  • 31. Data: 2018-01-23 07:55:03
    Temat: Re: Dziwne zachowanie przetwornicy na MC34063
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 20 Jan 2018 09:24:54 +0100, Atlantis napisał(a):
    > Ok, udało mi się kilka rzeczy ustalić.
    > Po pierwsze zmontowałem układ na nowej płytce, modyfikując niektóre
    > połączenia. Teraz pin 2 nie łączy się już z masą koło kondensatora
    > oscylatora. Dałem osobną przelotkę do ogólnego pola masy.
    > Udało mi się też sprawdzić układ lepszym oscyloskopem cyfrowym i okazało
    > si, że:
    > 1) Napięcie na wejściu jest względnie stabilne.
    > 2) Napięcie na wyjściu cyklicznie waha się o kilkadziesiąt V.
    > 3) Z każdym takim "wahnięciem" koreluje chwilowy brak oscylacji na
    > kondensatorze 1 nF.

    Musialbys bys doczytac - wydaje mi sie, ze po przekroczeniu napiecia
    generator powinien dalej dzialac.

    > 4) Po wylutowaniu transformatora oscylator cały czas pracuje prawidłowo.
    >
    > Wyglądało więc na to, że działa zabezpieczenie wyłączające przetwornicę
    > po przekroczeniu określonego prądu na wejściu (pomiar na rezystorze 0.22
    > ohm).

    to zabezpieczenie nie wylacza przetwornicy, tylko wylacza tranzystor
    wyjsciowy/skraca impuls. W kolejnym takcie generatora impuls sie
    pojawi.

    > Przyjąłem roboczą hipotezę, że coś nie tak może być z
    > transformatorem i wlutowałem inny egzemplarz. Sytuacja się nieco
    > poprawiła, ale przetwornica wciąż nie pracowała poprawnie.

    trafo jest dobre, skoro napiecie za wysokie.
    No chyba, ze zbyt dobre i jeden impuls powoduje przeladowanie
    kondensatora wyjsciowego.

    > I wtedy zauważyłem pewną rzecz - jeśli wykonuję pomiar kiepskim,
    > chińskim multimetrem, przetwornica zaczyna działać poprawnie -pojawia
    > się nawet charakterystyczne "ćwierkanie". Zmierzyłem innym multimetrem
    > wewnętrzny opór miernika - okazało się, że ma tylko 1 Mohm. Wychodzi
    > więc na to, że w chwili obecnej obciążenie przetwornicy pomaga. Przy

    przy wysokim napieciu normalna rzecz :-)

    > czym nawet z podłączonym miernikiem nie startuje ona natychmiast -
    > napięcie narasta powoli od około 250 do 370V, trwa to może trochę mniej
    > niż 10 sekund.

    To moze byc normalne - zalezy od pojemnosci wyjsciowej, energii
    rdzenia trafa, i czestotliwosci.
    Z tym, ze do czasu uzyskania wlasciwego napiecia przetwornica powinna
    pracowac rownomiernie.

    J.