  • 1. Data: 2011-05-27 09:25:05
    Temat: Sprawdzenie stopu...
    Od: Krzysztof Chajęcki <k...@g...com>

    Witam,

    Czy są w naszym kraju laboratoria, które są w stanie sprawdzić i określić
    stop z jakiego wykonana jest rura (w tym wypadku)? Ile taka przyjemność
    może kosztować? Tylko proszę nie odsyłać mnie do atestu dostawcy, bo
    chodzi właśnie o to, że nas najwyraźniej robi w balona.... :-/ Znów dwie
    dostawy, w papierach to samo, a rura ma inny odcień (co mi wisi, bo i tak
    do ocynku idzie) ale też inne właściwości mechaniczne (co mi już nie
    wisi, bo nie daje się giąć)... :-/

    --
    pzdr
    meping

  • 2. Data: 2011-05-27 09:44:01
    Temat: Re: Sprawdzenie stopu...
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On May 27, 10:25 am, Krzysztof Chajęcki <k...@g...com>
    wrote:
> [...]
    > dostawy, w papierach to samo, a rura ma inny odcień (co mi wisi, bo i tak
    > do ocynku idzie) ale też inne właściwości mechaniczne (co mi już nie

    Skład chemiczny z dokładnością wystarczającą odróżnić powiedzmy 304 od
    304L mierzy się przy pomocy ręcznych pstrykaczy, ta czynność nazywa
    się PMI (Positive Material Identification), takie urządzenie kosztuje
    niewiele. Jakbyś miał zaprzyjaźnioną firmę w której to się używa to
    byś pewnie po prośbie mógł wskoczyć i by zrobili od ręki. A jak nie-
    to gonisz do googla, szukasz badanie składu chemicznego, wybierasz
    kilka telefonów, pytasz o cenę i termin, wysyłasz/zawozisz próbkę i
    tyle. Możesz się liczyć z kosztami pewnie kilka stówek, ale nie mam
    wielkiego pojęcia o aktualnych cenach w Polsce.

    Natomiast nie spodziewaj się że skład chemiczny da Ci pojęcie o
    własnościach mechanicznych. Co najwyżej możesz sie dowiedzieć że dana
    rura jest do niczego :-)
    Konrad

  • 3. Data: 2011-05-27 10:17:41
    Od: Krzysztof Chajęcki <k...@g...com>

    Dnia Fri, 27 May 2011 02:44:01 -0700, Konrad Anikiel napisał(a):

    > Natomiast nie spodziewaj się że skład chemiczny da Ci pojęcie o
    > własnościach mechanicznych. Co najwyżej możesz sie dowiedzieć że dana
    > rura jest do niczego :-)

    zdaję sobie sprawę... bardziej chyba potrzebne by było laboratorium
    wytrzymałościowe.... Nie wiem co z tym bajzlem robić, ale coś muszę w
    końcu zrobić... :-/

    --
    pzdr
    meping

  • 4. Data: 2011-05-27 11:46:18
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On May 27, 11:17 am, Krzysztof Chajęcki <k...@g...com>
    wrote:

    > zdaję sobie sprawę... bardziej chyba potrzebne by było laboratorium
    > wytrzymałościowe.... Nie wiem co z tym bajzlem robić, ale coś muszę w
    > końcu zrobić... :-/

    A w szkole nie uczyli o testach warsztatowych? Trzeba poskrobać się po
    głowie, zastanowić się jakie własności stali nas interesują i wymyślić
    jakiś prosty test który w powtarzalnych warunkach i prostymi metodami
    da się wykonać na warsztacie, dający wynik który maksymalnie zależy od
    tych własności. Do tego proste kryteria: rach ciach ciach i wiesz czy
    dopuścić partię materiału do produkcji czy odrzucić. Dwie strony
    instrukcji napisanej tak że ktokolwiek to będzie robił, da miarodajny
    rezultat. To ja, mouseclicker muszę Ciebie uczyć? Weź sobie utnij
    kilka kawałków dobrej rury i kilka złej i popróbuj je pospłaszczać,
    pozginać, pościskać krawędzią w poprzek, poszukaj co daje największą
    różnicę między dobrą i złą rurą. Ta Twoja barierka nie musi wiedzieć
    ile siarki w niej jest, natomiast ta rura doskonale wie jaką ma
    wytrzymałość- tylko ją wsadź w giętarkę, od razu powie.
    Konrad

  • 5. Data: 2011-05-27 12:00:31
    Od: " lukaszPK" <l...@N...gazeta.pl>

    Konrad Anikiel <a...@g...com> napisał(a):

> [...]
    > rezultat. To ja, mouseclicker musz=EA Ciebie uczy=E6? We=BC sobie utnij
    > kilka kawa=B3k=F3w dobrej rury i kilka z=B3ej i popr=F3buj je posp=B3aszcza=
    > =E6,
    > pozgina=E6, po=B6ciska=E6 kraw=EAdzi=B1 w poprzek, poszukaj co daje najwi=
    > =EAksz=B1
    > r=F3=BFnic=EA mi=EAdzy dobr=B1 i z=B3=B1 rur=B1. Ta Twoja barierka nie musi=
    > wiedzie=E6
    > ile siarki w niej jest, natomiast ta rura doskonale wie jak=B1 ma
    > wytrzyma=B3o=B6=E6- tylko j=B1 wsad=BC w gi=EAtark=EA, od razu powie.

    Tylko przy takiej warsztatowej ocenie "wytrzymałości" rury jak udowodnić
    dostawcy, że należy się reklamacja? Skoro w papierach dwóch rurek jest wpisane
    to samo, a obie zachowują się inaczej? Mi się wydaje, że tu chodzi o papier,
    żeby później pociągnąć kogoś do odpowiedzialności za szajs jaki się wciska
    klientowi.

    P.S. W biurze gdzie pracuje przed laty był też problem z rurkami do
    wymiennika. Rurki "urywały się", pękały i inne cuda. Wykonawca wciskał, że to
    wina projektantów, że źle policzyli itd. Okazało się, że rurki miały papiery,
    atesty i inne pierdoły. Ale były "spod płotu". Największy szajs jaki można
    było dać, a papiery jakieś chińskie. Wiem, że badanie materiału rurek nie było
    tanią sprawą i robiła to politechnika krk.

  • 6. Data: 2011-05-27 12:04:26
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    W dniu 2011-05-27 13:46, Konrad Anikiel pisze:

> [...]
    > jakiś prosty test który w powtarzalnych warunkach i prostymi metodami
    > da się wykonać na warsztacie, dający wynik który maksymalnie zależy od
    /.../

    I co zrobisz z negatywnym wynikiem ?

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 7. Data: 2011-05-27 13:05:42
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On May 27, 1:04 pm, PeJot <P...@o...pl> wrote:

    > /.../
    >
    > I co zrobisz z negatywnym wynikiem ?

    Przypnę zszywaczen do NCRa, oszczędzając firmie kosztów i kłopotu na
    okoliczność użycia szajsu. Zacznę się też martwić jak uzasadnić zwrot
    materiału do dostawcy. Nawet jeśli nie znajdę formalnej podstawy, to
    czegoś się nauczę na następny raz. Specyfikacje zakupowe na wymiennik
    ciepła mają po 5 kilogramów papieru, a na elektrownię atomową przywożą
    dwoma tirami. Ludzie którzy potrafią to napisać zarabiają dużo
    pieniędzy, warto się nauczyć...
    Konrad

  • 8. Data: 2011-05-27 13:16:14
    Od: Piotr <z...@o...gmail.com>

    Dnia 27-05-2011 o 13:46:18 Konrad Anikiel <a...@g...com>
    napisał(a):

> [...]
    > ile siarki w niej jest, natomiast ta rura doskonale wie jaką ma
    > wytrzymałość- tylko ją wsadź w giętarkę, od razu powie.

    Ja bym się najpierw zgłosił do uczelni wyższej, na której są prowadzone
    zajęcia z metalurgii (np. wydział Inżynierii materiałowej i metalurgii).
    Jeżeli znasz studenta z takiego wydziału będzie jeszcze łatwiej. Na
    Politechnice kadra pomaga w takich zagadnieniach.

    --
    Piotr

    http://antyspam.pl/p/01/aaa.php

  • 9. Data: 2011-05-27 13:47:00
    Od: " lukaszPK" <l...@N...gazeta.pl>

    Piotr <z...@o...gmail.com> napisał(a):

    > Ja bym si=EA najpierw zg=B3osi=B3 do uczelni wy=BFszej, na kt=F3rej s=B1=
    > prowadzone =
    >
    > zaj=EAcia z metalurgii (np. wydzia=B3 In=BFynierii materia=B3owej i meta=
    > lurgii). =
    >
    > Je=BFeli znasz studenta z takiego wydzia=B3u b=EAdzie jeszcze =B3atwiej.=
    > Na =
    >
    > Politechnice kadra pomaga w takich zagadnieniach.

    Ale nie za darmo :D Jeśli zależy komuś na ocenie składu, budowie tego stopu to
    muszą pobrać próbkę, później trawienie, szlifowanie i te wszystkie inne
    pierdółki, a to zajmuje czas i nikt za darmo tego nie zrobi (no i jeszcze ktoś
    się musi pod tym podpisać). Jeśli zaś mają być ocenione wyłącznie własności
    materiału, to też jest to znikoma informacja, żeby później (ewentualnie) na
    drodze sądowej dowodzić, że materiał od dostawcy to szajs. Trzeba jeszcze
    wiedzieć dlaczego on nie spełnia wymagań i czyja to wina. I wtedy bada się
    taką próbkę jak w serialach typu CIS :D

    A jeśli to ma być wyłącznie dla celów warsztatowych (żeby na przyszłość
    uchronić się od niesumiennego dostawcy) to przychylam się do zdania Konrada.
    Wtedy można metodą porównawczą próbki A od dostawcy A porównać z próbką B od
    dostawcy B i już wiem, który chce mi sprzedać materiał "spod płotu". I nie
    wiem czy to nie wyjdzie taniej niż badanie materiału.

  • 10. Data: 2011-05-27 14:09:45
    Od: Adam Moczulski <a...@p...neostrada.pl>

    W dniu 2011-05-27 15:05, Konrad Anikiel pisze:

> [...]
    > ciepła mają po 5 kilogramów papieru, a na elektrownię atomową przywożą
    > dwoma tirami. Ludzie którzy potrafią to napisać zarabiają dużo

    Ale to chyba jest tak, że material jak nie trzyma jednego parametru to
    na ogół nie trzyma również innych. Np rzeczone rury z dużym
    prawdopodobieństwem nie trzymają twardości ujętej w ateście. A to już
    można samodzielnie pomierzyć i pokazać dostawcy przed zrzuceniem go ze
    schodów. Koszt najprostszego miernika twardosci stali na allegro to
    220zł, bajeranckiego 3600zł.
    Adam