  • 1. Data: 2010-04-16 05:49:42
    Temat: Dell Inspiron 1564 na Intel i3 M330 2.13 GHz - problemy ze speed-steping - brak pełnej mocy
    Od: "latet" <l...@s...pl>

    Witam,

    Mam problem, konkretnie na laptopie Dell Inspiron 1564 z Win7 64-bit.
    Chodzi o ustawienia taktowania CPU (Intel i3 - M330 - 2.13 GHz) w zarządzaniu
    energią.

    Pomimo ustawień:

    dla zasilania kablem:
    min: 50%
    max: 100%
    cooling policy: active (tzn. "zwiększ prędkość wiatraka zanim spowolnisz cpu")

    oraz dla baterii:
    min: 5%
    max: 100%
    cooling policy: active

    system bardzo rzadko i "niechętnie" włącza 100% mocy CPU - czasem nawet cały
    długi benchmark CPU zwiększa megaherzce tylko z 1300 do 1600 MHz (na kablu
    oczywiscie).

    Zauważyłem, że po świeżym re-starcie Windows 7 pełna moc bywa (choć nie zawsze)
    włączana przez jakiś czas chętniej, ale potem (po wybudzeniu z uśpienia?) już
    nigdy nie przekracza 1600 Mhz choćbym nie wiem jakie obciążenia i testy włączał.

    Dopiero sztywne ustawienie:
    min: 100%
    max: 100%
    cooling policy: active

    sprawiło, że CPU zaczął pracować z pełnym mnożnikiem - ale niestety oczywiście
    przez cały czas (nie ma speed-steppingu, więc jest większe grzanie się).

    Dlaczego tak się dzieje? Czy to wina Win7 czy może tego modelu procka lub innych
    komponentów tego laptopa?

    Na stacjonarnym kompie z XP też mam przecież speed-stepping, ale zawsze
    taktowanie procka jest zwiększane w ułamku sekundy, przy obciążeniu.

    Myślę, że to problem dość poważny i większość szarych użytkowników nawet nie
    jest świadoma, że ich sprzęt powinien działać znacznie szybciej... (także na
    baterii, jeśli ustawiono max=100%, a takie jest domyślne ustawienie także dla
    baterii w większości planów zarządzania energią).

    Dzięki,

    latet