  • 41. Data: 2019-06-30 07:45:03
    Temat: Re: Głowica UKF sterowana przez I2C?
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Janusz wrote

    > Chyba nie bo i po co, kwarc Ci popłynął.
    Nawiasem mówiąc, warto te delikatne szklane płytki wysłać na zasłużoną
    emeryturę. Generatory MEMS za 5 zł. oferują lepszą stabilność i MTBF na
    poziomie miliarda godzin, tu jest lutowalny w domu w obudowie SOT23:

    https://pl.mouser.com/datasheet/2/371/SiT2001B-datas
    heet_0-1369642.pdf

    Tabelka 10 na str. 11:

    https://www.sitime.com/api/gated/AN10045-SiTime-Resi
    lience-Reliability-MEMS-Oscillators_0.pdf

    Sam stosuję z radością. :-)

    Pozdrawiam, Piotr

  • 42. Data: 2019-06-30 13:03:52
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 30 Jun 2019 07:45:03 +0200, Piotr Wyderski napisał(a):
> [...]
    >
    > Tabelka 10 na str. 11:
    >
    > https://www.sitime.com/api/gated/AN10045-SiTime-Resi
    lience-Reliability-MEMS-Oscillators_0.pdf

    Ciekawe.

    Ale ... o dryfcie temperaturowym nic nie pisza.
    Miesci sie w tych 20/50 ppm ?

    Wielu wiecej nie trzeba ... ale kwarce tez sa dobre i sprawdzone ...

    J.

  • 43. Data: 2019-06-30 13:19:16
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    Piotr Wyderski wrote on 30.06.2019 07:45:
> [...]
    > emeryturę. Generatory MEMS za 5 zł. oferują lepszą stabilność i MTBF na
    > poziomie miliarda godzin, tu jest lutowalny w domu w obudowie SOT23:

    No chyba, że masz akurat masz wyciek helu z instalacji :-)

  • 44. Data: 2019-06-30 22:08:09
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > Ale ... o dryfcie temperaturowym nic nie pisza.
    > Miesci sie w tych 20/50 ppm ?

    "Inclusive of Initial tolerance at 25°C, 1st year aging at 25°C,
    and variations over operating temperature, rated power supply
    voltage and load (15 pF ? 10%)."

    > Wielu wiecej nie trzeba ... ale kwarce tez sa dobre i sprawdzone ...

    Cienka szklana płytka na wrażliwym mechanicznie zawieszeniu. Mnie tam
    zawsze zadziwiało, że to w ogóle działa. :-)

    W zastosowaniach krytycznych zawsze dawałem generator zapasowy i robiłem
    clock switchover, dzięki tym MEMSom jeden bardzo poważny problem mam z
    głowy. Żeby jeszcze uszkodzone zasilacze się dawało równie łatwo izolować...

    Pozdrawiam, Piotr

  • 45. Data: 2019-06-30 22:51:35
    Od: Michal <m...@g...ze.ta.pl>

> [...]
    >
    > Tabelka 10 na str. 11:
    >
    > https://www.sitime.com/api/gated/AN10045-SiTime-Resi
    lience-Reliability-MEMS-Oscillators_0.pdf

    tylko ten pobór prądu.. przy zasilaniu bateryjnym odpadają

    /M

  • 46. Data: 2019-06-30 22:55:06
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Michal wrote:

    > tylko ten pobór prądu.. przy zasilaniu bateryjnym odpadają

    Podobny do gotowych generatorów kwarcowych. Ale istotnie, urządzenia o
    niskim poborze prądu to nie mój świat i to może być argument przeciwko.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 47. Data: 2019-07-11 14:37:00
    Temat: Re: CEMI TTL 74xx do 10MHz i wspóczesna pożal się radiofonia UKF
    Od: "jedrek" <w...@...on>

    "J.F."
    > Ogolnie nie robilo. Liczniki z serii 74 dzialaly do 10MHz

    Te CEMI w wersji podstawowej były rzeczywiście słabiutkie.
    Taki 7490 kończył bieg tak jak tabelka podała w okolicy wspomnianego 10MHz i
    przestawał dzielić.
    Jego odpowiednik czeskiej TESLA MH7490 wyrabiał do około 55MHz.
    Czesi więc byli lepsi zdecydowanie w te klocki.

    > Choc w sumie ... i tak slucham jednego RMF ...

    Wskazane radio dobre nieco ponad 20 lat temu, dziś na radiowym UKF
    generalnie nie ma czego słuchać, medium do emisji głupawych reklam,
    konkursów sms, można włączyć na chwilę wysłuchać wiadomości i wyłączyć.
    Zresztą nastała mania tak wielkiego psucia dźwięku we wszalakie radiach i
    telewizjach, że po 10 minutach słuchania łeb boli, wszystko najpierw
    sztucznie napompowane, a potem zaprasowane i leci taki trapez do odsłuchu,
    głośne jak auto bez tłumika, z dynamiką na poziomie spadającej deski na
    muszli klozetowej, mózg rozrywa od słuchania takiego bełkotu audiopodobnego.
    Odgrzebie człowiek pierwsze wydania CD z jeszcze często szumiącej analogiem
    linii AAD to gra to pięknie, nikt nie pompował durnowato dźwięku, żeby piki
    dobiły równo do 0dB i nikt nie robił psucia dźwięku pod marketingową nazwą
    "remastering cyfrowy" gdzie zaczyna się od tego, że obowiązkowo nagranie
    podbijny o przynajmniej 6dB, żeby pięknie prało po granicy 0dB, a to co
    wyszło ponad ten próg to się ucina i cieszą michę, że piękna nowa jakość z
    dupy wzięta.

  • 48. Data: 2019-07-11 14:57:05
    Od: "jedrek" <w...@...on>

    "J.F."
    > No i czy precyzja strojenia bedzie wystarczajaca - tam jest chyba z 50MHz
    > pasma na dolnym zakresie,
    > a nam do FM potrzeba sie ustawic z dokladnoscia do 100kHz ...

    Głowice TV robione na I2C miały często w środku syntezkę TSA5511
    Po wstawieniu kwarcu 3,2MHz masz ładny krok strojenia 50kHz.
    Przemiana wyjściowej p.cz. głowicy 38MHz na 10,7MHz i dalej już lecisz
    standardowym torem p.cz. do radiofonii ukf.
    Czułościowo chodziło to podobnie do mosfetowych głowic diorowski UKF z
    rodziny GFE110, GFE112 - gdy przeznaczona do projektu hyperbanodowa głowica
    TV miała wejście na mosfecie i mieszacz na czymś z gatunku TDA5330. Było
    tylko ciut mniej odporne na dużej mocy lokalne stacje, ze względu na
    szerokie strojenie głowicy TV (mniejsza dobroć obwodów LC niezbędna do
    pokrycia szerokiego pasma dającego możliwość odbioru ~45-145MHz).

  • 49. Data: 2019-07-11 16:19:56
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "jedrek" napisał w wiadomości grup
    ..
> [...]

    >Jego odpowiednik czeskiej TESLA MH7490 wyrabiał do około 55MHz.
    >Czesi więc byli lepsi zdecydowanie w te klocki.

    Troche watpie, bo wszak to byla katalogowa czestotliwosc ... wiec
    nawet Zachod nie wyrabial.
    Ale 10 lat wczesniej :-)
    A tu akurat zalecana kompatybilnosc, a nie "szybciej, wyzej, lepiej".

    Moze ta Tesla to byla seria H lub S, albo inna kosc - akurat 7490 byl
    taki troche dziwny, ni to szeregowy, ni rownolegly ..

> [...]
    >generalnie nie ma czego słuchać, medium do emisji głupawych reklam,
    >konkursów sms, można włączyć na chwilę wysłuchać wiadomości i

    A ja akurat lubie. Reklamy ... czesc nawet przydatna, na inne nie
    zwracam uwagi ...

> [...]
    >najpierw sztucznie napompowane, a potem zaprasowane i leci taki
    >trapez do odsłuchu, głośne jak auto bez tłumika, z dynamiką na

    A ja i tak na jakims byle radyjku slucham, nie w studiu
    odsluchowym...

> [...]
    >Odgrzebie człowiek pierwsze wydania CD z jeszcze często szumiącej
    >analogiem linii AAD to gra to pięknie, nikt nie pompował durnowato

    Ja akurat szumow nie lubie, nawet DDD mi szumialy :-)
    Oczywiscie nie na "byle radyjku" ..

  • 50. Data: 2019-07-11 17:14:51
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2019-07-11 o 16:19, J.F. pisze:

    > A ja akurat lubie. Reklamy ... czesc nawet przydatna, na inne nie
    > zwracam uwagi ...

    Ileż razy można słuchać "zapoznaj się z pierdoloną ulotką".
    Kiedyś jeszcze jadąc do pracy codziennie słuchałem felieton Tomasza
    Olbratowskiego na RMF FM. Obecnie puszczają te pierdolone ulotki
    pięćdziesiąt razy przed samym felietonem więc aby nie zapluć szyby
    bluzgami w kierunku tego spierdolenia reklam wyłączam stację. Czasami
    próbuję się wstrzelić po reklamach.. rzadko, bardzo rzadko się udaje.
    Słucham muzy z mp3, spotify.
    Najbardziej wqrwące reklamy to ulotki, potem drący się gość od
    telewizorów i wietrzenia syfu na zapleczu. Potem długo długo nic...

    zdrówko

    --
    Irokez