  • 1. Data: 2012-03-22 19:14:57
    Temat: Jak klawiatura? Pytanie pozornie głupie
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Pytanie pozornie głupie: jaką klawiaturę polecacie do pisania programów?

    Zepsuła "mi-się-sama" (tj. kabel wyrwałem z wtyczki, wtyczka została w
    gniazdku PS/2) moja ulubiona klawiatura BTC. Szukam teraz jakiegoś
    zamiennika. W...jące jest, że nie mogę nic znaleźć - łatwiej kupić
    przeciętnie dobrą płytę główną itp. - niż "zwykłą klawiaturę" nadającą się
    do pisania programów (bez gapienia na paluchy). Klawiaturę do PC-ta.

    Możecie coś doradzić? (Ok, jest jeszcze możliwość lutowania - ale nie wiem
    jak odgadnąć który z 6-ciu drucików ma trafić do którego pinu - a
    eksperymentować nie chcę.)

    Co powinna mieć:

    1. Biały/beżowy/itp. kolor obudowy - odpadają trumny w kolorze czarnym
    (czyli 99% tego co zalega w sklepach). Kolor srebrny też raczej nie.
    2. Przyciski, trzy, ACPI - po coś wymyślono te usypianie itd. - a jestem za
    leniwy aby macać wyłącznik na obudowie PC - jeżeli wystarczy nacisnąć
    "power-on" na klawiaturze.
    3. Wyraźny click, głęboki ruch klawiszy (odpadają klawiatury "slim").
    4. Standardowe rozmieszczenie prawie zgodne z ANSI. Ale z pionową kreska po
    prawej stronie prawego shift-a, a nie w górnym rzędzie i enter w kształcie
    odwróconego L.

    Na obrazku
    http://en.wikipedia.org/wiki/File:KB_United_States-N
    oAltGr.svg - pionowa
    kreska jest przed backspace .

    5. Blok klawiszy home-end-insert-delete-page jako 2 wiersze i 3 kolumny nad
    odwróconym T z kursorami. (Układ 3-wiersze 2-kolumny z "zapasowej"
    klawiatury MS Wired keyboard 500 daje efekt naciskania "delete" zamiast
    "end" - co chwila to robię i powoli przestaje mnie to bawić).

    6. Nieco wyżej "niepotrzebne" SysReq, Scroll, Pause (tzn. one mają być!).
    7. Normalny blok klawiszy numerycznych (grey).
    8. Normalne (pełnowymiarowe) klawisze funkcyjne, 12 sztuk. Oraz
    "windowsiane" - start i menu kontekstowego.
    9. Kabelek PS/2, ew. USB.

    10. Standardowa wielkość klawiszy - aby trafiać w nie bez gapienia się na
    ręce, tj. bezwzrokowo. Wypustki do macania obowiązkowe!

    Czego nie powinna mieć:

    11. Łączności bezprzewodowej - wireless nie jest zbyt dobrym pomysłem jeżeli
    "coś nie działa" - o czym przekonałem się przez lata pomagając znajomym i
    rodzinie w tych trudnych chwilach... gdy klawiaturki wymagały wymiany
    baterii, albo np. w system wlazł im wirus.
    12. Czarnej obudowy. Bo nie lubię. Po prostu.
    13. Podświetlenia nieodpornego na ścieranie (dużo piszę, zlezie i złuszczy
    się, będzie ohyda).
    14. Dziwnych patentów - romboidalne klawisze, klawiatura S-owato wygięta,
    bambusowa obudowa, ludzka skóra, gumowe klawisze, prawdziwa kość słoniowa
    itd.
    15. Olbrzymich podpórek pod nadgarstki.
    16. Klawiszy "multimedialnych" - nie wiem co za dureń je wymyślił, ale one
    zwyczajnie przeszkadzają - zwłaszcza że to ma być klawiatura do PISANIA
    PROGRAMÓW.
    17. Klawiszy ACPI w dziwnych miejscach (np. pomiędzy odwróconym T a blokiem
    PageUp-Page-Down) - przypadkowe naciśnięci "power-off" nie zawsze jest
    przyjemne.
    18. Dziwnych sterowników - tzn. ostatecznie MS Intelli-cośtam jest jeszcze
    do przełknięcia, ale nie po to jest klawiatura, aby przez jej użycie w tle
    musiały pracować zamulacze.
    19. Obrzydliwej ceny - tzn. nie więcej niż 10% ceny przeciętnego PC.
    20. Dziwnych odgłosów, dziwnych wrażeń itd. itp. w czasie pisania. Odpada
    uginanie się całej klawiatury, kolebanie, klawisze wibracyjne itd. itp.

    Co mogłaby mieć:

    21. Odporność na zalanie.
    22. Możliwość mycia - szczotka, mydło, bieżąca woda itd. (wafelki podczas
    debugowania...)
    23. Odporność na naciskanie wielu klawiszy na raz - MS nazywa to
    anti-ghosting (kotoodporność) - ale chyba i inni to potrafią robić.

  • 2. Data: 2012-03-22 19:34:00
    Temat: Re: Jak klawiatura? Pytanie pozornie głupie
    Od: Edek Pienkowski <e...@g...com>

    Dnia Thu, 22 Mar 2012 19:14:57 +0100, slawek napisal:

    > Pytanie pozornie głupie: jaką klawiaturę polecacie do pisania programów?
    [...]
    > Co powinna mieć:
    >
    > 1. Biały/beżowy/itp. kolor obudowy - odpadają trumny w kolorze czarnym
    > (czyli 99% tego co zalega w sklepach). Kolor srebrny też raczej nie.

    Najłatwiej z tej kategorii znajdziesz różowe.

    > 2. Przyciski, trzy, ACPI - po coś wymyślono te usypianie itd. - a jestem za
    > leniwy aby macać wyłącznik na obudowie PC - jeżeli wystarczy nacisnąć
    > "power-on" na klawiaturze.

    Kurde, nie mam.

    > 3. Wyraźny click, głęboki ruch klawiszy (odpadają klawiatury "slim").

    No jasne.

    > 4. Standardowe rozmieszczenie prawie zgodne z ANSI. Ale z pionową kreska po
    > prawej stronie prawego shift-a, a nie w górnym rzędzie i enter w kształcie
    > odwróconego L.

    Nie mam kreski na prawym shifcie, reszta jest.

> [...]
    > klawiatury MS Wired keyboard 500 daje efekt naciskania "delete" zamiast
    > "end" - co chwila to robię i powoli przestaje mnie to bawić).

    Coś o tym wiem.

    > 6. Nieco wyżej "niepotrzebne" SysReq, Scroll, Pause (tzn. one mają być!).

    Są!

    > 7. Normalny blok klawiszy numerycznych (grey).

    No jest, ale o co chodzi z grey?

    > 8. Normalne (pełnowymiarowe) klawisze funkcyjne, 12 sztuk. Oraz
    > "windowsiane" - start i menu kontekstowego.

    Są.

    > 9. Kabelek PS/2, ew. USB.

    PS/2 - dawno w muzeum nie byłem, mógłbyś przypomnieć, jaka to wtyczka?

    > 10. Standardowa wielkość klawiszy - aby trafiać w nie bez gapienia się na
    > ręce, tj. bezwzrokowo. Wypustki do macania obowiązkowe!

    Ja czasami zerkam, podświetlenie odpowiednie pomaga.

    Tak przy okazji, kiedyś muszę się nauczyć pisać w pełni bezwzrokowo.

> [...]
    > rodzinie w tych trudnych chwilach... gdy klawiaturki wymagały wymiany
    > baterii, albo np. w system wlazł im wirus.

    Mam jakąś starą bezprzewodową, takie kombo z myszą. Okazało się, że nie da się
    używać jej bez myszy, która była beznadziejna.

    > 12. Czarnej obudowy. Bo nie lubię. Po prostu.
    > 13. Podświetlenia nieodpornego na ścieranie (dużo piszę, zlezie i złuszczy
    > się, będzie ohyda).

    Słyszałem, że takie ścierające się istnieją.

    > 14. Dziwnych patentów - romboidalne klawisze, klawiatura S-owato wygięta,
    > bambusowa obudowa, ludzka skóra, gumowe klawisze, prawdziwa kość słoniowa
    > itd.

    Plastic "primo sort" jest najlepszy.

> [...]
    > zwyczajnie przeszkadzają - zwłaszcza że to ma być klawiatura do PISANIA

    Ja lubię sobie regulować czasami to i owo - mam przyciski na słuchawkach,
    oraz oczywiście klawisze medialne.

    Jak ich nie używam zgodnie z przeznaczeniem, zazwyczaj działają gdziekolwiek,
    gdzie można wpisać kombinację klawiszy i nieużywanych lub wszystkich tak używam.

    > 17. Klawiszy ACPI w dziwnych miejscach (np. pomiędzy odwróconym T a blokiem
    > PageUp-Page-Down) - przypadkowe naciśnięci "power-off" nie zawsze jest
    > przyjemne.

    Jak naciskam Power-off to najczęściej i tak muszę się ruszyć. Po co to
    na klawiaturze? Mam nacisnąć power off i kontemplować pusty ekran?

    > Co mogłaby mieć:
    >
    > 21. Odporność na zalanie.

    Właśnie moja miała bliski kontakt z kawą, dzięki k. ...

    > 22. Możliwość mycia - szczotka, mydło, bieżąca woda itd. (wafelki podczas
    > debugowania...)

    Moja ma system auto-rinse. "Wtyczka" identyczna z wężem od pralki.

    > 23. Odporność na naciskanie wielu klawiszy na raz - MS nazywa to
    > anti-ghosting (kotoodporność) - ale chyba i inni to potrafią robić.

    Oo. Tego moja nie ma.

    Edek

  • 3. Data: 2012-03-22 20:54:55
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Użytkownik "Edek Pienkowski" <e...@g...com> napisał w
    wiadomości grup dyskusyjnych:jkfrao$449$...@i...gazeta.pl...
    > Najłatwiej z tej kategorii znajdziesz różowe.

    Owszem, są A4Tech-a, różowe. Natomiast innych kolorów (nie-czarne i
    nie-różowe) po prostu nie ma. Chyba że do Mac-ów, Androida - białe.

    Nie chodzi aby było colorfull i ogólnie <tolerancyjnie> - ale po prostu
    czarna jest nudna jak Ford model T - czarny kolor jest wygodny dla
    producentów i dystrybutorów - ale mi się zwyczajnie nie podoba, mam takie
    widzimisię i już. Kwestia prawa do wyboru. I ciekawe - myszki są w
    rozmaitych kolorach (nawet jeden model jednego producenta - np. LS1
    Logitecha to jakieś 5-6 kolorów) - klawiatur dopasowanych kolorystycznie do
    tych myszy po prostu nie ma.

    > Kurde, nie mam.

    Nie wiesz co tracisz - naciskasz "sleep" i bydlę usypia. Naciskasz "wake
    up" - i bydlę budzi się dokładnie tam, gdzie je zostawiłeś - i to w jakieś 2
    sekundy - tyle ile potrzebuje monitor na wyjście z drzemki. Trzeba być eco.

    > No jest, ale o co chodzi z grey?

    One były kiedyś, w "prawdziwych IBM", z szarego plastiku (reszta bywała
    bardziej biała). Trzeba było odróżnić jakoś plus od plusa - ten w górnym
    rzędzie klawiszy to był plus, a ten w bloku numerycznym to był "grey plus".
    Podobnie minus i cyfry. Gry (i nie tylko) czytały scan codes - czyli dla
    nich to były zupełnie różne klawisze! Nadal są to zupełnie różne klawisze -
    od strony np. MS Windows. (Stąd bieda gdy trzeba nacisnąć gray-enter na
    laptopie.)

    > PS/2 - dawno w muzeum nie byłem, mógłbyś przypomnieć, jaka to wtyczka?

    Pasująca do gniazda PS/2 - przypomina to nieco wtyk DIN stosowany w
    magnetofonach z PRL - tyle że teraz to jest jakiś tam mini (6 pinów) - nie
    to co stare dobre duże okrągłe. Czyli taka mała okrągła i z 6 bolcami. (Czy
    USB przypadkiem nie dzieli się na urządzenia, tj. jeden hub obsługujący i
    mysz i klawiaturę i pendrive działa wolniej niż jak obsługuje tylko
    pendrive? Nie chce mi się sprawdzać, ale coś takiego chyba ze specyfikacji
    wynika.)

    > Ja czasami zerkam, podświetlenie odpowiednie pomaga.

    Podświetlenie załatwia lampka na USB - jakby koniecznie już. Więc to funkcja
    przydatna, ale nieobowiązkowo.

    > Słyszałem, że takie ścierające się istnieją.

    Nieścierającą się zresztą też widziałem (nie ścierają się już od ponad
    roku) - całe "szklane matowe klawisze" z jakiegoś poli-czegoś - ale,
    niestety, głupi klik - no po prostu "nie pstrykają".

    > Ja lubię sobie regulować czasami to i owo - mam przyciski na słuchawkach,
    > oraz oczywiście klawisze medialne.

    Ja mam od tego pokrętło na słuchawkach - analogowy potencjometr, jeszcze
    jakoś się nie zepsuł. A "medialne klawisze" == "zamulacz w tray", co przy
    pisaniu programów (które to pisane programy radośnie lubią się wykładać przy
    debugowaniu) jest średnio dobrym pomysłem. Nota bene, MS VS2008 gryzło się z
    MS Intellisense (a może to VS2005?), była łatka - więc nie jest to aż tak
    głupie, jakby się mogło wydawać.

    > Jak naciskam Power-off to najczęściej i tak muszę się ruszyć. Po co to
    > na klawiaturze? Mam nacisnąć power off i kontemplować pusty ekran?

    Klawisze ACPI to nie power-off, ale np. S3, S5 - czyli tryby o niskim
    poborze energii BEZ WYŁĄCZANIA. Po co? Szybko się zamyka i błyskawicznie
    otwiera. Plus - nie hałasują wiatraki, oszczędza się energię, komputer nie
    rozprasza uwagi itd. itp. Minus - jak padnie zasilanie, to efekt taki jak
    reset - co nie zapisane przepada.

    > Właśnie moja miała bliski kontakt z kawą, dzięki k. ...

    Rozkręcić, rozebrać, wymyć szczotką i mydłem obudowę, przepłukać wodą
    destylowaną elektronikę, poczekać aż będzie sucha, skręcić. Będzie działać
    (lub nie).

    Koty też mają ciężko z nowoczesną elektroniką - jeden taki lubił grzać się
    na telewizorze. Właściciel kupił sobie "cienką plazmę" - kocur skoczył jak
    zwykle - mina kocura bezcenna.

  • 4. Data: 2012-03-22 21:07:50
    Od: Bronek Kozicki <b...@s...net>

    On 22/03/2012 18:14, slawek wrote:
    > Pytanie pozornie głupie: jaką klawiaturę polecacie do pisania programów?

    moja ulubiona:
    http://www.keyboardco.com/keyboard_details.asp?PRODU
    CT=623 albo
    http://www.daskeyboard.com/model-s-professional-sile
    nt/

    (mam dwie Filco i jedną Das Keyboard, układ UK). Dlaczego warto, i
    dlaczego tak drogo? indywidualne "klikające" przełączniki po każdym
    klawiszem. Nie będzisz chciał używać niczego innego, gdy się
    przyzwyczaisz :)

    Może też poszukaj Cherry G80, powinno być trochę taniej.

    Przełączniki Cherry "MX brown" (link powyżej do Filco) stukają ciszej od
    "MX blue", więc raczej szukaj modeli z tym pierwszym, chyba że głośne
    stukanie klawiszy Ci nie przeszkadza. Cherry G80 3000 ma "MX blue" więc
    jest głośniejsze od Filco.

    Dwa pozostałe rodzaje przełączniki Cherry "MX red" i "MX black" są do
    klawiatur graczy, ponieważ nie klikają - klawisz wciska się linearnie,
    proporcjonalnie do siły nacisku - zobacz np.
    http://techreport.com/articles.x/22531 .

    Podobne są jeszcze amerykańskie przełączniki Alps, ale nigdy nie
    używałem więc nie mam porównania.

    B.

  • 5. Data: 2012-03-22 21:16:29
    Od: Edek Pienkowski <e...@g...com>

    Dnia Thu, 22 Mar 2012 20:54:55 +0100, slawek napisal:

> [...]

    > od strony np. MS Windows. (Stąd bieda gdy trzeba nacisnąć gray-enter na

    No u mnie na desktopie Crtl-1 to też nie to samo co Ctrl-num1. Na laptopie
    niby jest kombinacja, która oznacza klawisze numeryczne, ale jeszcze z Ctrl
    lub dodatkowo Alt mogą mi w sumie uszkodzić ścięgna ;)

> [...]
    > mysz i klawiaturę i pendrive działa wolniej niż jak obsługuje tylko
    > pendrive? Nie chce mi się sprawdzać, ale coś takiego chyba ze specyfikacji

    USB jest typu speak-when-spoken-to, czyli host wszystkie po kolei odpytuje.
    Nie pamiętam, czy odpytuje wszystkie przewidziane w standarcie, czy tylko te,
    które powiedziały, że są.

> [...]
    > MS Intellisense (a może to VS2005?), była łatka - więc nie jest to aż tak

    Ja tam nie mam nic w trayu i nic mi się nie gryzie. Włącznie z pilotem
    (Ha! zrobię sobie S3 na pilocie. Nie będę musiał wracać do
    komputera!).

> [...]
    > rozprasza uwagi itd. itp. Minus - jak padnie zasilanie, to efekt taki jak

    Nie wiedziałem, że są TAKIE klawisze ACPI. Ale to się pod pilota
    podepnie, o ile cały sprzęt się z tego będzie budził. BIOS ma na pewno
    Power on z pilota.

    Edek

  • 6. Data: 2012-03-22 21:37:29
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Użytkownik "Bronek Kozicki" <b...@s...net> napisał w wiadomości grup
    astraweb.com...
    > moja ulubiona: http://www.keyboardco.com/keyboard_details.asp?PRODU
    CT=623
    > albo http://www.daskeyboard.com/model-s-professional-sile
    nt/

    Czarne!

    Nie ma klawiszy ACPI, tzn. sleep itd.

    > Może też poszukaj Cherry G80, powinno być trochę taniej.

    Dziwne nad odwróconym T.

    > Dwa pozostałe rodzaje przełączniki Cherry "MX red" i "MX black" są do
    > klawiatur graczy, ponieważ nie klikają - klawisz wciska się linearnie,

    I tu jest ciekawa ciekawostka - dlaczego "gracze" mieliby chcieć używać
    innej dynamiki klawiszy? Ja rozumiem, gdyby klawisze były "analogowe" -
    mocniej wciska się "w" - to szybciej biegnie postać w FPS/RPG. Ale jeżeli i
    tak te klawisze reagują 0-1 - to jaki tego sens? (Trzeba opatentować
    klawiaturę z regulacją dynamiki każdego klawisza skryptem etc.)

  • 7. Data: 2012-03-22 21:54:21
    Od: " " <f...@g...pl>

    slawek <s...@h...pl> napisał(a):

> [...]
    > 23. Odporność na naciskanie wielu klawiszy na raz - MS nazywa to
    > anti-ghosting (kotoodporność) - ale chyba i inni to potrafią robić.

    ja mam zwykłą, solidną (i chyba dosyc starą (na PS/2)) ale mz
    dosyć ladną i całkiem wygodną białolekkoszarą klawiaturę
    'logitecha', nie ma sleepa ale ma przyciszanie i podglaszanie
    (bardzo wygodne podglaszac przyciszac bez tego to koszmar)
    - przy okazji jest calkiem miła 'w dotyku' - wrecz bardzo
    (jakis jakby solidny plastik) - zwykla klawa ale calkiem
    komfortowa, jestem jakos bardzo zadowolony (w ustawieniach
    klawki szybkosc klawki/kursora ustawiona na max - nie pisze
    szybko ale lubie moc np szybko biegac kursorem po tekscie itp)

  • 8. Data: 2012-03-22 22:00:07
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Użytkownik "Edek Pienkowski" <e...@g...com> napisał w
    wiadomości grup dyskusyjnych:jkg1at$449$...@i...gazeta.pl...
> [...]
    > odpytuje.
    > Nie pamiętam, czy odpytuje wszystkie przewidziane w standarcie, czy tylko

    Ale są - i musi jeszcze odpytywać i klawiaturę. Teoretycznie trochę to
    powinno spowalniać. Ok, normalnie nie piszę 100 000 znaków na sekundę. Ale
    już dwie kamerki plus dysk plus nagrywarka plus modem GSM w jednym hubie z
    multifunction (skaner, czytnik CF i drukarka międląca druk grafiki z 4800
    DPI)...

    > Nie wiedziałem, że są TAKIE klawisze ACPI. Ale to się pod pilota
    > podepnie, o ile cały sprzęt się z tego będzie budził. BIOS ma na pewno
    > Power on z pilota.

    Trybów uśpienia jest ileś tam. W skrócie - procek stop, RAM dalej pracuje,
    obudzenie to tylko rozruch procka i wentylatora na nim, system myśli że jest
    tam, gdzie był gdy go zamroziło.

    Idealne do "w ile sekund uruchamia się system". Jest szybciej niż przy
    hibernacji - nie musi nawet ruszyć dysk!

  • 9. Data: 2012-03-22 22:11:44
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Użytkownik <f...@g...pl> napisał w wiadomości grup
    > ja mam zwykłą, solidną (i chyba dosyc starą (na PS/2)) ale mz
    > dosyć ladną i całkiem wygodną białolekkoszarą klawiaturę
    > 'logitecha', nie ma sleepa ale ma przyciszanie i podglaszanie

    W tym sęk, że teraz takich nie robią. Tzn. białych/szarawych/beżowych.

    I rozglądając się tu i owdzie widzę - I-necie (i nie tylko) - najróżniejsze
    klawiatury, których konstruktorzy pomyśleli chyba o wszystkim...

    ...za wyjątkiem oczywistego faktu, iż klawiatura służy do pisania.

    Wygląda na to, że w klawiaturach odrodził się duch magnetofonów
    dwukasetowych - takich z diodkami mrugającymi w takt muzyki.

  • 10. Data: 2012-03-22 22:24:29
    Od: Bronek Kozicki <b...@s...net>

    On 22/03/2012 20:37, slawek wrote:

    > Użytkownik "Bronek Kozicki" <b...@s...net> napisał w wiadomości grup
    astraweb.com...
    CT=623 albo
    nt/

    > Czarne!

    A co powiesz na żółte ?
    http://www.keyboardco.com/keyboard_details.asp?PRODU
    CT=913

    > Nie ma klawiszy ACPI, tzn. sleep itd.

    myślałem że komfort stukania będzie dla Ciebie ważniejszy :)

    > I tu jest ciekawa ciekawostka - dlaczego "gracze" mieliby chcieć używać
    > innej dynamiki klawiszy?

    z tego co czytałem, linearna akcja jest wygodniejsza do ciągłego,
    mocnego "walenia" palcami w kilka klawiszy.

    B.