  • 1. Data: 2017-07-15 22:00:57
    Temat: Fiatowski 1,6 LPG i wątpliwości dot rozrządu
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Mam fiata napędzanego popularnym silnikiem 1,6 16v z instalacją LPG.
    Instalacja LPG praktycznie nowa, porządna.
    Rozrząd wymieniony, swiece wymienione, silnik po małym remoncie (wymienione
    pierscienie, sprawdzona głowica etc)
    Od jakiegoś czasu autko dość duzo pali. Jakies 12l gazu przy predkosciach
    rzedu maks 100km/h. Powinno raczej jakies 9...
    Dodatkowo ma taki dziwny objaw ze przy obrotach ok 2000-2100 nastepuje
    czasami, nie zawsze ale dośc czesto takie jakby zachłyśniecie.
    Dodatkowo dziwnie odpala: rano jak jest zimny to praktycznie na jedno dwa
    obroty rozrusznika a potem juz przewaznie trzeba pokrecic troche bardziej
    (jakies 4-5 obrotów)

    Pojechałem do gazownika ktory stwierdził, ze rzeczywiście coś jest nie tak
    bo są za duze czasy wtrysków.

    Zredukował dawke gazu i jest lepiej ze spalaniem - jakies 10,5 ale imo
    nadal silnik nie do konca pracuje tak jak powinien. Mam wrażenie, ze
    złwaszcza na niskich obrotach brakuje mu mocy. No i ten wyczuwalny przeskok
    przy 2000 obrotów.

    Co moze byc nie tak? Skad ten problem z niestandardowymi wysokimi czasami
    wtrysków?

    --
    Pozdrawia... Budzik
    Delikatnie chwytasz, rozchylasz nogi, bierzesz do ust i zaczynasz

  • 2. Data: 2017-07-16 00:55:18
    Temat: Re: Fiatowski 1,6 LPG i wątpliwości dot rozrządu
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Sat, 15 Jul 2017 20:00:57 +0000 (UTC), Budzik napisał(a):

    > Co moze byc nie tak? Skad ten problem z niestandardowymi wysokimi czasami
    > wtrysków?

    Przyczyn może być sporo, ale najczęściej w takich wypadkach winna jest zła
    konfiguracja instalacji gazowej.

    Na początek odłącz na chwilę klemę z akumulatora, przełącz auto na benzynę
    i pojeździj na benzynie jeden dzień.
    Jeśli problem zniknie, to masz pewność że problem leży w instalacji
    gazowej.

  • 3. Data: 2017-07-16 10:01:06
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Tomasz Pyra h...@s...spam.spam ...

> [...]
    > benzynę i pojeździj na benzynie jeden dzień.
    > Jeśli problem zniknie, to masz pewność że problem leży w instalacji

    Gazownik sprawdzał i twierdzi, ze to nie kwestia instalacji.
    Zwrócił uwage na wysokie czasy wtrysków. Skoro zwrocił uwage, to
    zrozumiałem ze to nie jest kwestia regulacyjna tylko ze to wynika z czegoś
    innego.
    Zle go zrozumiałem? Myslisz ze zdiagnozowałby problem ale nie umiał
    poprawnie wyregulowac?

    Oczywiście Twoją rade wyprobuje, ogólnie probowałem na krótkich odcinkach
    pojezdzic na benie ale wydawało mi się, ze auto zachowywało się tak samo.
    Ale fakt faktem ze na krótkich odcinkach. Zatankuje bene do pełna i
    wyjezdze jeden zbiornik - to w sumie niewiele bo tylko bodaj 20 albo 25
    litrów :)))

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Wiem, że to, co piszę, jest może średnio mądre,

  • 4. Data: 2017-07-16 12:35:40
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Sun, 16 Jul 2017 08:01:06 +0000 (UTC), Budzik napisał(a):

    > Zwrócił uwage na wysokie czasy wtrysków. Skoro zwrocił uwage, to
    > zrozumiałem ze to nie jest kwestia regulacyjna tylko ze to wynika z czegoś
    > innego.

    Czas otwarcia wtryskiwaczy jest przez ECU ustalany na podstawie sondy
    lambda.
    Jak gazownik zmniejsza wartości mapy dla instalacji LPG, to ECU komputera
    sobie to wydłuży na podstawie odczytów sondy lambda.

    Bo to co gazownik robi, to nie skracanie wtrysku, a jedynie modyfikuję mapę
    do przeliczania długości czasów wtryskiwaczy benzynowych, na czas otwarcia
    wtryskiwaczy gazowych.

    Natomiast jeśli czasy wtryskiwaczy benzynowych same z siebie będą zbyt
    długie no to trzeba sprawdzić o co chodzi z ECU - stan pierwszej sondy
    lambda, ewentualne dziury w wydechu, zatkany katalizator.
    Po stronie gazowej przyczyną może być np. jeden z wtryskiwaczy o niższej
    wydajności.

> [...]
    > pojezdzic na benie ale wydawało mi się, ze auto zachowywało się tak samo.

    Jeśli problemem jest "psucie" mapy korekt to tak może być. Dlatego ważne
    żeby zdjąć klemę z akumulatora (i mieć nadzieję że skasjuje to mapę
    korekt), a potem pojeździć jakiś czas żeby ECU zbudowało sobie nową mapę
    korekt dla benzyny.

    Za pomocą ELM327 (czy innego kompatybilnego interfejsu) możesz się
    podłączyć do ECU silnika i podczas jazdy oglądać jak zachowują się sygnały
    sondy lambda, oraz współczynniki korekcji STFT i LTFT, oraz porównać je
    między jazdą na gazie i benzynie.

    > Ale fakt faktem ze na krótkich odcinkach.

    Instrukcje do aut zazwyczaj podają taką procedurę, żeby uruchomić silnik,
    zaczekać na biegu jałowym aż się rozgrzeje i potem pojeździć.

  • 5. Data: 2017-07-16 14:00:50
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

> [...]

    > lambda, ewentualne dziury w wydechu, zatkany katalizator.
    > Po stronie gazowej przyczyną może być np. jeden z wtryskiwaczy o

    Wtryskiwacze sa praktycznie nowe. Jakies barracudy, do tego STAG Qbox.
    Instalacja ma moze 20.000 przebiegu.

    Diagnoza mechanika była nastepujaca - mozliwe ze cos nie tak z rozrzadem.
    Jak stwierdził - na razie zmniejszył dawke LPG i ze spalaniem rzeczywiście
    jest lepiej.

> [...]
    > sygnały sondy lambda, oraz współczynniki korekcji STFT i LTFT, oraz
    > porównać je między jazdą na gazie i benzynie.

    Nie sadze zebym odczytał coś wiecej niz gazownik :)))))

    > Instrukcje do aut zazwyczaj podają taką procedurę, żeby uruchomić
    > silnik, zaczekać na biegu jałowym aż się rozgrzeje i potem pojeździć.

    Na krótkich odcinkach to nei znaczy na zimnym silniku.
    Przełączałwm w czasie jazdy jak autko było rozgrzane.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    Z dalszych eksperymentów zrezygnował." Mark Twain

  • 6. Data: 2017-07-16 17:51:25
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Sun, 16 Jul 2017 12:00:50 +0000 (UTC), Budzik napisał(a):

    > Wtryskiwacze sa praktycznie nowe. Jakies barracudy, do tego STAG Qbox.
    > Instalacja ma moze 20.000 przebiegu.

    Barracudy generalnie dobre, ale wystarczy że się jeden wężyk gdzieś zagiął
    i problem gotowy.

    > Diagnoza mechanika była nastepujaca - mozliwe ze cos nie tak z rozrzadem.

    To już są jakieś dziwne opowieści.
    Jeśli masz jakiś problem z rozrządem, to w żadnym wypadku nie należy
    uruchamiać silnika. Zaholować do mechanika i dokładnie to sprawdzić.

    Bo jeśli Ci przeskakuje pasek rozrządu, no to jak tego natychmiast nie
    naprawisz, to za chwilę będziesz robił remont kapitalny silnika jak się
    zderzą zawory z tłokami.

    Do tego przeskoczenie rozrządu wyraźnie odbija się na pracy silnika - albo
    niestabilna praca na wolnych obrotach, albo mocny spadek mocy na wysokich.

    > Jak stwierdził - na razie zmniejszył dawke LPG i ze spalaniem rzeczywiście
    > jest lepiej.

    Kolejna dziwna opowieść.
    Bo jeśli problem dotyczy konfiguracji LPG, to naprawia się go konfigurująć
    LPG.
    Jeśli problem jest gdzieś indziej, to grzebanie w sterowniku LPG nie
    pomoże.

    Co do zmniejszania dawki LPG w sterowniku gazowym, to też jakieś dziwne
    sformułowanie.
    Pomijając działanie niektórych sterowników LPG jako standalone (raczej nie
    stosowane w typowych zastosowaniach), to mapa w sterowniku gazowym to nie
    jest mapa dawek, a mapa współczynników mówiących ile razy krócej/dłużej ma
    się otwierać wtryskiwacz gazowy niż się otworzył benzynowy.
    Do tego gazownicy często zostawiają włączoną funkcję autoadptacji
    sterownika LPG na podstawie odczytów z OBD2 lub sond lambda.

    To się kończy tak że ECU silnika się adaptuje to charakterystyki pracy LPG,
    a sterownik LPG cały czas tą charakterystykę zmienia próbując się
    dostosować do tego co odczytuje.
    I w niektórych warunkach dostają dodatniego sprzężenia zwrotnego i się
    konfiguracje "rozjeżdżają".

    Dlatego warto się właśnie podłączyć samemu prostym ELM327 na bluetooth,
    ściągnąć na Androida jakieś Torque i sobie sprawdzić czy przełączenia
    LPG/benzyna nie powoduje jakiś zmian w odczytach lambdy w wydechu.

    A dalej to albo męczyć w nieskończoność o to gazowników, albo samemu sobie
    to ogarnąć ;)

    > Nie sadze zebym odczytał coś wiecej niz gazownik :)))))

    Ty za to sobie możesz obserwować dłużej, bo jeździsz w różnych warunkach i
    możesz na to poświęcić przy okazji jazd więcej czasu niż gazownik który ma
    na to chwilę
    A każde inne zachowanie ECU na gazie i benzynie pokazuje że jest problem.

    Pierwszy test to zawsze przełączyć na benzynę, skasować adaptację, poczekać
    aż ECU zaadaptuje się ponownie do jazdy na benzynę i jeśli problem znika,
    to winna jest instalacja LPG.

  • 7. Data: 2017-07-16 18:37:37
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2017-07-16 o 17:51, Tomasz Pyra pisze:

    > Kolejna dziwna opowieść.
    > Bo jeśli problem dotyczy konfiguracji LPG, to naprawia się go konfigurująć
    > LPG.

    Do tego dodałbym, że jazda na zbyt ubogiej mieszance może spowodować
    szybsze wypalenie zaworów lub gniazd.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 8. Data: 2017-07-16 19:00:50
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

> [...]

    > poczekać aż ECU zaadaptuje się ponownie do jazdy na benzynę i jeśli
    > problem znika, to winna jest instalacja LPG.

    Sprobuje, elma mam, podlaczei zobacze co pokazuje po czym wroce z wynikami.
    Dzieki Tomku za zainteresowanie.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Łatwiej poznać ludzkość niż pojedynczego człowieka"

  • 9. Data: 2017-07-25 14:00:58
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Adam a...@p...onet.pl ...

    > Do tego dodałbym, że jazda na zbyt ubogiej mieszance może spowodować
    > szybsze wypalenie zaworów lub gniazd.

    Okazało sie ze problemem jest to iz auto pracuje na 3 cylindry, w 4
    cisnienie jest zbyt niskie...
    Zobaczymy co dalej...

    --
    Pozdrawia... Budzik