  • 1. Data: 2016-04-28 22:08:14
    Temat: lutowanie na fali
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    Szlag mnie powoli trafia podczas lutowania większej ilości PCB na ramie
    (co za badziewie...), i tak sobie myślę - może jakiś niedrogi automacik
    do lutowania na fali ? Bo oczywiście chodzi o elementy THT.

    Ale tu mnie naszła wątpliwość - jak jest z obcinaniem końcówek ?
    Bo chyba trzeba obcinać ? Jak - przed wsadzeniem (pardon), czy po ?
    Czy nie trzeba ?

    Tylko bez uwag w rodzaju "stosuj SMD" bo to są płytki głównie zrobione
    jako SMD. Ale nie ma cudów - są złącza, warystory, większe rezystory,
    kondensatory elektrolityczne. No muszą być elementy THT też.

    Więc - jak to się robi ?

  • 2. Data: 2016-04-28 22:18:03
    Temat: Re: lutowanie na fali
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    I jeszcze jedno.

    Znalazłem w TME taki dynks :

    http://www.tme.eu/pl/details/la142201/tygle-i-wanny-
    lutownicze/isel/

    Pewnie, że to nie fala, ale niedrogie...
    Tylko się zastanawiam - co z elementami już przylutowanymi wcześniej
    (SMD) - czy się nie odlutują od temperatury ? Oczywiście to pewnie
    zależy od czasu przebywania, ale zachodzi ryzyko walki - wystarczająco
    długo żeby przylutować THT ale żeby nie odlutować SMD...

    Na fali pewnie problem jest mniejszy. Widział ktoś małe piecyki do fali ?

  • 3. Data: 2016-04-28 22:24:56
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2016-04-28 o 22:08, sundayman pisze:
> [...]
    > jako SMD. Ale nie ma cudów - są złącza, warystory, większe rezystory,
    > kondensatory elektrolityczne. No muszą być elementy THT też.

    https://www.youtube.com/watch?v=Ap-HY7qP9zE

    Ale poszukaj jeszcze hasła THR ;)
    Ja jeszcze nie używam, ale pola już mam do tego przygotowane.

    Pozdrawiam

    DD

  • 4. Data: 2016-04-29 00:46:53
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 28 Apr 2016 22:24:56 +0200, Dariusz Dorochowicz
    <_...@w...com> wrote:
    > https://www.youtube.com/watch?v=Ap-HY7qP9zE

    Tak btw obok tego filmu jest film z fajną maszynką domowej roboty
    pick & place:

    https://www.youtube.com/watch?v=CRSLbo_8nTQ

    Do czego sluży to oświetlenia ledami?

    --
    Marek

  • 5. Data: 2016-04-29 01:25:07
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Do czego sluży to oświetlenia ledami?

    kamera do pozycjonowania elementu.

  • 6. Data: 2016-04-29 01:29:07
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Marek napisał:

    > Tak btw obok tego filmu jest film z fajną maszynką domowej roboty
    > pick & place:
    >
    > https://www.youtube.com/watch?v=CRSLbo_8nTQ
    >
    > Do czego sluży to oświetlenia ledami?

    Wygląda na oświetlenie dla kamery systemu korygowania pozycji elementu.
    Część wzięta z przegródki niekoniecznie musi być precyzyjnie umieszczona
    na chwytaku tej całej suwnicy. Więc przed osadzeniem na płytce trzeba
    ją obejrzeć, ocenić przesunięcie, czasem obrócić (co widać na filmie),
    być może nie o 90, lecz 88,7 stopnia, a na koniec pojechać na miejsce.
    I zatrzymać się w zaplanowanym punkcie skorygowanym tą poprawką.

    --
    Jarek

  • 7. Data: 2016-04-29 01:35:03
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    Jak już odeszliśmy od tematu :

    https://www.youtube.com/watch?v=KnyB9btlhS8

    Na ile to jest lepsze niż normalna pasta i reflow się zastanawiam...

  • 8. Data: 2016-04-29 01:36:49
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 28.04.2016 o 22:18, sundayman pisze:
> [...]
    > długo żeby przylutować THT ale żeby nie odlutować SMD...
    >
    > Na fali pewnie problem jest mniejszy. Widział ktoś małe piecyki do fali ?

    Ale w ogóle lutuje si na fali płytki z polutowanymi elementami smd?

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 9. Data: 2016-04-29 01:54:16
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Ale w ogóle lutuje si na fali płytki z polutowanymi elementami smd?

    No a jak inaczej polutować elementy THT ?
    Nie da się przecież najpierw polutować THT a potem SMD.

    W przypadku prawdziwej fali to chyba nie jest problem, bo płytka
    przebywa w strefie wysokiej temperatury krótko...

  • 10. Data: 2016-04-29 02:14:45
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    A dodam jeszcze - również elementy SMD można lutować na fali...