  • 131. Data: 2013-10-16 18:14:37
    Temat: Re: Fitr dpf-fap-rekojmia
    Od: wchpikus <w...@w...pl>

    W dniu 2013-10-16 17:04, Cavallino pisze:
    > koro nie uwzględnia różnicy czy dany przedsiębiorca zawodowo handluje
    > autami.

    Jest napisane:

    Porównanie pozycji ,,profesjonalisty" (bez względu na jego charakter) z
    sytuacją kontrahenta - nabywcy rzeczy, zaliczanego z istoty rzeczy do
    ,,słabych", uzasadnia posługiwanie się domniemaniem, że wady wynikły z
    przyczyny tkwiącej już poprzednio w rzeczy sprzedanej. Dlatego na
    nabywcy nie spoczywa ciężar dowodu, że wada powstała z przyczyny
    tkwiącej już poprzednio w rzeczy. Nie można więc mówić o
    odpowiedzialności z tytułu wady fizycznej rzeczy dopiero wówczas, gdy
    wynikła ona z uszkodzenia rzeczy przez kupującego po przejściu na niego
    niebezpieczeństwa.
    Z wadą fizyczną rzeczy łączy się wyjaśnienie, kto ma - ze względu na
    swoje obowiązki - ponosić ujemne skutki wadliwości rzeczy i zachwiania
    ekwiwalentności świadczeń. Otóż ryzyka wadliwej produkcji i ryzyka
    związanego ze sprzedażą rzeczy wadliwych nie może ponosić nabywca.
    Nabywcy nie mogą też obciążać ujemne skutki niekompetencji sprzedawców w
    zakresie znawstwa, fachowości, staranności w odniesieniu do samej
    produkcji, w zakresie badań towaroznawczych jakości towarów, ich
    właściwego transportowania, zabezpieczenia. Fakt, że sprzedawca nie jest
    wytwórcą rzeczy, nie uzasadnia przyjęcia poglądu, że szkoda jest
    następstwem okoliczności, za które sprzedawca nie ponosi
    odpowiedzialności. Na sprzedawcy bowiem spoczywa obowiązek kontroli
    dostarczonego towaru pod tym względem, czy nie ma on wad fizycznych.

  • 132. Data: 2013-10-16 18:43:31
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "wchpikus" <w...@w...pl> napisał w wiadomości grup

    > Jest napisane:
    >

    > Porównanie pozycji ,,profesjonalisty" (bez względu na jego charakter)

    No właśnie o tym przegięciu mowa.
    Czym się niby różni sytuacja kogoś, kto pracuje jako "samozatrudniony" dajmy
    na to księgowy, biurko w biurko z kimś na etacie?
    Jaki z niego profesjonalista w zakresie samochodu który posiada w ewidencji
    środków trwałych i chce go sprzedać?

  • 133. Data: 2013-10-16 19:14:25
    Od: wchpikus <w...@w...pl>

    W dniu 2013-10-16 18:43, Cavallino pisze:

> [...]
    > ewidencji środków trwałych i chce go sprzedać?
    >
    >Ja kupiem gdzie mial z 10 aut na posesji..
    Nie mnie to oceniac, taki przepis.
    Ale jest tak?

  • 134. Data: 2013-10-16 22:45:46
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "wchpikus" <w...@w...pl> napisał w wiadomości grup
> [...]

    To zupełnie inna sprawa, w tym przypadku zastrzeżeń nie ma, a przepis działa
    sensownie.
    Tylko zapomniano, że nie każdy przypadek jest taki.
    IMO w ogóle nie pomyślano, że to obejmie stare samochody.

    > Nie mnie to oceniac,

    Ale ja się właśnie o ocenę pokusiłem.
    Dla mnie kretynizm.