  • 1. Data: 2023-07-16 13:57:38
    Temat: Gazownia
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Skąd się brało ciśnienie, aby wtłoczyć gaz do tego zbiornika z ruchomą
    pokrywą?
    W piecu są dwie komory? Jedna z węglem do zagazowania/odgazowania a
    druga z paleniskiem do podgrzewania?

    A tak w ogóle, teraz się dowiedziałem jak to było uszczelnione.

    https://teatrnn.pl/files/temp/UserFiles/Image/gospod
    arka/gaz_rys_800.jpg

    Robert

  • 2. Data: 2023-07-16 15:50:22
    Temat: Re: Gazownia
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    niedziela, 16 lipca 2023 o 13:57:40 UTC+2 Robert Wańkowski napisał(a):
> [...]
    > druga z paleniskiem do podgrzewania?
    >
    > A tak w ogóle, teraz się dowiedziałem jak to było uszczelnione.

    Skąd się bierze ciśnienie w otwartym balonie na ogrzane powietrze?
    W gazowni zapewne ten sam mechanizm od różnicy gęstości działa.

  • 3. Data: 2023-07-16 16:24:29
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    niedziela, 16 lipca 2023 o 15:50:24 UTC+2 WM napisał(a):

    > Skąd się bierze ciśnienie w otwartym balonie na ogrzane powietrze?
    > W gazowni zapewne ten sam mechanizm od różnicy gęstości działa.
    Po drodze jest chłodnica. Całkowicie nieprzemyślanej odpowiedzi udzieliłeś.

  • 4. Data: 2023-07-16 17:23:12
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    niedziela, 16 lipca 2023 o 16:24:30 UTC+2 Zenek Kapelinder napisał(a):

    > Po drodze jest chłodnica. Całkowicie nieprzemyślanej odpowiedzi udzieliłeś.

    To ty wrzuciłeś nieprzemyślaną uwagę.
    Różnica w parciu słupa powietrza i słupa metanu będzie nawet przy identycznych
    temperaturach.
    Nie sprawdziłeś w tablicach jaką gęstość ma metan, a ja to zrobiłem.

  • 5. Data: 2023-07-16 17:38:02
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    niedziela, 16 lipca 2023 o 17:23:13 UTC+2 WM napisał(a):

> [...]
    temperaturach.
    > Nie sprawdziłeś w tablicach jaką gęstość ma metan, a ja to zrobiłem.

    Gaz świetlny był jeszcze lżejszy od metanu, bo zawierał sporo wodoru.

  • 6. Data: 2023-07-16 18:02:50
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 16.07.2023 o 15:50, WM pisze:

    arka/gaz_rys_800.jpg

    > Skąd się bierze ciśnienie w otwartym balonie na ogrzane powietrze?
    > W gazowni zapewne ten sam mechanizm od różnicy gęstości działa.

    Jak dla mnie ważne jest ustalenie gdzie ten gaz powstaje. W szczelnej
    komorze, gdzie naturalne dla mnie jest, że ciśnienie będzie rosło.
    Czy też to jakieś otwarte palenisko było?

    Robert

  • 7. Data: 2023-07-16 19:15:47
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    niedziela, 16 lipca 2023 o 18:02:53 UTC+2 Robert Wańkowski napisał(a):

    > Jak dla mnie ważne jest ustalenie gdzie ten gaz powstaje. W szczelnej
    > komorze, gdzie naturalne dla mnie jest, że ciśnienie będzie rosło.
    > Czy też to jakieś otwarte palenisko było?
    >
    > Robert
    Na bank jest to w necie napisane.

  • 8. Data: 2023-07-17 02:33:11
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-07-16, Robert Wańkowski <r...@w...pl> wrote:

    > Jak dla mnie ważne jest ustalenie gdzie ten gaz powstaje. W szczelnej
    > komorze, gdzie naturalne dla mnie jest, że ciśnienie będzie rosło.
    > Czy też to jakieś otwarte palenisko było?

    Te komory musza być zamkniete, ale bardzo wątpliwe, że były jakoś
    specjalnie szczelne na tyle aby przy nadcisnieniu nie istniało ryzyko
    wydostawania się gazu przez pokrywy (co byłoby kiepskim pomysłem).

    Czy wystarczy różnica w gęstości aby podnieść taką kopułę to nie wiem.
    Różnica jest dość duża, ale raz, ta kopuła z przydatkami, tak delikatna
    to znowu chyba być nie mogła (per analogia z balonem), dwa, przyjmując,
    że rysunek oddaje głowne elementy, to ten "balon" jakoś potem trzeba
    opróżnić, a nie widać mechanizmu np. obciążającego kopułę. Wydaje sie
    więc, że jakieś nadciśnienie być tam musiało.

    https://instsani.pl/technik-inzynierii-sanitarnej/va
    demecum-instalacji-sanitarnych/instalacje-gazowe/wia
    domosci-wstepne-2-3-4-5-6-7-8-9-10/magazynowanie-gaz
    u/nadziemne-magazyny-gazu/

    Maks 5kPa. To nie za dużo. Prosta dmuchawa pewnie styknie. Albo też
    jednak w takim zakresie jednak te retorty pracowały.

    --
    Marcin

  • 9. Data: 2023-07-17 03:02:19
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    poniedziałek, 17 lipca 2023 o 02:33:13 UTC+2 Marcin Debowski napisał(a):

> [...]
    >
    > Maks 5kPa. To nie za dużo. Prosta dmuchawa pewnie styknie. Albo też
    > jednak w takim zakresie jednak te retorty pracowały.

    Jeśli nic nie wiesz to po co napisałeś. Dwie komory z których jedna jest zwykłym
    piecem a druga w ktorej robi się gaz dlaczego miała by nie być szczelna? Jak nie
    wiesz to policz czy cisnienie podniesie. Metr kwadratowy tkaniny balonowej wazy ok
    150 gramow. Metr kwadratowy blachy 3mm wazy 25 kilogramow. Dalej to matematyka na
    poziomie podstawowki.