  • 1. Data: 2022-03-09 14:10:21
    Temat: GPS i Galileo podczas wojny w Ukrainie...
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    Czy GPS i Galileo pracują normalnie podczas tej wojny?
    Czy w interesie Ukraińców leży ograniczenie tego dostępu rosyjskim wojskom?

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    (,-.`._,'( coma |\`-/| .'O`-' .,; o.' e...@g...com '.O_'

  • 2. Data: 2022-03-09 14:25:26
    Temat: Re: GPS i Galileo podczas wojny w Ukrainie...
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 9 Mar 2022 14:10:21 +0100, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:
    > Czy GPS i Galileo pracują normalnie podczas tej wojny?
    > Czy w interesie Ukraińców leży ograniczenie tego dostępu rosyjskim wojskom?

    Rosjanie maja swoj Glonass, wiec to raczej im zalezy, zeby dla
    Ukraincow system GPS nie dzialal, lub nie był dokładny.

    USA sie chwalilo, ze moze dokladnosc zmniejszac na wybranych obszarach
    ... nie bardzo wiem w jaki sposob.

    Jest jeszcze kwestia zakłócania ... tylko której stronie bardziej
    zależy.

    J.

  • 3. Data: 2022-03-09 19:36:31
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 9 mar 2022 o 14:25, J.F pisze:

> [...]
    > Ukraincow system GPS nie dzialal, lub nie był dokładny.

    > USA sie chwalilo, ze moze dokladnosc zmniejszac na wybranych obszarach

    W tym problem. Jeśli agresor celuje rakietą w skład amunicji,
    wyłączenie GPS może skutkować trafieniem w cywilny budynek...

    Wywołałem wilka z lasu?

    https://www.wnp.pl/rynki-zagraniczne/finlandia-zaklo
    cenia-sygnalu-gps-w-czesci-kraju-przyczyna-moga-byc-
    dzialania-rosjan,552389.html

    -=-

    Dlaczego Ukraina nie ma antyrakietowych parasoli
    podobnych do izraelskich?

    --
    '_._ _,-'""`-._ ._. .-.

  • 4. Data: 2022-03-10 22:45:38
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde.invalid>

    Użytkownik "Eneuel Leszek Ciszewski"
    <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console> napisał w wiadomości

    > W tym problem. Jeśli agresor celuje rakietą w skład amunicji,
    > wyłączenie GPS może skutkować trafieniem w cywilny budynek...

    Dlatego rakiety mogą mieć też nawigację bezwładnoścową,
    czasem korygowaną w pierwszej fazie lotu. Są jej wersje laserowo-
    światłowodowe. I inne bajery włącznie z kamerami TV/IR i analizą
    obrazu gdy znajdą się w pobliżu celu.

    > Wywołałem wilka z lasu?
    >

    > https://www.wnp.pl/rynki-zagraniczne/finlandia-zaklo
    cenia-sygnalu-gps-w-czesci-kraju-przyczyna-moga-byc-
    dzialania-rosjan,552389.html

    Po to są dodatkowe kody żeby mimo ograniczenia dokładności,
    dla wojska działały dobrze. Chyba, że będzie kompletne zagłuszanie.

    Arek

  • 5. Data: 2022-03-12 02:23:55
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Arek" 622a7185$0$468$6...@n...neostrada.pl

    > Dlatego rakiety mogą mieć też nawigację bezwładnoścową,

    I mogą mieć, i mają.

  • 6. Data: 2022-03-14 10:16:37
    Od: Piotr Karocki <p...@i...org>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> wrote:
    > USA sie chwalilo, ze moze dokladnosc zmniejszac na wybranych obszarach
    > ... nie bardzo wiem w jaki sposob.
    GPS ma strumien "wojskowy" oraz "publiczny". Roznica jest taka, ze w
    publicznym podstawa czasu jest mniej scisla (albo: celowo plynna). Bodajze
    w Iraku jak byli to wylaczyli to plywanie czasu w strumieniu cywilnym, bo
    mieli za malo wojskowych odbiornikow GPS :)

    Rosjanie maja Glonass - owszem, wystrzelili satelity. Ale z czego korzysta
    ich sprzet, to inna sprawa. Skoro regularnie pojawiaja sie doniesienia ze
    korzystaja ze zwyklych krotkofalowek zamiast wojskowej, szfyrowanej
    lacznosci, to moze i korzystaja z lokalizacji w telefonie, a ta nawet jak
    umie skorzystac z Glonass, to raczej nie ma mozliwosci wymuszenia
    stosowania jedynie Glonass i ignorowania GPS/Galileo (i Beidou).

  • 7. Data: 2022-03-14 12:11:32
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On 14 Mar 2022 09:16:37 GMT, Piotr Karocki wrote:
> [...]
    > w Iraku jak byli to wylaczyli to plywanie czasu w strumieniu cywilnym, bo
    > mieli za malo wojskowych odbiornikow GPS :)

    Tak, i do tej pory nie wlaczyli tego plywania.

    Ale mnie interesuje jak je wlaczyc na okreslonym terenie.
    Satelity nadaja sygnal na poł świata.

> [...]
    > umie skorzystac z Glonass, to raczej nie ma mozliwosci wymuszenia
    > stosowania jedynie Glonass i ignorowania GPS/Galileo (i Beidou).

    A to owszem. I ciekaw jestem, co te telefony robia, jak im sie pozycja
    w dwóch systemach nie zgadza.

    W dodatku Rosjanie maja swoj system geograficzny Pulkovo ... Glonass
    przypadkiem nie jest w tym systemie?

    J.

  • 8. Data: 2022-03-15 14:03:27
    Od: Piotr Karocki <p...@i...org>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Ale mnie interesuje jak je wlaczyc na okreslonym terenie.
    > Satelity nadaja sygnal na pol swiata.
    Nie na pol swiata, to w sumie dosc waska wiazka. Wystarczy zmieniac
    prezycje podstawy czasu w zaleznosci od tego gdzie na orbicie sie akurat
    znajduje satelita.

    > A to owszem. I ciekaw jestem, co te telefony robia, jak im sie pozycja
    > w dwoch systemach nie zgadza.
    Moze wyciagaja srednia :) Albo jest restart urzadzenia (w trakcie rozmowy
    telefonicznej) :)

    > W dodatku Rosjanie maja swoj system geograficzny Pulkovo ... Glonass
    > przypadkiem nie jest w tym systemie?
    http://epsg.io/4178 ?
    Czy Glonass ma cokolwiek wspolnego ze wspolrzednymi na powierzchni (to samo
    pytanie do GPS i innych)? Satelita sobie lata, wysyla informacje "tu jestem
    w timestamp XX", a odbiornik korzysta z pozycji satelity (z efemeryd
    sciaganych albo z Internet albo z samego sygnalu satelity) i roznicy miedzy
    timestampami z satelitow i swojego timestampa.
    Te efemerydy chyba sa w innej siatce niz "mapowa".

  • 9. Data: 2022-03-15 15:14:53
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On 15 Mar 2022 13:03:27 GMT, Piotr Karocki wrote:
    > Nie na pol swiata, to w sumie dosc waska wiazka. Wystarczy zmieniac
    > prezycje podstawy czasu w zaleznosci od tego gdzie na orbicie sie akurat
    > znajduje satelita.

    Na pol swiata.
    Odbiornik chetnie wezmie satelity z horyzontu - czyli satelita musi
    nadawac tak po calej kuli.

    Chyba, ze maja tam zestaw anten kierunkowych i nadajnikow, i sa w
    stanie zmienic sygnal na mniejszym obszarze.

    > Moze wyciagaja srednia :) Albo jest restart urzadzenia (w trakcie rozmowy
    > telefonicznej) :)

    Srednia to bylby ciekawy pomysl, ale chcesz mieszac do precyzji GPS i
    Galileo jeszcze Glonass?

    > http://epsg.io/4178 ?

    Nie wiem jak to rozumiec.

> [...]
    > sciaganych albo z Internet albo z samego sygnalu satelity) i roznicy miedzy
    > timestampami z satelitow i swojego timestampa.

    Satelity owszem - tak dzialaja, ale odbiornik przelicza na pozycje
    ziemska..
    To czy rosyjski nie przelicza tak, zeby im sie zgadzała pozycja ze
    wspolrzednymi na mapie ?

    > Te efemerydy chyba sa w innej siatce niz "mapowa".

    no ale efemerydy rosyjskich satelitow, to chyba Rosjanie znaja.
    I oni publikuja.

    J.

  • 10. Data: 2022-03-22 18:36:27
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 14 mar 2022 o 10:16, Piotr Karocki pisze:

    > Rosjanie maja Glonass - owszem, wystrzelili satelity. Ale z czego korzysta

    https://youtu.be/Va_cOvd6Ruo?t=393
    kokpit strąconego rosyjskiego samolotu wielozadaniowego
    i tam, w tym kokpicie jest
    przyczepiony na plastry turystyczny geolokalizator

    [ani słowa o tych plastrach -- jakiej produkcji, jakiej szerokości,
    czy hippoalergiczne, jak skomponowane kolorystycznie z kokpitem, czy
    nie powodują odblasków, czy po odklejeniu nie zostawiają śladów...
    nic... rozumiem, że tajemnica wojskowo-państwowa, ale mogliby choć
    trochę uchylić tego rąbka... spódnicy czy tajemnicy -- nie pamiętam...
    plaster wodoodporny czy nie? przepuszczający powietrze?... jak jest
    odporny na ścieranie, ścinanie itd... nic -- i to jest dziennikarstwo?!]

> [...]
    > jak umie skorzystac z Glonass, to raczej nie ma mozliwosci wymuszenia
    > stosowania jedynie Glonass i ignorowania GPS/Galileo (i Beidou).

    Filmowej opowieści o Kindżałach nie pojmuję -- ponoć to nawet
    10 machnięć (w co powątpiewam) a inercyjne systemy nawigacyjne
    chyba nie są nowością... Magnetyczne pole ziemskie może orientować...

    Jeśli rakieta+samolot ma 10 machnięć -- po co jej aż samolot,
    bez którego też by rozwinęła niezłą szybkość kilki machnięć...

    [jeśli po tej wojnie Rosja przeżyje -- kolejna wojna może
    być ostatnią, zgodnie ze śpiewaną przepowiednią:
    Bój to będzie ostatni
    Krwawy skończy się trud
    Gdy związek nasz bratni
    Ogarnie ludzki ród]

    Codziennie (co kilka godzin) oglądam https://liveuamap.com -- od
    jakiegoś czasu na zachód od Kijowa nie tylko Moskale nie zyskują
    nowych terenów, ale są wypychani... Czy teraz dołączy Łukaszenka
    ze swym wojskiem, by stracić panowanie nad Białorusią?... Niezła
    akcja -- kraj bez armii ogarnie rewolta... Ogólnie Kijowa bronią
    bardzo skutecznie, gorzej z terenami, które leżały poza wspólnym
    państwem Korony i Litwy...

    [Rosja buduje kolejny etap? -- za 20 lat Ukraińcy uznają, iż źle
    ich goszczono Polsce i ogólnie na Zachodzie?...]

    Na północy są mokradła kanalizujące Rosjan?...

    -=-

    Jaki jest sens w wysyłaniu setek tysięcy ludzi (objuczonych dziwnym
    sprzętem) z których tysiące, lub nawet dziesiątki tysięcy młodych
    idą na pewną, przedwczesną śmierć lub trwałe kalectwo?...

    --