  • 11. Data: 2013-07-03 07:59:53
    Temat: Re: Dlaczego istnieje zasada, ze pojazd z prawej strony ma pierwszenstwo?
    Od: Adam Klobukowski <a...@g...com>

    On Wednesday, 3 July 2013 00:28:24 UTC+2, Tomasz Wójtowicz wrote:

    > Cieeeekawe gdzie?

    Wszędzie gdzie obowiązuje ruch lewostronny, z wyjątkiem Japoni o ile sie nie mylę.

    AdamK

  • 12. Data: 2013-07-03 08:04:20
    Od: Adam Klobukowski <a...@g...com>

    On Wednesday, 3 July 2013 02:17:13 UTC+2, k...@g...com wrote:

    > Na 100% ma to tak jak ruch lewostronny podłoże historyczne. Trzeba by
    > przeanalizować czy praworęczny rycerz w ruchu lewostronnym łatwiej będzie
    > miał bronic się mieczem jak napastnik będzie z jego lewej albo z prawej
    > strony.

    W Europie, do czasu wojen napoleońskich obowiązywał ruch lewostronny. Jeśli dobrze
    rozumiem, chodziło głównie o to, aby nadjeżdżający z przeciwka widział że w prawej
    ręce nie masz broni.

    Podobno, Napoleon, w celu zdezorientowania przeciwnika, wprowadził w swych armiach
    zasadę ruchu prawostronnego, co rozlało się na całą Europe i dalej.

    Ogólnie, zasady te wynikają z przewagi prawej ręki nad lewą w większości populacji.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Right-_and_left-hand_tr
    affic#History

    AdamK

  • 13. Data: 2013-07-03 08:38:28
    Od: Mirek Ptak <n...@n...pl>

    Dnia 2013-07-03 07:59, *Adam Klobukowski* napisał, a mnie coś
    podkusiło, żeby odpisać:
    > Wszędzie gdzie obowiązuje ruch lewostronny, z wyjątkiem Japoni o ile sie nie mylę.

    Nie w UK i raczej nie w ROI.

    Pozdrawiam - Mirek
    President Herbert *old* on board :)
    kolczan( a t )outlook(kropek) c om

  • 14. Data: 2013-07-03 08:57:31
    Od: "TW Dziobak" <d...@h...pl>

    Użytkownik <kogutet napisał

[...]

    A co powiesz na miecze dwuręczne? Korkodyl?

    pozdrawiam

    Pieszy

  • 15. Data: 2013-07-03 09:30:45
    Od: WW <w...@v...pl>

    W dniu 2013-07-03 08:57, TW Dziobak pisze:
> [...]
    > prawej strony.
    >
    > A co powiesz na miecze dwuręczne? Korkodyl?

    Na lewym ręku nosiło się zwykle tarcze. Dlatego rycerz w starciu zbliżał
    się do przeciwnika właśnie lewą stroną, co w efekcie dało ruch
    ...prawostronny. :-)

    Pozdrawiam
    WW - zdeklarowany kapelusznik :-P

  • 16. Data: 2013-07-03 09:50:03
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2013-07-03 08:04, Adam Klobukowski pisze:

> [...]
    zasadę ruchu prawostronnego, co rozlało się na całą Europe i dalej.

    O ile dobrze pamiętam, to rycerze jeździli lewą stroną, ale pospólstwo
    chodziło prawą - żeby się nie pętać panom pod kopytami i schodzić im z
    drogi zawczasu. Potem Napoleon postanowił zrobić gest "braciom
    biedniejszym" i nakazał wszystkim poruszać się prawą stroną. Jeszcze
    później Hitler dostosował podbite kraje do prawej strony i na przykład w
    Czechosłowacji po jej zdobyciu zmieniono ruch na prawostronny.

    Skandynawia zrobiła to dopiero po wojnie. Oczywiście spowodowało to
    zwiększenie liczby wypadków więc czym prędzej wprowadzono nakaz jazdy na
    światłach, żeby było z daleka widać, kto jedzie w naszym kierunku.
    Liczba wypadków szybko zaczęła spadać.

    Dzisiejsze świecenie światłami w dzień jest właśnie pochodną tamtych
    pomysłów Szwedów. Nasi politycy zapamiętali, że w Szwecji światła
    zmniejszyły wypadkowość. Nie wiedzieli jednak, że tam wcześniej był ruch
    lewostronny.

    --
    MN

  • 17. Data: 2013-07-03 10:01:00
    Od: "Hants" <hants@CUT_ITvp.pl>

    "Marek Włodarz" <m...@n...venus.ci.uw.edu.pl> wrote in message
    >W artykule <51d33a4a$0$1264$65785112@news.neostrada.pl>

    > Może właśnie dlatego, że jest mniej widoczny?
    >
    > Przy okazji - tam gdzie jest ruch lewostronny, obowiązuje (na ogół)
    > reguła "lewej ręki".

    Nie obowiązuje. O dziwo - obowiązuje 'prawa wolna'.

  • 18. Data: 2013-07-03 10:22:03
    Od: Iguan_007 <i...@g...com>

    On Wednesday, July 3, 2013 3:59:53 PM UTC+10, Adam Klobukowski wrote:

    > Wszędzie gdzie obowiązuje ruch lewostronny, z wyjątkiem Japoni o ile sie nie mylę.

    Mylisz sie. W Australii ustepujesz temu z prawej.

    Pozdrawiam,

    Iguan

    --
    Iguan007
    Sezgon caly rok:

  • 19. Data: 2013-07-03 10:42:03
    Od: Jarek Pudelko <j...@b...ceti.pl>

    W dniu 2013-07-03 09:30, WW pisze:

    > Na lewym ręku nosiło się zwykle tarcze. Dlatego rycerz w starciu zbliżał
    > się do przeciwnika właśnie lewą stroną, co w efekcie dało ruch
    > ...prawostronny. :-)

    Rowniez dlatego wiekszosc schodow na wieze byla (idac pod gore)
    zakrecona w prawo. Dzieki temu ktos, kto bronil wiezy (bedac u gory)
    majac miecz w prawej rece mial "w zasiegu" caly korytarz ze schodami
    (patrzac z gory skrecaly w lewo)
    Atakujacy, szedl z natury rzeczy mozliwie blisko prawej strony (zeby go
    nie bylo widac) wiec mieczem w prawej rece mogl ew. sie podpierac :))

    --
    jarek

  • 20. Data: 2013-07-03 11:24:22
    Od: k...@g...com

    W dniu środa, 3 lipca 2013 08:57:31 UTC+2 użytkownik TW Dziobak napisał:
    > U�ytkownik <kogutet napisa�
    >

    > Na 100% ma to tak jak ruch lewostronny pod�o�e historyczne. Trzeba by
    >
    > przeanalizowa� czy prawor�czny rycerz w ruchu lewostronnym �atwiej b�dzie
    >
    > mia� bronic si� mieczem jak napastnik b�dzie z jego lewej albo z prawej
    >
    > strony.
    >

    > A co powiesz na miecze dwur�czne? Korkodyl?
    >

    > pozdrawiam
    >

    > Pieszy

    Powiem że nie używało się ich do walki konnej tylko pieszej a raczej stacjonarnej.