  • 1. Data: 2012-03-24 21:43:51
    Temat: GUI komercyjnie
    Od: Dsue <d...@w...pl>

    Pytanie tendencyjne ale może się coś zmieniło: co wybrać do napisania
    komercyjnego programu tak aby było dobrze? Qt jest drogie a to ma być
    program za dosłownie groszowe sumy, GTK? A może jest coś nowego?
    WxWindows?

    Bardzo spodobał mi się QtCreator - za złożenie w całość różnych
    założeń, ale to nie jest żaden wymóg. Jak dla mnie może być tylko
    edytor (emacs/vi/whatever), jeśli tylko będę mógł opanować w miarę
    składnię (dokumentacja).

    Program ma być przede wszystkim na platformy linuksowe ale być może też
    kiedyś na win/osx. Będzie płatny (mało ale będzie musiał być).

    Piszę na tę grupę bo język ma drugorzędne znaczenie w tym przypadku,
    może być C/C++/Python raczej nie Java.

    Jak teraz te kwestie wyglądają? Z czego się korzysta?

    Pozdrawiam
    Dsue

  • 2. Data: 2012-03-24 22:55:12
    Temat: Re: GUI komercyjnie
    Od: Jacek Czerwinski <...@...z.pl>

    W dniu 2012-03-24 21:43, Dsue pisze:
    > Pytanie tendencyjne ale może się coś zmieniło: co wybrać do napisania
    > komercyjnego programu tak aby było dobrze? Qt jest drogie a to ma być
    > program za dosłownie groszowe sumy, GTK? A może jest coś nowego? WxWindows?

    Od kiedy to Wx jest "nowe" ?
    a Qt płatne chyba już nie jest...

    > Piszę na tę grupę bo język ma drugorzędne znaczenie w tym przypadku,
    > może być C/C++/Python raczej nie Java.

    C/C++ ma problem z wielością środowisk GUI, z których żadne nie jest
    standardem, ani de facto standardem.
    A powalające jest to, że każde z nich implementuje 'Nasz Najlepszy
    String (tm)'

  • 3. Data: 2012-03-24 23:08:44
    Od: Dsue <d...@w...pl>

    On 2012-03-24 21:55:12 +0000, Jacek Czerwinski <...@...z.pl> said:

    > a Qt płatne chyba już nie jest...

    Toż dlatego pytam bo nie wiem, może się pozmieniało trochę :) W takim
    wypadku mogę wykorzystać Qt i napisać program który sprzedam nie
    dołączając kodu źródłowego?

    > C/C++ ma problem z wielością środowisk GUI, z których żadne nie jest
    > standardem, ani de facto standardem.
    > A powalające jest to, że każde z nich implementuje 'Nasz Najlepszy String (tm)'

    :)

    Pozdrawiam
    Dsue

  • 4. Data: 2012-03-24 23:17:07
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 24.03.2012 23:08, Dsue wrote:

    > Toż dlatego pytam bo nie wiem, może się pozmieniało trochę :) W takim
    > wypadku mogę wykorzystać Qt i napisać program który sprzedam nie
    > dołączając kodu źródłowego?
    Umiesz pisać programy a nie potrafisz wpisać w google "Qt license"? Nie
    wierzę...

    http://qt.nokia.com/products/licensing/

    Michoo

  • 5. Data: 2012-03-24 23:21:25
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 24.03.2012 22:55, Jacek Czerwinski wrote:
    > C/C++ ma problem z wielością
    No jakby nie patrzeć tak jest w prawie każdej dziedzinie informatyki i
    nie tylko w bibliotekach do gui.

    > środowisk GUI,
    Tak java ma choćby AWT, Swing, SWT coby te popularniejsze wymienić.

    > z których żadne nie jest
    > standardem, ani de facto standardem.
    Imo Qt uzyskało status standardu de facto dla GUI w C++ już jakiś czas temu.

    > A powalające jest to, że każde z nich implementuje 'Nasz Najlepszy
    > String (tm)'
    Tylko std::wstring jest dość żałosny i średnio użyteczny do tego co
    robią w Qt z Qstring. Nie mówiąc już o tym kiedy powstawało Qt.

    Michoo

  • 6. Data: 2012-03-25 08:45:54
    Od: Dsue <d...@w...pl>

    On 2012-03-24 22:17:07 +0000, Michoo <m...@v...pl> said:

    > Umiesz pisać programy a nie potrafisz wpisać w google "Qt license"? Nie
    > wierzę...
    >
    > http://qt.nokia.com/products/licensing/

    Znam ten link.
    Qt nie jest celem, pytałem o różne możliwości.

    Poza tym fakt pisania programów ma się nijak do zrozumienia zapisów
    licencji. Ma z tym problem wielu ludzi mądrzejszych ode mnie, więc wolę
    spytać - wtedy będę miał obraz tego co się dzieje "w światku" - to
    dodatkowy bonus.

    Pozdrawiam
    Dsue

  • 7. Data: 2012-03-25 09:52:32
    Od: Jacek Czerwinski <...@...z.pl>

    W dniu 2012-03-24 23:21, Michoo pisze:

    > Tak java ma choćby AWT, Swing, SWT coby te popularniejsze wymienić.

    Swing jest w części można powiedzieć nad AWT i potrafi współistnieć w
    projekcie.

    No i String'a jednak ma (i cały ekosystem bibliotek różnych dziedzin).

    > Tylko std::wstring jest dość żałosny i średnio użyteczny do tego co
    > robią w Qt z Qstring. Nie mówiąc już o tym kiedy powstawało Qt.

    Być może ... tylko spójrz tak: NaszNajlepszyString jest szybszy o 10
    mikrosekund w każdej operacji. Po czym jego składowa char * jest
    KOPIOWANA do drugiego PrawieNajlepszegoStringa w innej bibliotece (np XML)
    nawet nie mówię o utrzymywaniu tego, tylko argumencie o wydajności
    (najczęściej nieistotnym).

  • 8. Data: 2012-03-25 10:09:56
    Od: " M.M." <m...@N...gazeta.pl>

    Dsue <d...@w...pl> napisał(a):

> [...]
    > komercyjnego programu tak aby było dobrze? Qt jest drogie a to ma być
    > program za dosłownie groszowe sumy, GTK? A może jest coś nowego?

    Dd dość dawna QT można używać do komercyjnych programów i nie trzeba płacić
    za bibliotekę ani nie trzeba udostępniać kodu źródłowego programów.
    Gdy się zmienia kod samej biblioteki, to sprawy mają się inaczej. Zdaje się
    że wtedy trzeba udostępnić zmieniony kod całkowicie za darmo.

    Mogę powiedzieć że ogólnie od jakiegoś roku środowisko działa bardzo
    dobrze, co nie oznacza że nie sprawia żadnych kłopotów. Wcześniej do
    większych projektów absolutnie nie nadawało się. Sama biblioteka QT
    była od dawna stabilna i bardzo dobra... faktycznie nigdy się na samej
    bibliotece nie przejechałem.

    Środowisko QTCreator jest teraz wypasione i stabilne, jednak z rzadka potrafi
    nieprzyjemnie zaskoczyć.

    1) Trzeba uważać na nazewnictwo plików i strukturę katalogów aby sobie qmake
    poradził. Kiepsko nadaje nazwy regułom w pliku make. Częściowo ten problem
    rozwiązuje jakaś opcja (zdaje się że opcja I), ale gdy kiedyś próbowałem
    ją dodać to nie zaobserwowałem żadnej zmiany. Generalnie lepiej o tym
    problemie wiedzieć go unikać.

    2) Gdy są otwarte dwa projekty, to dziwnie się zachowuje po operacjach na
    wspólnych plikach. Mam na myśli operacje typu zmiana nazwy pliku,
    usunięcie pliku, przeniesienie do innego katalogu. Często trzeba ręcznie
    edytować plik projektu. Ale da się z tym żyć, plik projektu ma prostą
    składnię.

    3) Czasami po dodaniu nowej klasy nie dodaje jej plików do projektu i trzeba
    dodawać ręcznie. Ale to też nie jest wielki ból.

    4) QMake zdaje się nie rozpoznaje od jakich plików nagłówkowych zależą
    jakie pliki źródłowe, po zmianie nagłówków często pliki źródłowe
    nie są przekompilowane. Trzeba robić rebuild-all, albo pisać pliki
    make ręcznie. W większym projekcie ręczne pisane make raczej jest
    nieodzowne. Nie wiem jak visual studio rozpoznaje zależności, ale
    zdaje się że w visual studio miałem takie problemy tylko raz kiedyś...
    już nie pamiętam o co chodziło, ale też musiałem robić rebuild all.

    5) Środowisko czasami pozwala na dodanie nieobsługiwanych zdarzeń do
    kontrolek.

    6) Czasami dobrze jest skasować plik user. Ostatnio zdarzyło mi się że
    po przeniesieniu projektu z linuxa na windowsa środowisko na
    windowsie nie chciało go otwierać. Wystarczyło skasować pliku user i
    zadziałało elegancko - dziwne.

    7) Kiedyś dawno temu zaobserwowałem jakiś problem z programem moc. O ile
    jeszcze dobrze pamiętam, polegał on na tym, że jeśli klasa od razu
    nie miała makra Q_OBJECT to potem po dopisaniu moc ją ignorował. Trzeba
    było klasę całkowicie usunąć z projektu, dodać od nowa, od razu przed
    pierwszą kompilacją dopisać Q_OBJECT i dopiero działało.

    Drobnych wad środowisko ma dużo, jednak można już powiedzieć że qtcrator
    to dobre środowisko i zalety biorą zdecydowaną górę nad wadami.

    Osobną sprawą są problemy gcc i gdb które są dostarczane wraz ze
    środowiskiem qtcreator. Problemy obserwowałem zarówno
    pod systemem windows jak i pod linux, na różnych konfiguracjach sprzętowych,
    tylko na macu jeszcze nie miałem okazji. Jeszcze mam na dysku dwa screeny
    z debugowania projektu, mam błąd typu a - b != 0 gdy a == b.

    W jakiejś wcześniejsze wersji gcc generował błędny kod na platformę atom
    N270 z instrukcji typu: int a[10]; int *b = a+2; b[-1] = cos. Może
    QTCreator kiedyś sprawiał tyle problemów bo był skompilowany kompilatorem
    z błędami... nie wiem. Na pewno kiedyś nie dało się w tym pracować, a teraz
    jak już pisałem zalety biorą górę.

  • 9. Data: 2012-03-25 10:52:53
    Od: Edek Pienkowski <e...@g...com>

    Dnia Sun, 25 Mar 2012 08:09:56 +0000, M.M. napisal:

> [...]
    >
    > W jakiejś wcześniejsze wersji gcc generował błędny kod na platformę atom
    > N270 z instrukcji typu: int a[10]; int *b = a+2; b[-1] = cos. Może

    Index jest signed czy unsigned? Nigdy tak indeksów nie używałem. Tak
    na marginesie.

    > QTCreator kiedyś sprawiał tyle problemów bo był skompilowany kompilatorem
    > z błędami... nie wiem. Na pewno kiedyś nie dało się w tym pracować, a teraz
    > jak już pisałem zalety biorą górę.

    QTCreator dostarcza całe własne środowisko wraz z gcc? Czyli nie
    da się użyć innej wersji kompilatora i/lub dowolnej biblioteki? Sam chciałbym
    wiedzieć, w które GUI warto inwestować, dlatego pytam.

    Edek

  • 10. Data: 2012-03-25 10:57:04
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2012-03-24 21:43, Dsue wrote:
    > A może jest coś nowego? WxWindows?

    Wx przeniknięty jest duchem pisania w C z lat 70. To może być zaleta,
    jeśli lubisz ponowne wynajdywanie kwadratorych kół. Wystarczy poczytać
    kfiatki faq: "[...] in wxWidgets' best interests to avoid use of
    templates. Not all compilers can handle templates adequately [...]"

    > Z czego się korzysta?

    Z Qt w C++.