  • 1. Data: 2010-07-03 19:24:02
    Temat: FHSS
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    Czyli
    Frequency-hopping spread spectrum

    Technologia chyba juz historyczna .. ale moze mnie ktos uswiadomic jak
    sie tam zaklocen unika ?

    Ze nadajnik skacze po kanalach to rozumiem, ze odbiornik skacze tak
    samo to tez, ale co zrobic jak w jeden z kanalow jakies zaklocenie
    wejdzie ?

    J.

  • 2. Data: 2010-07-03 20:14:29
    Temat: Re: FHSS
    Od: Filip Ozimek <f...@m...polbox.pl>

    J.F. pisze:
> [...]
    >
    > Ze nadajnik skacze po kanalach to rozumiem, ze odbiornik skacze tak
    > samo to tez, ale co zrobic jak w jeden z kanalow jakies zaklocenie

    To jest transmisja z widmem rozproszonym więc jak zakłócenie ma węższe
    widmo to raczej nie wpływa. A dla przykładu w GPS 24 spodki nadają na
    tym samym kanale i się nie zakłócają :)

    --
    Filip.

  • 3. Data: 2010-07-03 20:24:32
    Od: "Wlodzimierz Wojtiuk" <w...@w...pl>

> [...]
    >
    > Ze nadajnik skacze po kanalach to rozumiem, ze odbiornik skacze tak
    > samo to tez, ale co zrobic jak w jeden z kanalow jakies zaklocenie

    Tu troszke wiecej:

    http://www.prz.rzeszow.pl/we/katedry/zsc/materialy/p
    rojekty/042.pdf

    Wlodek

  • 4. Data: 2010-07-03 20:27:35
    Od: Jacek Radzikowski <j...@s...die.die.die.piranet.org>

    On 07/03/2010 03:24 PM, J.F. wrote:

> [...]
    >
    > Ze nadajnik skacze po kanalach to rozumiem, ze odbiornik skacze tak
    > samo to tez, ale co zrobic jak w jeden z kanalow jakies zaklocenie

    Kodowanie nadmiarowe, kody korekcyjne i liczenie na to, że zakłóceniu
    nie ulegnie więcej bitów niż da się odtworzyć? rozrzucenie sąsiednich
    bitów po różnych kanałach też może pomóc w rekonstrukcji zniekształconej
    wiadomości.
    To tylko takie moje domysły. Sam chciałbym wiedzieć jak to wygląda w
    praktyce.

    j.

  • 5. Data: 2010-07-03 20:34:39
    Od: "Cezar" <c...@B...pl>

    > Czyli
    > Frequency-hopping spread spectrum
    >
    > Technologia chyba juz historyczna .. ale moze mnie ktos uswiadomic jak
    > sie tam zaklocen unika ?

    dlaczego historyczna?
    np blouetooth uzywa FHSS.

    c.

  • 6. Data: 2010-07-03 20:53:30
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    J.F. przemówił ludzkim głosem:

> [...]
    >
    > Ze nadajnik skacze po kanalach to rozumiem, ze odbiornik skacze tak
    > samo to tez, ale co zrobic jak w jeden z kanalow jakies zaklocenie

    Przeskoczyć na następny wolny od zakłóceń.

  • 7. Data: 2010-07-04 19:14:24
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 03 Jul 2010 22:14:29 +0200, Filip Ozimek wrote:
    > To jest transmisja z widmem rozproszonym więc jak zakłócenie ma węższe
    >widmo to raczej nie wpływa. A dla przykładu w GPS 24 spodki nadają na
    >tym samym kanale i się nie zakłócają :)

    Ale GPS nadaje w DSSS, a to inna bajka.

    FHSS to w sumie transmisja waskopasmowa, wiec nie rozumiem :-)

    J.

  • 8. Data: 2010-07-05 01:40:19
    Od: JD <j...@g...com>

    On Jul 4, 4:24 am, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    >
    > Ze nadajnik skacze po kanalach to rozumiem, ze odbiornik skacze tak
    > samo to tez, ale co zrobic jak w jeden z kanalow jakies zaklocenie

    Takie zaklocenie to nieskorelowany (pseudo-losowe skakanie) sygnal o
    krotkim czasie trwania (skakanie czeste). W dziedzinie czestotliwosci
    takie zaklocenia wygladaja niemal jak szum bialy. W dziedzinie czasu,
    przypominaja losowo powtarzajace sie impulsy diraca.

    Dla porownania, "zwykly" bialy szum termiczny to tez losowa suma
    szpilek o nieograniczonej amplitudzie ale podlegajacych rozkladowi
    normalnemu z odchyleniem standardowym rownym wartosci RMS szumu.

    Z szumem mozna sobie radzic na dwa sposoby:
    - zignorowac. Nadawac sygnal tak mocny by mozna bylo przyjac, ze w
    praktyce amplituda szumu "zawsze" bedzie ponizej sygnalu. To
    rozwiazanie mozna stosowac tylko w przypadku szumu termicznego bo jego
    rozklad jest staly (niezwiazany z moca z jaka nadajemy) i
    prawdopodobienstwo wystapienia szpilek o duzej amplitudzie szybko
    maleje wraz z ta amplituda (rozklad normalny).
    - pogodzic sie z bledami i nalozyc na kanal korekcje bledow (kodowanie
    nadmiarowe lub retransmisje). W praktyce i tak wszystkie nowe systemy
    to robia bo jest to duzo efektywniejsze rozwiazanie od rozwiazania
    "silowego" (jak powyzej). Dziala ono rownie efektywnie w przypadku
    szumu termicznego jak i szumu SS.

    Wady i zalety SS:
    + Nadajnikami SS latwiej sie zarzadza - dostepnych sekwencji pseudo-
    losowych jest duzo wiecej niz kanalow w innych systemach modulacji.
    Jesli wiec dwa nadajniki nagle znajda sie w jednej komorce to jest
    spora szansa na to, ze beda dzialac bez koniecznosci zmiany swojej
    sekwencji losowej.
    + Wszystkie urzadzenia, wlaczajac w to stacje bazowe dzialaja w tym
    samym pasmie. Urzadzenie moze byc w kazdej chwili przejete przez inna
    stacje bazowa, teoretycznie nawet bez jego wiedzy.
    - Kontrola mocy nadawania. Szum SS zalezy od poziomu sygnalu nadajnika
    zaklocajacego. Gdyby wiec zastosowa proste lokalne sprzezenie zwrotne
    (SNR maleje->moc nadawania rosnie) to po chwili wszystkie nadajniki
    nadawalyby z maksymalna moca. W praktyce przyjmuje sie, ze nadajniki
    wewnatrz komorki sa "zaufane" i ich moca nadawania steruje stacja
    bazowa.
    - Wieksze wymagania odnosnie implementacji oscylatora (PLL musi miec
    krotki czas odpowiedzi by moc nadazyc z przelaczaniem pasma).

    JD

  • 9. Data: 2010-07-05 03:18:10
    Od: "Piotr \"Curious\" Slawinski" <c...@b...internetdsl.tpnet.lp>

    J. F. wrote:

> [...]
    >
    > Ze nadajnik skacze po kanalach to rozumiem, ze odbiornik skacze tak
    > samo to tez, ale co zrobic jak w jeden z kanalow jakies zaklocenie

    to tracisz ten bit na ktory padlo akurat. jesli to zaklocenie o charakterze
    'szumu' , tzn. raz sie trafilo i nastepnym razem juz go nie ma , to tracisz
    wzglednie niewiele. jesli zaklocenie trwa nadal - to bedziesz ciagle tracil
    bity. dosc znany efekt z sieci wifi - jesli na 2.4ghz pracuje kilka nawet
    innych stacji , to sygnal conajwyzej ma gorszy wspolczynnik sygnal/szum i
    przepustowosc spada proporcjonalnie do 'ilosci' zaklocen.
    jesli ustawisz stala 'nosna' na kilku 'kanalach' (np. bezprzewodowy telefon
    lub video-sender na 2.4ghz) to transmisja potrafi pasc do 0.

    btw. samo FHSS historyczne raczej nie jest, jest b. podobne do DSSS .
    http://en.wikipedia.org/wiki/Direct-sequence_spread_
    spectrum

    i nie jest szeroko rozpowszechnione tylko ze wzgledu na wymog wzglednego
    skomplikowania nadajnikow/odbiornikow. DSSS jest bardziej 'wydajne' jesli
    chodzi o przepustowosc (tzn. dlatego jest uzywane w sieciach WLAN),
    FHSS gwarantuje duzo mniejsza przepustowosc (w zaleznosci od 'ciezaru'
    korekcji bledow, ale maksymalna przepustowosc jest ograniczona szerokoscia
    pojedynczego kanalu).
    DSSS _teoretycznie_ da sie tez wzbogacac o opcje 'analogowego' korygowania
    bledow juz na poziomie przedwzmacniaczy co wykorzystuje sie np. w
    technologiach MIMO.
    mozna tez uzywac filtrow adaptacyjnych , ale to poki co sci-fi.

    FHSS za to o wiele 'mniej' zakloca kanal , i uzycie filtrow adaptacyjnych
    (tzn. wykluczanie sygnalow i zaklocen nadawanych na innym niz 'wlasciwy' w
    danym momencie kanal) jest o wiele bardziej realne. nie jest tez tak podatne
    na problemy wynikajace z odbic sygnalu.

    FHSS mozna uznac wiec za 'przyszlosc' pasm takich jak np. pasma amatorskie
    z transmisjami glosowymi , CB, PMR, oraz pasm cyfrowych dla urzadzen o
    niewielkiej przepustowosci (np. 433mhz) - transmisje te beda uzywane gdy
    poziom techniki umozliwi budowe dosc oplacalnych urzadzen na masowa skale.
    (w erze takich np. ds-pic'ow to chyba nie az tak daleka przyszlosc ;)

  • 10. Data: 2010-07-05 09:34:22
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 03.07.2010 21:24, schrieb J.F.:

> [...]
    >
    > Ze nadajnik skacze po kanalach to rozumiem, ze odbiornik skacze tak
    > samo to tez, ale co zrobic jak w jeden z kanalow jakies zaklocenie

    Częstotliwość skakania (fp) jest wyższa, od częstotliwości użytkowej
    (fu). W sumie jeden bit jest nadawany na kilku(nastu) częstotliwościach.
    Jeżeli ilość zakłóconych kanałów jest mniejsza od fp/(2*fu), to bit
    będzie zdekodowany prawidłowo. Dzięki temu możesz transmitować dane,
    choć z matematycznego punktu widzenia moc promieniowania jest niższa od
    średniej mocy zakłóceń.
    Unikanie zakłóceń przy wielu urządzeniach polega na odpowiednim doborze
    wektorów kodujących.

    Waldek