  • 11. Data: 2011-06-04 07:57:42
    Temat: Re: Hobbystycznie - modelowanie mechaniczne i opcjonalnie optyczne?
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 4 Jun 2011 00:54:05 +0100, Robert Wańkowski wrote:
    >Bo mi się marzy światło w oknach od północy.

    wieksze okna i wyburzyc sasiednie budynki.

    Swiatla rozproszonego jest dosc, natomiast zachmurzenie u nas czeste,
    i wtedy heliostat nie dziala.
    No chyba ze jakis koncentrator na dachu i sprowadzenie swiatlowodami
    na dol - byly takie pomysly.

    J.

  • 12. Data: 2011-06-04 09:54:20
    Od: ptoki <s...@g...com>

    On Jun 4, 1:54 am, Robert Wańkowski <r...@w...pl> wrote:
    > U ytkownik "ptoki"
    >
    > Nie wiem czy wodzie przez niego podgrzewanej to bedzie
    > przeszkadzalo :)
    >
    > Aaaaa!
    > Bo mi si marzy wiat o w oknach od p nocy.

    Nad tym kombinowalem jakis czas temu.
    Zalozenia:
    Tanio :)
    Powierzchnia zbierania swiatla porownywalna z oknem (okolo 2x3m).
    Swiatlo musi byc skupione tak aby do pomieszczenia wpadalo od dolu na
    sufit.
    Sufit trzeba zaopatrzyc w ekran (najlepiej srebrny).

    Wrzuc w google images "lightpipe heliostat"

    U mnie dalo by sie to zrobic wg pomyslu nastepujacego:
    Mam okno w kuchni od polnocy zaraz przy scianie drugiego budynku.
    Dzieki temu mam 270 stopni podstawy gdzie moge zamontowac knstrukcje.
    Mozna zbudowac lustro sledzace slonce i kierujace swiatlo do
    posrebrzonej rury lub specyficznego "peryskopu". Na dole przy oknie
    peryskop kieruje swiatlo na sufit.
    Rezultatem jest naturalne swiatlo z gory plus "korytarz smierci" w
    poblizu szyby :)
    Sterowanie na slonce nie powinno byc zbyt skomplikowane.

  • 13. Data: 2011-06-04 10:12:57
    Temat: Re: Hobbystycznie - modelowanie mechaniczne i opcjonalnie optyczne? [OT]
    Od: Jakub Tarczewski <a...@o...eu>

    > No chyba ze jakis koncentrator na dachu i sprowadzenie swiatlowodami
    > na dol - byly takie pomysly.

    nie tylko pomysły. Nie chce mi się teraz szukać, ale co najmniej dwie
    firmy w Polsce sprzedają "transportery" światła dziennego, z tym że nie
    jest to oparte na światłowodach; kopułka na dachu, ew. soczewka Fresnela
    i giętka rura od środka odbijająca światło, circa półmetrowej średnicy.
    Widziałem też zrealizowany projekt biurowca pod Dusseldorfem z chyba 96
    r, poza różnymi (pseudo)ekobajerami miał światłociągi zrobione na
    zasadzie lustrzanego peryskopu; największy chyba metrowy. Wydaje mi się
    że to dużo bardziej sensowne i tańsze niż światłowody. Ale nie liczyłem,
    więc mogę się mylić.

  • 14. Data: 2011-06-04 10:47:21
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 04 Jun 2011 12:12:57 +0200, Jakub Tarczewski wrote:
> [...]
    >jest to oparte na światłowodach; kopułka na dachu, ew. soczewka Fresnela
    >i giętka rura od środka odbijająca światło, circa półmetrowej średnicy.

    "swiatlowod" napisalem w szerokim sensie - moze byc lustrzana rura,
    moze pret z akrylu (takie tworzywa w duzej masie tez niestety drogie).

    J.

  • 15. Data: 2011-06-04 11:11:47
    Od: Jakub Tarczewski <a...@o...eu>

    > "swiatlowod" napisalem w szerokim sensie - moze byc lustrzana rura,
    > moze pret z akrylu (takie tworzywa w duzej masie tez niestety drogie).

    no i rzeczywiście, jakoś mi się definicja zawęziła. Sam w młodości
    robiłem świetlne gadżety ze starych linijek plexi ;-)