  • 11. Data: 2015-08-21 11:33:27
    Temat: Re: Fantomowe korki na drogach szybkiego ruchu - jaka przyczyna?
    Od: SW3 <s...@p...fm.invalid>

    W dniu 20.08.2015 o 22:15 Alf/red/ <a...@u...waw.pl> pisze:

    > nawet niekoniecznie w stanie nasycenia autostrady

    Zaburzenie działa tak samo tyle, że jeśli jest mały ruch to w końcu trafi
    na przerwę w pojazdach i się skończy a w przypadku nasycenia propaguje się
    w nieskończoność.

    Tu słynny eksperyment: https://www.youtube.com/watch?v=7wm-pZp_mi0

    --
    SW3
    ----

  • 12. Data: 2015-08-21 12:38:22
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    trada.pl...
    >jakie są przyczyny takiego zjawiska: autostrada, średni ruch, równe
    >tempo. W pewnym momencie tworzy się korek. Po kilkunastu minutach
    >korek rozładowuje się i okazuje się, że nie ma jego przyczyny typu
    >kolizja czy przeszkoda. Ruch się rozpędza ale po kilku minutach znowu
    >stop. I tak falowo może być kilka razy. Spotkałem się z takim
    >zjawiskiem kilka razy, wcześniej na ekspresówce a ostatnio na A1

    Przyczyna tak naprawde jest duze natezenie ruchu.

    Czy nie bylo innej przyczyny to nie wiesz, moze byl wypadek ale juz
    uprzatneli, moze sie dwa tiry wyprzedzaly przez 5 minut, moze tirow
    bylo duzo, a jakis kapelusznik wyprzedzal.

    Natomiast przy duzym natezeniu ruchu wystarczy, ze ktos gwaltownie
    zahamuje czy na dluzej zwolni.
    Nastepny tez hamuje, potem czeka z wcisnieciem gazu, no bo nie wiadomo
    co ten z przodu wyrabia i odstep wypada zachowac ... i jesli z tylu
    dojazdzaja samochody czesciej niz odjezdzaja z przodu, to mamy korek.

    J.

  • 13. Data: 2015-08-21 13:03:40
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "wowa" napisał w wiadomości grup
    .pl...
    >Przyczyna jest dość prosta, każdy następny hamuje coraz mocniej i
    >wszyscy stają. Dlaczego hamuje pierwszy? To wie tylko Wszechmogący
    >:( http://www.cda.pl/video/6794586

    Akurat ten film to w sumie pokazuje co innego - ze charakterystyka
    regulatora jakim jest czlowiek i obiektu jakim jest auto, po
    sprzezeniu i zapetleniu wiekszej ilosci prowadzi do oscylacji.
    W sumie nic dziwnego - nikt nie liczyl kryterium stabilnosci w takim
    przypadku i nie zadbal aby bylo spelnione :-)

    Gdzies tam w poszczegolnych fragmentach widac to co piszesz - kierowca
    niechetnie hamuje, wiec spoznia hamowanie, potem musi mocno pedal
    wciskac. Potem rusza ostro, ale za nim juz ktos hamuje, dogania - i ma
    za duza predkosc i musi hamowac.
    Czlowiek dalmierza dokladnego w glowie nie ma, ocenia na oko i takie
    skutki :-)

    Tylko ... na drodze raczej tego nie widac. W normalnej jezdzie ludzie
    w miare rowno za soba jada.
    Raz jeden widzialem np prawie tak jak na filmie - jechala sobie
    ciezarowka, za nia sznurek aut ... no i te kilkaset m dalej sceny jak
    na filmie.
    Kto hamowal to nie wiadomo - ciezarowka nie, w miare rowno jechala.
    Ja sie staralem nie - tzn jak ten przede mna ostro hamuje, to i ja
    musze. Ale ja potem ruszam leniwie, predkosci nabieram powoli, bo
    widze co sie dzieje, odleglosc zachowuje ...
    a i tak za mala, bo kolejna fala hamowan mnie dotyka ...

    W odroznieniu od filmu to byla ciagla droga, wiec moje leniwe ruszanie
    nie wplywa na ciezarowke :-)

    J.

  • 14. Data: 2015-08-21 14:12:12
    Od: SW3 <s...@p...fm.invalid>

    W dniu 21.08.2015 o 13:03 J.F. <j...@p...onet.pl> pisze:

> [...]
    > Raz jeden widzialem np prawie tak jak na filmie - jechala sobie
    > ciezarowka, za nia sznurek aut ... no i te kilkaset m dalej sceny jak na

    Ja co jakiś czas widuję takie sytuacje.
    Droga po jednym pasie w każdym kierunku. Jedzie sobie ciężarówka (czy coś
    innego wolnego) ze stałą prędkością, za nią sznurek aut. Na przeciwnym
    pasie robi się luka więc zaczynają wyprzedzać, kolumna przyspiesza. Luka
    jednak się kończy więc kto nie wyprzedził, musi zwolnić i schować się za
    ciężarówką. Kolejni zwalniają sporo poniżej prędkości ciężarówki. Myślę,
    że to sytuacja dość typowa.
    Zresztą taka sytuacja się zdarza niezależnie od pierwotnej przyczyny
    hamowania jeśli kolejni hamują ostrzej (zwalniają bardziej) niż
    poprzednik. Jedyna rada: hamować jak najwcześniej aby jak najmniej musieć
    zmniejszać prędkość.

    --
    SW3
    ----

  • 15. Data: 2015-08-21 20:17:43
    Od: Artur Miller <n...@n...com>

    W dniu 2015-08-20 o 14:32, Marek pisze:
> [...]
    > falowo może być kilka razy. Spotkałem się z takim zjawiskiem kilka razy,
    > wcześniej na ekspresówce a ostatnio na A1

    mysle, ze moze się spodobać
    http://www.mtreiber.de/MicroApplet_html5

    zwłaszcza pobawienie się "max acceleration" pokazuje, że "rusz dupę, nie
    śpij" jednak ma znaczenie.

    Dedykuję wrocławskim kierowcom ruszającym spod świateł

    a.

  • 16. Data: 2015-08-21 20:48:16
    Od: Shrek <...@w...pl>

    On 2015-08-21 20:17, Artur Miller wrote:

    > mysle, ze moze się spodobać
    > http://www.mtreiber.de/MicroApplet_html5
    >
    > zwłaszcza pobawienie się "max acceleration" pokazuje, że "rusz dupę, nie
    > śpij" jednak ma znaczenie.

    A zabawa time gap pokazuje, że to co postulowano w innym wątku (odstęp
    taki, żeby się zatrzymać, jak poprzednik zatrzyma sie w miejscu) średnio
    wypada w praktyce. Znaczy w sumie to nawet dobrze - jak stoisz w korku,
    to nie ma problemu z utrzymaniem takiego odstępu;)

    Shrek.

  • 17. Data: 2015-08-21 22:35:09
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

> [...]
    > śpij" jednak ma znaczenie.
    >
    > Dedykuję wrocławskim kierowcom ruszającym spod świateł

    Jak wszyscy grzecznie zjeżdżają na prawy pas )))

    Piotr

  • 18. Data: 2015-08-21 23:32:38
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "SW3" napisał w wiadomości grup

> [...]
    >przeciwnym pasie robi się luka więc zaczynają wyprzedzać, kolumna
    >przyspiesza. Luka jednak się kończy więc kto nie wyprzedził, musi

    Nie, to inna sytuacja. Ja tu o ciagu samochodow bez wyprzedzania.
    No dobra - moze tam pierwszy za ciezarowka bardzo chcial i
    przyspieszal, hamowal, przyspieszal ...

    >Kolejni zwalniają sporo poniżej prędkości ciężarówki. Myślę, że to
    >sytuacja dość typowa.

    IMO - nietypowa. Rzadko widywana.
    Malo teraz okazji do wyprzedzenia, kierowcy tez jakby niechetni
    (uzasadnione), bezpiecznie jezdza, okazje w miare dobrze wybieraja, i
    takiego wycofywania w korku nie ma ..

    J.

  • 19. Data: 2015-08-22 11:44:25
    Od: Artur Miller <n...@n...com>

    W dniu 2015-08-21 o 22:35, Uncle Pete pisze:

    > Jak wszyscy grzecznie zjeżdżają na prawy pas )))
    >
    > Piotr

    fakt, powinien być jeszcze parametr "% bab za kierownicą" :)

    @

  • 20. Data: 2015-08-23 06:36:15
    Od: Robert Polkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2015-08-20 20:21, PiteR pisze:

    > ależ panie Arturze :)
    >
    > no daj im selfie cyknąć

    Na wylocie z Warszawy to ja widziałem korek na obu kierunkach bo jakiś
    gość się przebrał w kostium i łaził po poboczu.

    Robek