  • 1. Data: 2018-01-03 20:38:33
    Temat: Odpowiednik BSS84 bez diody w strukturze?
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W projekcie pewnego układu z rozpędu zastosowałem P-MOSFET typu BSS84.
    Dopiero po fakcie zorientowałem się, że ma on w swojej strukturze diodę
    zabezpieczającą. W tym wypadku może być to problemem, bo tranzystor
    znajduje się pomiędzy linią zasilania 5V i linią VBUS gniazdka micro
    USB. Jest kluczowany przez osobną linię VBUSON. Interfejs USB ma
    pracować w trybie OTG.

    Zadaniem tranzystora jest dbanie, aby:
    1) Na gniazdku nie występowało napięcie 5V, gdy nic ne jest do niego
    podłączone - tu nie ma problemu.
    2) Na gniazdku pojawiało się napięcie, gdy zostanie podłączone
    urządzenie - tu też wszystko jest ok.
    3) Linia VBUS nie miała połączenia z zasilaniem, gdy interfejs pracuje w
    trybie klienta i jest podłączony do zewnętrznego hosta - tutaj dioda
    może łączyć te dwie linie.
    Czy może to być wielkim problemem?

    Istnieje jakiś tranzystor bez tej diody, aby w sytuacji opisanej w
    punkcie 3 między liniami występowała wysoka rezystancja?

  • 2. Data: 2018-01-03 21:26:47
    Temat: Re: Odpowiednik BSS84 bez diody w strukturze?
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    W dniu 03.01.2018 o 20:38, Atlantis pisze:
    > W projekcie pewnego układu z rozpędu zastosowałem P-MOSFET typu BSS84.
    > Dopiero po fakcie zorientowałem się, że ma on w swojej strukturze diodę
    > zabezpieczającą.

    Znaczy się chcesz mosfeta bez pasożytniczej diody? No to będzie trudno...

    Jakub Rakus

  • 3. Data: 2018-01-03 21:29:10
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 03.01.2018 o 20:38, Atlantis pisze:

    > Istnieje jakiś tranzystor bez tej diody

    Nie. Po prostu połącz dwa P-MOSy szeregowo (źródłami lub drenami do
    siebie), albo użyj specjalizowane układu do włączania zasilania. Takie
    układy mają przy okazji sygnalizację/zabezpieczenie przed przeciążeniem
    linii 5V.

  • 4. Data: 2018-01-04 00:15:27
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Atlantis wrote:

    > Istnieje jakiś tranzystor bez tej diody, aby w sytuacji opisanej w
    > punkcie 3 między liniami występowała wysoka rezystancja?

    Nie istnieje, bo ta "dioda" to jego nieusuwalny element
    konstrukcyjny, a nie żaden dodatek. To jest efekt zwarcia
    podłoża ze źródłem. *Bardzo rzadko* daje się znaleźć
    MOSFETy czterokońcówkowe, z wyprowadzonym podłożem, gdzie
    podłoże łączy się z punktem o najwyższym potencjale w układzie
    i wtedy dioda "znika". Standard w układach scalonych, rzadkość
    w elementach dyskretnych.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 5. Data: 2018-01-04 09:06:41
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 03.01.2018 21:29, Zbych wrote:

    > albo użyj specjalizowane układu do włączania zasilania. Takie układy
    > mają przy okazji sygnalizację/zabezpieczenie przed przeciążeniem
    > linii 5V.

    Pod jakim hasłem powinienem szukać w ofercie sklepów? Ewentualnie możesz
    polecić jakiś konkretny model? Wiem, że są regulatory napięcia z pinem
    EN, ale to mnie specjalnie w tej chwili nie ratuje.

  • 6. Data: 2018-01-04 12:44:30
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <"WBodzimierz Wojtiuk">

    On 2018-01-04 00:15, Piotr Wyderski wrote:

> [...]
    > podłoże łączy się z punktem o najwyższym potencjale w układzie
    > i wtedy dioda "znika". Standard w układach scalonych, rzadkość

    takie?

    https://alltransistors.com/pdfview.php?doc=smy50_smy
    51_smy52_smy60_u105d.pdf&dire=_gdr

    Włodek

  • 7. Data: 2018-01-04 16:15:34
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 03.01.2018 21:29, Zbych wrote:
    > Nie. Po prostu połącz dwa P-MOSy szeregowo (źródłami lub drenami do siebie)

    Nie jestem pewien, czy dobrze to interpretuję. MOSFET przewodzi tylko w
    jedną stronę, więc przy takim połączeniu tylko jeden tranzystor będzie
    przewodził, na drugiej połówce elementem przewodzącym będzie dioda.
    Dobrze to rozumiem?
    Bo w takim wypadku będę miał do czynienia ze spadkiem napięcia. Na dobrą
    sprawę potrzebuję przepływu prądu tylko w jednym kierunku (od 5V
    zasilania do VBUS), więc mógłbym tam wstawić diodę. Nie jestem jednak
    pewien, czy nawet po zastosowaniu diody Schottky spadek nie będzie za
    duży, żeby zasilić urządzenie USB (głównie PenDrive'a).

    Jaki spadek napięcia występuje na tych diodach w strukturze MOSFET?
    Standardowe 0,7V?

  • 8. Data: 2018-01-04 18:09:17
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Atlantis,

> [...]
    > jedną stronę, więc przy takim połączeniu tylko jeden tranzystor będzie
    > przewodził, na drugiej połówce elementem przewodzącym będzie dioda.

    Źle. MOSFET przewodzi w obie strony i jest to dość powszechnie
    wykorzystywane np. w prostownikach synchronicznych.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 9. Data: 2018-01-04 18:21:53
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2018-01-04 o 16:15, Atlantis pisze:
    > Nie jestem pewien, czy dobrze to interpretuję. MOSFET przewodzi tylko w
    > jedną stronę,

    MOSFET to w pewnym sensie rezystor sterowany potencjałem na odizolowanej
    od niego bramce. I tak jak rezystor przewodzi w obie strony.

    Jak źródła połączysz ze sobą i bramki ze sobą i wysterujesz bramki
    względem źródeł aby włączyć to włączysz oba. Jak wysterujesz na
    wyłączenie to wyłączysz oba i zostaną same diody pasożytnicze -
    połączone szeregowo-przeciwsobnie.
    P.G.

  • 10. Data: 2018-01-05 00:21:11
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Włodzimierz Wojtiuk wrote:

    > https://alltransistors.com/pdfview.php?doc=smy50_smy
    51_smy52_smy60_u105d.pdf&dire=_gdr

    Tak. Kiedyś znalazłem też MOSFET mocy z wyprowadzonym podłożem. Cały
    jeden w ofercie kilku tysięcy modeli. Wyjątkowo egzotyczna rzecz, ale
    warto mieć świadomość jego istnienia. Tak jak zubożonego MOSFETa P.

    Pozdrawiam, Piotr