  • 1. Data: 2013-07-02 22:38:34
    Temat: Dlaczego istnieje zasada, ze pojazd z prawej strony ma pierwszenstwo?
    Od: Marcin <n...@n...com>

    Witam

    Czemu wprowadzono zasade, ze pojazd z prawej strony ma pierwszenstwo? W
    ruchu prawostronnym przeciez kierowca ma duzo lepsza widocznosc z lewej
    strony wiec chyba lepiej by bylo gdyby pierwszensto ustepowac pojazdom
    nadjezdzajacym z lewej strony? Co o tym sadzicie?

    Pozdrawiam,
    Marcin

  • 2. Data: 2013-07-02 22:42:44
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Tue, 02 Jul 2013 22:38:34 +0200, Marcin <n...@n...com> wrote:

> [...]
    >strony wiec chyba lepiej by bylo gdyby pierwszensto ustepowac pojazdom
    >nadjezdzajacym z lewej strony? Co o tym sadzicie?

    Mysle ze z tego samego powodu dla ktorego mowimy "szewc i karwiec" a
    nie "krawc i szewiec"

    A.L.

  • 3. Data: 2013-07-02 22:44:22
    Od: Marek Włodarz <m...@n...venus.ci.uw.edu.pl>

    W artykule <51d33a4a$0$1264$65785112@news.neostrada.pl>
    Marcin napisał(a):

> [...]
    > strony wiec chyba lepiej by bylo gdyby pierwszensto ustepowac pojazdom
    > nadjezdzajacym z lewej strony? Co o tym sadzicie?

    Może właśnie dlatego, że jest mniej widoczny?

    Przy okazji - tam gdzie jest ruch lewostronny, obowiązuje (na ogół)
    reguła "lewej ręki".

    Pozdrawiam,
    Marek W.
    --
    Suma inteligencji ludzkości jest stała. Tylko ludzi jest coraz więcej.

  • 4. Data: 2013-07-02 23:54:55
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Marek,

    Tuesday, July 2, 2013, 10:44:22 PM, you wrote:

    [...]

    > Przy okazji - tam gdzie jest ruch lewostronny, obowiązuje (na ogół)
    > reguła "lewej ręki".

    Jesteś pewien? Bo ja sobie przypominam flame, w którym dowiedziono, że
    niekoniecznie...

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 5. Data: 2013-07-03 00:00:40
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Marcin n...@n...com ...

    > kierowca ma duzo lepsza widocznosc z lewej
    > strony

    hmm, może w tzw. anglikach...

  • 6. Data: 2013-07-03 00:28:02
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@n...com>

    W dniu 2013-07-02 22:38, Marcin pisze:
> [...]
    > strony wiec chyba lepiej by bylo gdyby pierwszensto ustepowac pojazdom
    > nadjezdzajacym z lewej strony? Co o tym sadzicie?

    To się wzieło jeszcze z nawigacji morskiej. Gdy statki płyną kolizyjnym
    kursem, pierwszeństwo ma ten, który ma wolną prawą burtę. I zasada ta
    obowiązuje w żeglarstwie od starożytności.

    Jeśli chciałbyś szukać jej źródeł, to BYĆ MOŻE problem tkwi w tym, że w
    starożytności na łodziach wiosłowych wioślarz leworęczny był lepiej
    opłacany od praworęcznego, bo leworęcznych było mniej. Ale jak to się
    dokładnie przekłada na wolną prawą, to nie mam pojęcia.

  • 7. Data: 2013-07-03 00:28:24
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@n...com>

    W dniu 2013-07-02 22:44, Marek Włodarz pisze:
    > W artykule<51d33a4a$0$1264$65785112@news.neostrada.pl>

    > Może właśnie dlatego, że jest mniej widoczny?
    >
    > Przy okazji - tam gdzie jest ruch lewostronny, obowiązuje (na ogół)
    > reguła "lewej ręki".

    Cieeeekawe gdzie?

  • 8. Data: 2013-07-03 01:52:56
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 2 Jul 2013, Marcin wrote:

    > Witam
    >
    > Czemu wprowadzono zasade, ze pojazd z prawej strony ma pierwszenstwo?
    > W ruchu prawostronnym przeciez kierowca ma duzo lepsza widocznosc z lewej strony

    Może dlatego, że w przeciwnym przypadku jadący prosto musiałby
    ustępować skręcającemu? Skręcający i tak zwalnia.

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2013-07-03 02:17:13
    Od: k...@g...com

    W dniu wtorek, 2 lipca 2013 22:38:34 UTC+2 użytkownik Marcin napisał:
> [...]
    >
    > strony wiec chyba lepiej by bylo gdyby pierwszensto ustepowac pojazdom
    >
    > nadjezdzajacym z lewej strony? Co o tym sadzicie?

    Na 100% ma to tak jak ruch lewostronny podłoże historyczne. Trzeba by przeanalizować
    czy praworęczny rycerz w ruchu lewostronnym łatwiej będzie miał bronic się mieczem
    jak napastnik będzie z jego lewej albo z prawej strony.

  • 10. Data: 2013-07-03 07:44:04
    Od: Robson <r...@...pl>

    W dniu 2013-07-02 22:42, A.L. pisze:

    > Mysle ze z tego samego powodu dla ktorego mowimy "szewc i karwiec" a
    > nie "krawc i szewiec"
    >
    > A.L.

    Ja mówię "karwiec".