ten 12 wzbudzil sie na 36 :-)

    O ile pamietam, to 8080 jest statyczny - mozesz przyciskiem generowac
    kolejne takty i sprawdzac cykl po cyklu co sie dzieje :-)

    J.

  • 7. Data: 2018-05-01 11:50:10
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 01.05.2018 11:03, J.F. wrote:

    > NMI to niemaskowalne.
    > A wiszacy w powietrzu MOS to nie jest najlepszy pomysl.

    Ok, to co powinienem zrobić z pinami INTx przy CPU i UCY74S428?

    > W kazdym badz razie te 20ms sugeruje jakies zaklocene z sieci ... albo
    > celowo doprowadzone przerwanie, np od generatora wideo.

    Tam (na razie) nie ma żadnego generatora wideo. Układ buduję sam od
    podstaw i w tej chwili na płytce jest absolutne minimum: zasilanie,
    generator sygnału zegarowego, CPU, kontroler magistrali, bufory szyny
    adresowej i EPROM.

    BTW zrobiłem test polegający na usunięciu EPROM-u i podciągnięciu linii
    danych do masy przez drabinkę rezystorów 4,7k. Analizator logiczny
    podłączony do młodszego bajtu szyny adresowej (starszy sprawdzę późnej -
    mam tylko ośmiokanałowy analizator) pokazuje ładne przebiegi. Procesor
    zdaje się odczytywać instrukcje NOP, zwiększając wartość PC.

    > Tylko wiesz - wystarczy kiepska karta katalogowa i juz np D5 wg
    > programatora trafi na D4 w procesorze.
    > NOP to akurat 00h, wiec bedzie wykonywany, ale inne rozkazy moga sie
    > zmienic.

    Mój EPROM to M27128A-2FI produkcji ST. Opierałem się na tej nocie:
    http://pdf.datasheetcatalog.com/datasheet/SGSThomson
    Microelectronics/mXrzxwv.pdf
    Do programowania używam chińskiego MiniPro TL866CS, obsługiwanego z
    poziomu Windowsa XP odpalonego na wirtualce.

    > Pozostaja tez zwarcia.

    Starałem się sprawdzić, czy linie danych i adresowe nie są zwarte z
    sąsiadującymi liniami - niczego takiego nie zauważyłem.

    > o ile pamietam tam sie uzywalo kwarca 9MHz pracujacego na overtonie
    > ... to moze ten 12 wzbudzil sie na 36 :-)

    Praca na overtonie jeśli mnie pamięć nie myli wymagała trochę innej
    konfiguracji UCY74S424 - konieczne było dodanie obwodu rezonansowego. U
    mnie zastosowany jest najprostszy układ do pracy na podstawowej
    częstotliwości.

    > O ile pamietam, to 8080 jest statyczny - mozesz przyciskiem generowac
    > kolejne takty i sprawdzac cykl po cyklu co sie dzieje :-)

    Takie rozwiązanie przeszłoby w Z80, ale 8080 miał trochę bardziej
    skomplikowane taktowanie - wymaga dwóch sygnałów odpowiednio
    przesuniętych w fazie. Właśnie do tego służy UCY74S424. :) OIDP pamiętam
    praca krokowa w 8080 jest możliwa, ale wymaga dodania paru elementów.

  • 8. Data: 2018-05-01 12:33:41
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 1 May 2018 11:50:10 +0200, Atlantis napisał(a):

    > Ok, to co powinienem zrobić z pinami INTx przy CPU i UCY74S428?

    Podciagnac do stanu nieaktywnego.

> [...]
    >
    > BTW zrobiłem test polegający na usunięciu EPROM-u i podciągnięciu linii
    > danych do masy przez drabinkę rezystorów 4,7k.

    Dla TTL to jest za duzo.

> [...]
    > mam tylko ośmiokanałowy analizator) pokazuje ładne przebiegi. Procesor
    > zdaje się odczytywać instrukcje NOP, zwiększając wartość PC.

    To teraz ustaw opornikami rozkaz OUT :-)

> [...]
    > konfiguracji UCY74S424 - konieczne było dodanie obwodu rezonansowego. U
    > mnie zastosowany jest najprostszy układ do pracy na podstawowej

    Przypadkowe wzbudzenie grozi.

    Masz teraz NOP i licznik adresow - mozesz sprawdzic.

> [...]
    > przesuniętych w fazie. Właśnie do tego służy UCY74S424. :) OIDP pamiętam
    > praca krokowa w 8080 jest możliwa, ale wymaga dodania paru elementów.

    No to palec bedzie bolal od naciskania, ale sie da.

    Mozna tez dodac generator kilku impulsow (na atmelku :-)).

    J.

  • 9. Data: 2018-05-01 13:22:11
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 01.05.2018 12:33, J.F. wrote:

    > Dla TTL to jest za duzo.

    Jaką wartość sugerujesz?
    Niemniej udało mi się przeprowadzić test. Wszystko zdaje się być w
    porządku, z jednym wyjątkiem. Linie przyjmują stanu wskazujące na
    zliczanie o jeden. Za wyjątkiem A14 i A15 - na tych panuje całkowita
    cisza. Próbowałem podmienić bufor szyny adresowej oraz przetestować inny
    egzemplarz CPU. Ten sam efekt pojawia się zarówno na MCY7880 z innej
    serii, jak i na NEC D8080AFC.

    > To teraz ustaw opornikami rozkaz OUT :-)

    Dobry pomysł. ;)

    > Przypadkowe wzbudzenie grozi.

    Nie sądzę - pod ręką mam do dyspozycji jedynie stary analogowy
    oscyloskop do 15MHz. Co prawda nie mierzyłem częstotliwości, jednak
    szerokość impulsów wydawała się być w porządku.

  • 10. Data: 2018-05-01 13:41:03
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 1 May 2018 13:22:11 +0200, Atlantis napisał(a):
    > Jaką wartość sugerujesz?

    200 ohm dla stanu 0.
    Ale skoro dziala ... moze nie trzeba.

> [...]
    > cisza. Próbowałem podmienić bufor szyny adresowej oraz przetestować inny
    > egzemplarz CPU. Ten sam efekt pojawia się zarówno na MCY7880 z innej

    Moze zwarcie na plytce.
    A bezposrednio na procesorze sprawdzales ?
    Moze podstawka nie kontaktuje.

    No to widac nie w tym problem.

    J.