  • 1. Data: 2011-08-16 06:58:19
    Temat: Do fachowców od monitorów
    Od: "Gejzero SQ3OGX" <g...@p...onet.pl>

    Witam,

    Wysiadł monitor LCD 19" Philipsa (dokładny symbol w domu a teraz niestety w
    pracy jestem)
    Dokładnie zaczęło padac coś w podświetleniu. Po włączeniu monitora świeci
    jakieś 10 sek i gaśnie.
    Ponowne wyłączenie i wlączenie i znow 10 sek świeci i gaśnie.
    Nieraz udaje się po którymś takim zabiegu zmusić go do pracy ale nie zawsze.
    Zauważyłem również że przed zgaśnięciem świetłówki wyraźnie zamigają i
    dopiero gasną.
    Rozebrałem monitor, wyciągnąłem świetlówki z matrycy ale nie wyglądają na
    jakieś "całkowicie zużyte ;)"
    Owszem posiadają lekki ciemny nalot w okolicy elektrod ale nigdy wcześniej
    nie widziałem takch świetlówek "umierających" także nie mam porównania.
    Jak odpiąłem jedna albo drugą świetlówkę to podświetlenie zapalało się na
    max 1 sek i gasło.
    Czy taki objaw opisany powyżej może świaczyć o kończących się świetlówkach
    czy przyczyna może być inna ? np kondensatory.
    Dodam że cała elektronika na pierwszy rzut oka nie wykazuje pzegrzań albo
    przypaleń, kondensatory również nie są wybrzuszone.
    Mogę kupić takie swietlowki ale ich koszt to 30% ceny jaką zaplacilem za ten
    monitor. Nie chciał bym wywalić tej kasy jak się okaże że to jednak inna
    przyczyna.
    Wg mnie to chyba świetlówka jest w tym przypadku najsłabszym ogniwem. Wolę
    jednak spytać, może wasze "szklane kule" coś podpowiedzą ?

    --
    Pozdr.
    Piotr sq3ogx

  • 2. Data: 2011-08-16 09:12:05
    Temat: Re: Do fachowców od monitorów
    Od: Dominik & Co <d...@c...invalid>

    W dniu 16-08-2011 08:58, Gejzero SQ3OGX rzecze:

    > Wg mnie to chyba świetlówka jest w tym przypadku najsłabszym ogniwem.

    A wpadłeś na to, że te świetlówki musi coś zasilać? ;-)

    Sprawdź przetwornicę (inwerter) zasilający owe- częściej chyba
    pada, niż same świetlówki.

    --
    Dominik (& kąpany)

  • 3. Data: 2011-08-16 10:03:24
    Od: "Gejzero SQ3OGX" <g...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Dominik & Co" <d...@c...invalid> napisał w
    wiadomości news:j2dc95$m1n$1@news.onet.pl...
    >W dniu 16-08-2011 08:58, Gejzero SQ3OGX rzecze:

    > A wpadłeś na to, że te świetlówki musi coś zasilać? ;-)
    >
    > Sprawdź przetwornicę (inwerter) zasilający owe- częściej chyba
    > pada, niż same świetlówki.

    Pewnie że wpadłem, nawet pościągałem karty katalogowe scalaków ale sama
    przetwornica od świetlówek jest bardziej rozbudowana niż cały zasilacz
    monitora i na dodatek wszystko jest na jednej płycie. Mierzyć narazie nie
    wiem co. Tymbardziej że napięcia, które mogły by mnie interesować wykraczają
    poza zakres mojego miernika ;)
    Prawde mówiąc nie che mi się grzebać w tej elektronice, większość
    "elektrolitów" jest poglutowana do płytki ażeby je pomierzyć to trzeba by
    wszystko odcinac albo odrywać. Wolał bym wymienić te świetlówki albo
    najlepiej podpiąć jakieś inne i stwierdzić czy to one czy nie one.
    Dobierając się do tego monitora miałem nadzieje znaleźć jakieś jakiś
    kondensator z oznakami "zestarzenia" ale nic tekiego nie znalazłem.
    Widzę że chyba jednak będzie trzeba trochę więcej czasu poświęcić na ten
    złom, wziąść w garść miernik i przemierzyć co się da.
    Znalazłem dzisiaj ten wątek
    http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1872815.html#8
    973395 i tam się okazało
    że jednak świetlówki padły. Szkoda ze nie mam nic na podmiankę, tak bym
    wiedział gdzie kopać.

    --
    Pozdr.
    Piotr sq3ogx

  • 4. Data: 2011-08-16 14:50:48
    Od: x <...@...pl>

    Dnia 16-08-2011 o 12:03:24 Gejzero SQ3OGX <g...@p...onet.pl>
    napisał(a):

> [...]
    973395 i tam się
    > okazało że jednak świetlówki padły. Szkoda ze nie mam nic na podmiankę,

    Zacznij od wymiany kondensatora elektrolitycznego na zasilaniu inwertera -
    najprosciej podlutuj od spodu jakis o podobnych parametrach zeby
    sporawdzic czy ruszy.

  • 5. Data: 2011-08-16 19:46:42
    Od: "nom" <n...@u...gazeta.pl>

    Użytkownik "Gejzero SQ3OGX" <g...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Witam,
    >
    > Wysiadł monitor LCD 19" Philipsa (dokładny symbol w domu a teraz niestety
    > w pracy jestem)

    Ile tam jest świetlówek?
    Kiedyś naprawiałem monitor 17" i gasło podświetlanie po ok. 5-6 sekundach.
    Okazało się, że jeden tranzystor kluczujący w gałęzi przetwornicy jest
    walnięty. Tam było 2 gałezie, które zasilały 4 świetlówki, jeżeli prąd
    jednej świetlówki różni się od pozostałych to układ sterujący odłącza
    zasilanie na wszystkie.

  • 6. Data: 2011-08-16 20:59:52
    Od: "Gejzero SQ3OGX" <g...@p...onet.pl>

    Użytkownik "nom" <n...@u...gazeta.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > walnięty. Tam było 2 gałezie, które zasilały 4 świetlówki, jeżeli prąd
    > jednej świetlówki różni się od pozostałych to układ sterujący odłącza

    Dokładnie są 4 świetlówki, dzisiaj nie mialem czasu z tym walczyć. Czuje że
    gdzies kolo czwartku sie za to zabiore.

    Piotr sq3ogx

  • 7. Data: 2011-08-17 06:07:17
    Od: Twat <n...@o...pl>

    > Dokładnie są 4 świetlówki, dzisiaj nie mialem czasu z tym walczyć. Czuje
    > że gdzies kolo czwartku sie za to zabiore.

    świetlówki są po 15-20zł, ja w jednym monitorze z czystej ciekawości
    wymieniłem na nowe, monitor był nie do poznania mimo że wiekowy ale
    faktem jest że dzisiaj używany sprawny 19" lcd kupisz za ~120zł

  • 8. Data: 2011-08-17 12:54:17
    Od: "MiKhau" <J...@w...pl>

    > świetlówki są po 15-20zł

    Witam
    tak przy okazji...
    Szukam świetlóweczek do laptopa (fi 2mm, l=365mm) Mozecie podpowiedzieć,
    gdzie znajdę takowe?

    Pozdrawiam
    MH

  • 9. Data: 2011-08-17 13:28:27
    Od: "Gejzero SQ3OGX" <g...@p...onet.pl>

    Użytkownik "MiKhau" <J...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Witam
    > tak przy okazji...
    > Szukam świetlóweczek do laptopa (fi 2mm, l=365mm) Mozecie podpowiedzieć,
    > gdzie znajdę takowe?
    http://allegro.pl/nowa-swietlowka-do-matrycy-17-i176
    3058619.html

    1 mm chyba nie zrobi różnicy ?

    Ja własnie czekam na komplet 385mm do naprawianego monitora.

    Gejzero.

  • 10. Data: 2011-08-18 05:57:19
    Od: "MiKhau" <J...@w...pl>

    Cześć
    Dzięki wielkie, spróbuję podziałać :) matryca świeci wyraźnie na różowo a
    zapasowe rurki "się pękły" przy próbie osadzenia. (w skrócie - trzeba było
    rozebrać całą matrycę a nie próbować montować świetlówek "na skróty")

    > 1 mm chyba nie zrobi różnicy ?

    No to budzi wątpliwości, szkło jednak nie daje się "dopchnąć" w przyciasną
    obudowę.
    Z drugiej strony zamocowane są przecież elastycznie-czy na tyle, żeby nie
    "pęknąć" następnych rurek?
    Spróbuję.

    > Ja własnie czekam na komplet 385mm do naprawianego monitora.

    No a ja szukam następnej fi2,2 l=450mm... yyych...

    > Gejzero.

    Dziękuję raz jeszcze i pozdrawiam

    MH