  • 1. Data: 2010-07-28 11:51:11
    Temat: Dławik - prośba o weryfikację toku postępowania
    Od: Grzegorz Brzęczyszczykiewicz <g...@o...pl>

    Potrzebuję nawinąć dławik
    L=5mH
    Imax = 0,3 A

    Chciałbym nawinąć go na rdzeniu EI wyciągniętym z zasilacza ATX o
    rozmiarach podobnych do
    Tego w Ferroxcube -E33/23/13
    (http://www.ferroxcube.com/prod/assets/ei332313.pdf)
    S= 118 mm^2
    l = 66,7 mm

    Ponieważ nie znam parametrów - nawinąłęm 15 zwojów i indukcyjność wyszła ok
    L = 265uH

    czyli stała

    A_l = 1,17 uH/zw^2

    Teraz wiadomo że

    A_l = u*S/l
    B=u * H

    H= I * z/l

    Z tego wynika że:

    I * z = B *S / A_l

    Ponieważ rdzeń jest bez szczeliny (nie chcę za dużo drutu nawijać ze
    względu na rozmiary) to mogą być problemy z nasycaniem się.

    Dlatego postanowiłem sprawdzić jak to będzie
    i wyszło mi że na L = 5 mH potrzebuję ok
    z = 65 zw
    czyli
    I * z = 19 A zw

    Dla B=0,25 T (rdzeń nie powinien się nasycić przy tej wartości )
    wychodzi że maksymalna wartość
    I * z nie może przekroczyć 25 A zw

    Teoretycznie gra - tylko czy czegoś za bardzo nie uprościłem ?

    Proszę o potwierdzenie prawidłowości toku myślenia lub wyprowadzenie z błędu

    Pozdrawiam
    G.B.

  • 2. Data: 2010-07-28 12:07:01
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Grzegorz,

    Wednesday, July 28, 2010, 1:51:11 PM, you wrote:

    > Potrzebuję nawinąć dławik
    > L=5mH
    > Imax = 0,3 A

    Nieźle...

> [...]
    > l = 66,7 mm
    > Ponieważ nie znam parametrów – nawinąłęm 15 zwojów i indukcyjność wyszła ok

    Albo źle pomierzyłeś rdzeń albo jednak masz małą szczelinę albo rdzeń
    był pęknięty i jest sklejony albo źle zmierzyłeś indukcyjność -
    powinno być prawie 1 mH...

    > czyli stała
    > A_l = 1,17 uH/zw^2

    Dla rdzenia EI33/23/13 z materiału 3C90 (i większości typowych materiałó
    mocy do 200kHz) AL=4300, czyli 4.3uH/zw^2

    [...]

> [...]
    > Teoretycznie gra - tylko czy czegoś za bardzo nie uprościłem ?
    > Proszę o potwierdzenie prawidłowości toku myślenia lub wyprowadzenie z błędu

    Nigdy, ale to nigdy nie rób dławika na rdzeniu ferrytowym bez
    ustalonej szczeliny. Choćby to miałaby być szczelina 0.1 mm na
    wszystkich nogach (czyli grubość typowego papieru ksero 80g/m^2).

    Dla takiej właśnie szczeliny 5 mH uzyskasz po nawinięciu 84 zwojów i
    dopiero przy prądzie rzędu 0.7A rdzeń wejdzie w początek nasycenia.

    Przy mniejszych szczelinach indukcyjność zbyt zależy nawet od
    mocniejszego lub słabszego ściśnięcia.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 3. Data: 2010-07-28 12:16:26
    Od: Grzegorz Brzęczyszczykiewicz <g...@o...pl>

    RoMan Mandziejewicz nabazgrał(a):

    > Albo źle pomierzyłeś rdzeń albo jednak masz małą szczelinę albo rdzeń
    > był pęknięty i jest sklejony albo źle zmierzyłeś indukcyjność -
    > powinno być prawie 1 mH...

    OK - sprawdzę to jeszcze , ale do dyspozycji mam tylko przystawkę na

    74HCT132 do miernika uniwersalnego. Fabryczny dławik 33uH pokazuje w
    miarę dokładnie z odczyłką +/- 2 uH.

    > Dla rdzenia EI33/23/13 z materiału 3C90 (i większości typowych materiałó
    > mocy do 200kHz) AL=4300, czyli 4.3uH/zw^2

    Tak tylko nie wiem czy pomimo bardzo zbliżonych wymiarów (odchyłki po ok
    0,5mm) - to co zasilacza wyciągnąłem jest faktycznie z tegoo materiał
    zrobione. Nie wiadomo co Chińczyk do tego zasilacza włożył. Niestety do
    najbliższego sklepu za rogiem mam prawie 100km a koszty wysyłek mnie
    wykańczają, dlatego staram się brać co mam pod ręką.

> [...]
    > ustalonej szczeliny. Choćby to miałaby być szczelina 0.1 mm na
    > wszystkich nogach (czyli grubość typowego papieru ksero 80g/m^2).

    Wezmę to pod uwagę.

> [...]
    > dopiero przy prądzie rzędu 0.7A rdzeń wejdzie w początek nasycenia.
    >
    > Przy mniejszych szczelinach indukcyjność zbyt zależy nawet od

    Dzięki za pomoc

    G.B.

  • 4. Data: 2010-07-28 17:27:37
    Od: Grzegorz Brzęczyszczykiewicz <g...@o...pl>

    > Nieźle...
    > {...}

    > Albo źle pomierzyłeś rdzeń albo jednak masz małą szczelinę albo rdzeń
    > był pęknięty i jest sklejony albo źle zmierzyłeś indukcyjność -

    Miałeś rację.

    Dokładnie wyskrobałem i przemyłem acetonem miejsca styku części rdzenia,
    ponadto wartość mierzona była za duża jak na przystawkę jaką miałem
    przez co pomiar był zafałszowany.
    Zmiejszyłem częstotliwość generatora 10 x i pomiar A_l wyszedł na
    poziomie 3900 uH/zw^2, czyli rząd wielkości jest ten sam, który podałeś

    Resztę uwag, także wezmę pod uwagę.

    Jeszcze raz - dzięki

    G.B.

  • 5. Data: 2010-07-28 17:38:57
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Grzegorz,

    Wednesday, July 28, 2010, 7:27:37 PM, you wrote:

    > Miałeś rację.

    :)

> [...]
    > Zmiejszyłem częstotliwość generatora 10 x i pomiar A_l wyszedł na
    > poziomie 3900 uH/zw^2, czyli rząd wielkości jest ten sam, który podałeś

    Nie ma za co. Po prostu nawiń te 84 zwoje, dodaj skrawki papieru ksero
    80g/m^2 i będziesz miał dławik, jaki potrzebujesz.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 6. Data: 2010-07-29 05:36:13
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 28 Jul 2010 13:51:11 +0200, Grzegorz Brzęczyszczykiewicz
    >Potrzebuję nawinąć dławik
    >L=5mH Imax = 0,3 A

    >Ponieważ rdzeń jest bez szczeliny (nie chcę za dużo drutu nawijać ze
    >względu na rozmiary) to mogą być problemy z nasycaniem się.

    Czekaj czekaj - ale to nie jest kwestia czego chcesz, tylko materialu
    rdzenia.

    Jesli dobrze licze to zyczysz sobie gromadzic w cewce 225uJ.
    Taka energia pola, przy ograniczeniu indukcji do 0.25T, wymaga 9mm^3
    powietrza. Czyli np 120*0.07.

    Zamiast 0.07mm powietrza moze byc 70mm materialu o przenikalnosci
    1000.
    Ale jesli przenikalnosc bedzie 2000 ? Wtedy zabraknie, czyli sie
    nasyci. No chyba ze 0.35T jeszcze da rade.

    Jest jeszcze jeden rzadko spotykany wzorek - wlasciwie definicja
    indukcyjnosci L=Fi/I
    Fi, czy moze inna grecka literka - to tzw strumien skojarzony, czyli
    suma strumieni pola przechodzacych przez kazdy zwoj cewki, pola
    wywolanego pradem I. Czyli w zasadzie Fi=n*B*S.

    Z czego mozna wyliczyc, ze przy ograniczeniu do 0.25T trzeba co
    najmniej 50 zwojow. To nie gwarantuje ze 50 czy 65 bedzie
    wystarczajace - ale jakby wyszlo z innych obliczen mniej, to czegos
    zabraknie.

    Gdyby to byl ten rdzen co podales - E33 z materialu 3C90, Al=3400, to
    nalezaloby 35zw nawinac, czyli za malo. No ale ten material ma
    przenikalnosc prawie 2000 ..

> [...]
    >i wyszło mi że na L = 5 mH potrzebuję ok
    >z = 65 zw czyli I * z = 19 A zw
    >Dla B=0,25 T (rdzeń nie powinien się nasycić przy tej wartości )

    Tylko ze dla rdzenia z pdf podaja 0.33T przy 250A/m.
    Przy 7cm efektywnej dlugosci rdzenia 19Azw daje 271A/m.

    Co prawda dla niego byloby 35zw -> 10Azw ->150 A/m,
    czyli niby w normie, a przeciez powyzej wyszlo nam za malo ..
    a, widze - 3C90 tak naprawde to jakies 100A/m wytrzymuje, powyzej
    indukcja juz nieznacznie rosnie.

    Podsumowujac - przypadek jest gdzies na granicy, i sporo zalezy od
    materialu. Roman ma racje - szukaj folii na przekladke i nie zaluj
    drutu.

    J.