  • 1. Data: 2009-04-22 08:34:04
    Temat: Filtr UV Super HMC Pro1 a HMC Super
    Od: GK <g...@g...pl>

    Witam,
    Ktoś może wybierał filtr i może doradzić, który z tych dwóch wybrać?
    Jakie są różnice? Cena pierwszego 119 zl, drugiego 83 zl. Potrzebuję
    jakiś o średnicy 62 mm w celu zabezpieczenia obiektywu, ale jednocześnie
    nie chciałbym stracić na jakości zdjęć - obiektyw makro 105 mm.
    A może lepszy będzie innej firmy lub może np. polaryzacyjny?
    Co możecie doradzić?
    Pozdrawiam,
    Grzegorz

  • 2. Data: 2009-04-22 10:27:34
    Temat: Re: Filtr UV Super HMC Pro1 a HMC Super
    Od: j...@a...at

    On 22 Apr., 10:34, GK <g...@g...pl> wrote:
> [...]
    > nie chciałbym stracić na jakości zdjęć - obiektyw makro 105 mm.
    > A może lepszy będzie innej firmy lub może np. polaryzacyjny?

    obydwa fitry sa tanie wiec kup ten drozszy - nie powinen byc gorszy ,
    a czy lepszy to tego chyba nikt tutaj nie sprawdzil empirycznie.
    f.polaryzacyjny nie sluzy do zabezpieczenia soczewki przedniej
    obiektywu , zatem nie jest pod tym wzgledem alternatywa fla f. UV.

  • 3. Data: 2009-04-22 10:32:01
    Od: "b...@n...pl" <b...@n...pl>

    j...@a...at napisał(a):

> [...]
    > f.polaryzacyjny nie sluzy do zabezpieczenia soczewki przedniej
    > obiektywu , zatem nie jest pod tym wzgledem alternatywa fla f. UV.

    Filtry UV też nie są potrzebne. De facto lepsza byłaby szybka
    przezroczysta z powłoką antyodblaskową. Matryce nie są uczulone na UV
    tak jak filmy.

    wer

  • 4. Data: 2009-04-22 10:42:05
    Od: j...@a...at

    On 22 Apr., 12:32, "b...@n...pl" <b...@n...pl> wrote:

    > Filtry UV też nie są potrzebne. De facto lepsza byłaby szybka
    > przezroczysta z powłoką antyodblaskową. Matryce nie są uczulone na UV
    > tak jak filmy.
    >
    > wer

    autor pytania pisze wyraznie , ze chodzi mu o ochrone soczewki
    obiektywu a nie odciecie UV.
    bylo milion razy na tej grupie.
    co Ty piszesz - dlaczego "szybka" mialaby byc lepsza ?
    zwykla "szybka" tez odcina w jakims stopniu UV.
    Przeciez filtr UV tez jest zrobiony z "szybki " przezroczystej.

  • 5. Data: 2009-04-22 10:44:48
    Od: "b...@n...pl" <b...@n...pl>

    j...@a...at napisał(a):

> [...]
    > zwykla "szybka" tez odcina w jakims stopniu UV.
    > Przeciez filtr UV tez jest zrobiony z "szybki " przezroczystej.

    Nie do końca, UV ma niewielki odcień różowy.

    wer

  • 6. Data: 2009-04-22 11:05:56
    Od: j...@a...at

    On 22 Apr., 12:44, "b...@n...pl" <b...@n...pl> wrote:

    > Nie do końca, UV ma niewielki odcień różowy.
    >
    > wer- Zitierten Text ausblenden -
    >
    > - Zitierten Text anzeigen -

    nic podobnego

    to lekki filtr konwersyjny zwany Skylight filter
    to fitry do fotografii analogowej majacej odciac nadmiar koloru
    niebieskiego wystepujacego np wysoko w gorach nad mnozem itd.
    odciecia UV dokonuje szklo.

    ta rozowa warstwa jest laczona czesto z warstwa antyfog - czyli
    flitrach stosowanych we mgle , majacych wlasnosci
    zapobiegajace kondensacji pary wodnej na powierzchni i wystepujacemu
    czesto we mgle zimnemu zafarbowi.

  • 7. Data: 2009-04-22 11:24:31
    Od: a402 <z...@o...pl>

    j...@a...at pisze:

    > to lekki filtr konwersyjny zwany Skylight filter
    > to fitry do fotografii analogowej majacej odciac nadmiar koloru
    > niebieskiego wystepujacego np wysoko w gorach nad mnozem itd.

    Czy ten filtr stosuje sie w foto cyfrowym?

    > odciecia UV dokonuje szklo.

    Wiec po co go stosować skoro soczewki też sa wykonane ze szkła?

  • 8. Data: 2009-04-22 12:05:54
    Od: j...@a...at

    On 22 Apr., 13:24, a402 <z...@o...pl> wrote:

    > Czy ten filtr stosuje sie w foto cyfrowym?

    zastanawialem sie nad tym i nie skonczylem

    teoretycznie nie ma sensu gdyz zapis w cyfrze jest cz.-b. a kolory
    sa wyliczane w komputerze . z drugiej strony ten filtr odcina nieco
    koloru niebieskiego przed wejsciem do aparatu czyli zmienia proporcje
    pomiedzy barwami , tak wiec po ostatecznym rachunku udzial koloru
    niebieskiego winien byc w calosci mniejszy niz bez filtra - tak wiec
    wplyw bedzie , ale jaki w praktyce to nie sprawdzalem - mam ten
    filtr , moze kiedys zaloze i sprawdze.

    > Wiec po co go stosować skoro soczewki też sa wykonane ze szkła?

    glownie chodzi o ochrone powloki MC na soczewce obiektywu. jesli
    uleglaby czestemu zabrudzeniu i byla czesto czyszczone moze ulec
    uszkodzeniu .
    wymiana powloki MC na obiektywie nie jest mozliwa , wymiana filtra
    zawsze,
    XXX

  • 9. Data: 2009-04-22 12:18:56
    Od: a402 <z...@o...pl>

    j...@a...at pisze:

    > glownie chodzi o ochrone powloki MC na soczewce obiektywu. jesli
    > uleglaby czestemu zabrudzeniu i byla czesto czyszczone moze ulec
    > uszkodzeniu .

    Więc zadaniem filtra UV jest wyłącznie zabezpieczenie obiektywu przed
    mechanicznym uszkodzeniem? Nie ma on żadnego innego zadania?

  • 10. Data: 2009-04-22 12:29:05
    Od: j...@a...at

    On 22 Apr., 14:18, a402 <z...@o...pl> wrote:

    > Więc zadaniem filtra UV jest wyłącznie zabezpieczenie obiektywu przed
    > mechanicznym uszkodzeniem? Nie ma on żadnego innego zadania?

    w fotografii cyfrowej tak , nie ma praktycznie innego zadania.
    same szkla obiektywu absorbuja silnie UV i matryca jest wielokrotnie
    mniej czula na uV od filmow analogowych.

    sa produkowane filtry UV szczegolnie silnie absorbujace , ktore mozna
    zastosowac w foto cyfrowej w przypadkach b silnego wystepowania UV -
    gdzie takie w naturze wystepuje to nie wiem - moze w solarium ?