  • 1. Data: 2015-08-20 14:32:29
    Temat: Fantomowe korki na drogach szybkiego ruchu - jaka przyczyna?
    Od: Marek <f...@f...com>

    jakie są przyczyny takiego zjawiska: autostrada, średni ruch, równe
    tempo. W pewnym momencie tworzy się korek. Po kilkunastu minutach
    korek rozładowuje się i okazuje się, że nie ma jego przyczyny typu
    kolizja czy przeszkoda. Ruch się rozpędza ale po kilku minutach znowu
    stop. I tak falowo może być kilka razy. Spotkałem się z takim
    zjawiskiem kilka razy, wcześniej na ekspresówce a ostatnio na A1

    --
    Marek

  • 2. Data: 2015-08-20 14:39:23
    Od: Shrek <...@w...pl>

    On 2015-08-20 14:32, Marek wrote:
> [...]
    > falowo może być kilka razy. Spotkałem się z takim zjawiskiem kilka razy,
    > wcześniej na ekspresówce a ostatnio na A1

    Coś w rodzaju stanu nadkrytycznego. Optymalna przepustowość już
    przekroczona, ale dopóki ktoś nie przyhamuje, bo ktoś inny zmienił pas
    bez kierunku to jest ok. Coś na kształt przegrzanej wody - w czystym
    srodowisku może mieć więcej niż 100 stopni i nie wrzeć, wystarczy jakieś
    drobne zanieczyszczenie i się zaaczyna.

    No i teraz ktoś przyhamował, ten za nim też i tworzy się zator. Ci z
    przodu pojechali dalej - więc jest miejsce i kolejni zaczynają odjeżdzać
    (łacznie z tym co przyhamował). I tak kolejni, ale za tymi co odjechali
    hamowali następni i zator przesuwa się do tyłu. Na końcu nadjeżdza
    pytek, zwalna bo zator, a potem dojeżdza do miejsca gdzie już jest luźno
    i pyta WTF;)

    Shrek.

  • 3. Data: 2015-08-20 15:03:45
    Od: Adam Klobukowski <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 20 sierpnia 2015 14:32:34 UTC+2 użytkownik Marek napisał:
> [...]
    > stop. I tak falowo może być kilka razy. Spotkałem się z takim
    > zjawiskiem kilka razy, wcześniej na ekspresówce a ostatnio na A1

    Kiedyś czytałem w Wiedzy i Życie analizę zjawiska korków ulicznych z punktu widzenia
    fizyki. Ważna jest prędkość, czas reakcji i odstęp pomiędzy samochodami. Po
    przekroczeniu pewnych wartości tych parametrów (jednych w górę, innych w dół)
    powstanie korka jest nieuniknione.

    Sam zaś widziałem korek (na dwupasmowej drodze szybkiego ruchu) wywołany znakiem
    drogowym. Drogowcy coś robili i zrobili zwężenie do jednego pasa, odpowiednio
    wcześniej stawiając znak ostrzegawczy o zwężeniu. Skończyli, pojechali i zapomnieli
    zdjąć znak. Korek się tworzył tylko z powodu tego znaku.

    AdamK

  • 4. Data: 2015-08-20 16:10:14
    Od: Artur Miller <n...@n...com>

    W dniu 2015-08-20 o 14:32, Marek pisze:
> [...]
    > falowo może być kilka razy. Spotkałem się z takim zjawiskiem kilka razy,
    > wcześniej na ekspresówce a ostatnio na A1

    w ostatni weekend był dzwon na A1. w zasadzie obcierka, nic groźnego. w
    przeciwnym kierunku. w moim kierunku korek na ok 2km. mysle "jebli sie
    tak, że złom przeleciał przez płotek i omijają smietnik". 75% aut
    zjechało na lewy pas i stoją, prawy jakoś jechał. i co się okazało?
    korek jest bo BURACTWO MUSIAŁO SIĘ POGAPIĆ NA WYPADEK! niektorzy to
    nawet się zatrzymywali na lewym pasie, zeby sie pogapić. furmanką po
    lesie jeździć a nie po ulicach, wiesniaki pieprzone...

    @

  • 5. Data: 2015-08-20 16:21:51
    Od: twistedme <t...@o...pl>

    W dniu 2015-08-20 o 16:10, Artur Miller pisze:

    > BURACTWO MUSIAŁO SIĘ POGAPIĆ NA WYPADEK! niektorzy to
    > nawet się zatrzymywali na lewym pasie, zeby sie pogapić. furmanką po
    > lesie jeździć a nie po ulicach, wiesniaki pieprzone...
    >

    > @

    Omijaj w takim razie obwodnicę Trójmiasta, możesz nerwowo nie wytrzymać :)

  • 6. Data: 2015-08-20 16:53:54
    Od: Artur Miller <n...@n...com>

    W dniu 2015-08-20 o 16:21, twistedme pisze:

    > Omijaj w takim razie obwodnicę Trójmiasta, możesz nerwowo nie wytrzymać :)

    na szczęście korzystam z niej mniej więcej 2 razy w roku :)

    @

  • 7. Data: 2015-08-20 20:21:17
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    na ** p.m.s ** Artur Miller pisze tak:

> [...]
    > POGAPIĆ NA WYPADEK! niektorzy to nawet się zatrzymywali na lewym
    > pasie, zeby sie pogapić. furmanką po lesie jeździć a nie po

    ależ panie Arturze :)

    no daj im selfie cyknąć

    --
    Ausfahrt. The biggest city in Germany.

  • 8. Data: 2015-08-20 22:15:16
    Od: Alf/red/ <a...@u...waw.pl>

    W dniu 20.08.2015 o 15:03, Adam Klobukowski pisze:
    > Kiedyś czytałem w Wiedzy i Życie analizę zjawiska korków ulicznych z punktu
    widzenia fizyki.

    Też 'gdzieś', może i WiŻ ale raczej w internetach, czytałem wywiad z
    jakimś fizykiem. Teorie były zbieżne z tym co mówicie, nawet
    niekoniecznie w stanie nasycenia autostrady. Wystarczy jeden co jedzie
    niepłynnie (zahamuje albo nawet będzie wyprzedzał i zajeżdżał) a zaczyna
    się "fala" która generuje korek bez przyczyny. Więc jako działanie
    zapobiegawcze polecano jechanie możliwie jednostajnie równo, nawet jeśli
    się nagle zrobiło 500 metrów pustego. Oczywiście mowa o stanie kiedy
    jest gęsto, a nie jeden samochód na kilometr.
    No i na moją logikę to się trzyma kupy.

    --
    Alf/red/

  • 9. Data: 2015-08-20 22:27:36
    Od: Shrek <...@w...pl>

    On 2015-08-20 22:15, Alf/red/ wrote:

    > Też 'gdzieś', może i WiŻ ale raczej w internetach, czytałem wywiad z
    > jakimś fizykiem.

    Ja w jakiejść książce - dość grubej i autor miał hopla na punkcie
    zwjawisk gdzie jedno drobne zdarzenie powodowało znacznie większe skutki.

    Shrek.

  • 10. Data: 2015-08-20 22:44:16
    Od: "wowa" <w...@g...pl>

    trada.pl...

[...]

    Przyczyna jest dość prosta, każdy następny hamuje coraz mocniej i wszyscy
    stają. Dlaczego hamuje pierwszy? To wie tylko Wszechmogący :(
    http://www.cda.pl/video/6794586
    Wojtek