  • 1. Data: 2019-06-16 23:11:59
    Temat: dokładnie 24V z 2 akumulatorów
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    witam
    kolega przyszedł do mnie z takim problemem
    jest układ pomiarowy zasilany z (2x12V) akumulatorów który musi działać
    przez dobę albo dłużej. naładowane akumulatory mogą mieć (teoretycznie)
    28.8v rozładowane poniżej 24. Prawie 5 voltów różnicy mocno negatywnie
    wpływa na pomiar. (jakieś tam sondy, czujniki też są zaislane z 24v).
    jak utrzymać stabilne napięcie? LM7824 byłby najlepszy (czy są wersje na
    10A?) ale jak się zachowa gdy napięcie spadnie do 24v? Będzie przewodził
    jak drut czy dojdzie do jakiegoś pułapu (24,6?) i gdy różnica wejścia
    wyjścia będzie za mała to przestanie przewodzić (rozwarcie)?
    druga popozycja to układ "step down". ale pytanie to samo co wyżej. jaka
    musi być różnica pomiędzy napięciem wejściowym a wyjściowy.
    Macie jakiejś sugestie?

    Dzięki
    ToMasz

  • 2. Data: 2019-06-16 23:51:35
    Temat: Re: dokładnie 24V z 2 akumulatorów
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2019-06-16 o 23:11, ToMasz pisze:
> [...]
    > druga popozycja to układ "step down". ale pytanie to samo co wyżej. jaka
    > musi być różnica pomiędzy napięciem wejściowym a wyjściowy.

    Ale dlaczego to ma być akurat step-down? Ja bym raczej próbował któryś z
    nowszych układów step-up/step-down (taki z mostkiem tranzystorowym i
    jedną indukcyjnością). Z drugiej strony 10A to trochę sporo więc koszt
    eksperymentów możne być spory. Step-down to raczej wtedy kiedy na pewno
    masz dość napięcia.

    Pozdrawiam

    DD

  • 3. Data: 2019-06-17 00:50:14
    Od: Adam Górski <gorskiamalpawpkropkapeel_@xx>

> [...]
    > druga popozycja to układ "step down". ale pytanie to samo co wyżej. jaka
    > musi być różnica pomiędzy napięciem wejściowym a wyjściowy.

    Witam,

    Jak czytam o LM7824 i prądzie 10A to mam tylko jedną sugestię.
    Kupcie sobie :

    https://www.tme.eu/pl/details/rsd-200b-24/przetworni
    ki-dc-dc/mean-well/

    Są też o mniejszej i większej mocy jak 200W nie odpowiada.

    pozdrawiam

    Adam Górski

  • 4. Data: 2019-06-17 00:56:32
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    ToMasz pisze tak:

    > jak utrzymać stabilne napięcie?

    Kupic przetwornice na ali

    > LM7824 byłby najlepszy (czy są wersje na 10A?)

    wymaga rożnicy 3v x 10A to będzie grzejnik i sztaba amelinium.

    > ale jak się zachowa gdy napięcie spadnie do 24v?

    zabierze swoj spadek i przepusci reszte

    > Będzie przewodził jak drut czy dojdzie do jakiegoś pułapu (24,6?)

    zabierze swoj spadek

    > i gdy różnica wejścia wyjścia będzie za mała to przestanie
    > przewodzić (rozwarcie)?

    Nie, będzie przewodził to co ma na wejsciu. Nie bedzie stabilizował.

    --
    Piotrek

    Let me see your war face.

  • 5. Data: 2019-06-17 14:58:18
    Od: ToMasz <N...@o...pl>

    W dniu 16.06.2019 o 23:51, Dariusz Dorochowicz pisze:

    > Ale dlaczego to ma być akurat step-down?

    bo w step down, prąd wyjściowy zawsze będzie mniejszy, a sama
    przetwornica dużo tańsza. okolice 10zł. aby uzyskać podobny prąd
    wyjściowy, ten na wejściu bedzie miał 10A i koszt 70zł. Alumulator
    marnej firmy 12v7ah to 45zł. stąd miałem nadzieje że da się to jakoś
    oblecieć taniej i prościej.

    ToMasz

  • 6. Data: 2019-06-17 15:59:39
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    >(teoretycznie) 28.8v rozładowane poniżej 24. Prawie 5 voltów różnicy
    >mocno negatywnie wpływa na pomiar. (jakieś tam sondy, czujniki też są

    A ten uklad mial byc zasilany z akumulatorow, czy z 24V ?

    Moze jednak jest dostosowany do zmiennego napiecia z akumulatorow

> [...]
    >przewodził jak drut czy dojdzie do jakiegoś pułapu (24,6?) i gdy
    >różnica wejścia wyjścia będzie za mała to przestanie przewodzić

    Raczej przepusci, ale ze 2V mniej.

    >druga popozycja to układ "step down". ale pytanie to samo co wyżej.
    >jaka musi być różnica pomiędzy napięciem wejściowym a wyjściowy.
    >Macie jakiejś sugestie?

    Ogolnie to potrzebujesz przetwornicy podnoszacej lub obnizajacej.
    Wredne bydle, albo SEPIC, albo moze i tak powinna izolowac od
    akumulatora, wtedy prosta (tzn normalna).

    Pytanie czy nie wystarczy ustabilizowac np 20V, albo czy nie
    ustabilizowac 20V dla pewnej czesci pomiarowej, z niewielkim pradem,
    bo reszta i tak ma przetwornice i dziala od 12 do 40V.

    J.

  • 7. Data: 2019-06-17 18:18:27
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2019-06-17 o 14:58, ToMasz pisze:

> [...]
    > wyjściowy, ten na wejściu bedzie miał 10A i koszt 70zł. Alumulator
    > marnej firmy 12v7ah to 45zł. stąd miałem nadzieje że da się to jakoś

    Ale wymaga wyższego napięcia zasilania, w przypadku akumulatorów - sporo
    wyższego, żeby przy prawie rozładowanym akumulatorze wciąż działała - w
    Twoim przypadku zapewne potrzebne byłyby przynajmniej trzy akumulatory.
    Przy przetwornicy step-up/step-down możesz użyć akumulatorów o napięciu
    zbliżonym do wymaganego napięcia wyjściowego.
    Poza tym gdzieś chyba jest jakiś problem z matematyką - żeby akumulator
    7Ah działał przez dobę to raczej nie ma mowy o 10A ani nawet zbliżonym
    prądzie w żadnym razie.

    Pozdrawiam

    DD

  • 8. Data: 2019-06-17 19:13:45
    Od: Mario <M...@...pl>

    W dniu 16.06.2019 o 23:11, ToMasz pisze:
> [...]
    > druga popozycja to układ "step down". ale pytanie to samo co wyżej. jaka
    > musi być różnica pomiędzy napięciem wejściowym a wyjściowy.

    Połączyć dwa akumulatory równolegle i zrobić step-up. Różnica miedzy 12
    a 24 będzie wystarczająca :)

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 9. Data: 2019-06-18 07:02:39
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

    ToMasz wrote:

> [...]
    > druga popozycja to układ "step down". ale pytanie to samo co wyżej. jaka
    > musi być różnica pomiędzy napięciem wejściowym a wyjściowy.

    OMG, świat się kończy.

    Układ pomiarowy, którego dokładność zależy tak silnie od napięcia zasilania?
    Powiedz koledze, że istnieje coś takiego jak 'żródło napięcia odniesienia'
    lub ew. dioda zenera w małowymagających pomiarach

    No chyba, że jest to sprzęt, który ktoś inny mądry wykonał.

    jp

    --
    jp

    www.flowservice.pl
    www.flowsystem.pl

  • 10. Data: 2019-06-18 08:29:44
    Od: Roman Rogóż <r...@s...krakow.pl>

> [...]
    > druga popozycja to układ "step down". ale pytanie to samo co wyżej. jaka
    > musi być różnica pomiędzy napięciem wejściowym a wyjściowy.

    A możesz napisać coś więcej o tym układzie pomiarowym pobierającym 10 A
    Może rozwiązujemy nie ten problem co trzeba. Było by o wiele prościej
    gdyby zapewnić stabilizację dla elementów które faktycznie jej
    potrzebują a niekoniecznie pobierają cały prąd 10A