  • 1. Data: 2011-03-10 23:39:18
    Temat: I jescze o Pascalu...
    Od: A.L. <l...@a...com>

    Dla zainteresowanych - materialy historyczne..

    Tutaj

    http://www.findlayw.plus.com/ICL1900/index.html

    o wersji Pascala dla maszyny ICL 1900, czyli ODRA 13XX. Tak zwany
    Belfast Compiler. Nei byl dystrybuowany wraz z ODRA ale udalo nam sie
    go dostac od autorow. Pamietam ze problem polegal na tym iz kompilator
    wymagal dysku a dostepne w Poslce byly tylko tasmy. Wiec osobiscie
    przerabialem kompilator z dysku na tasme, manualnie "patchujac" kod
    binarny w loaderze. Potem jak sie to zrobilo, to juz mozna bylo zrobic
    bootsrtaping, i poszlo.

    Dorabialismy wraz z kolegami rozne "gwizdki", miedzy innymi lepsza
    diagnostyke, kompilacje warunkowa, makra i monitor wsadowy do
    programow studenckich.

    Niestety, kompilator generowal program o adresach absolutnych a nie
    relokowalne moduly, wiec nei dalo sie go linkowac z programami
    napisanymi w innych jezykach

    To byly czasy...

    A jakosc kompilatora? ...

    "The Pascal version of the Whetstone Benchmark ran 10% faster than the
    optimised FORTRAN version on a 1906S. Emulation on a modern PC gives
    Whetstone speeds about 11 times faster than a 1906S, the fastest 1900
    hardware ever made..."

    A.L.

  • 2. Data: 2011-03-11 04:19:29
    Temat: Re: I jescze o Pascalu...
    Od: Mariusz Marszałkowski <m...@g...com>

    On 11 Mar, 00:39, A.L. <l...@a...com> wrote:

> [...]
    > optimised FORTRAN version on a 1906S. Emulation on a modern PC gives
    > Whetstone speeds about 11 times faster than a 1906S, the fastest 1900

    Pamietam moja pierwsza przesiadke z Pascala na C. To byly czas chyba
    Pentim 100MHz. C slyna ze swojej wydajnosci. Gdy napisalem kilka
    operacji arytemtycznych w petlach to ku mojemu wielkiemu zdziwieniu
    nie bylo zadnej roznicy w czasie wykonania.

    Pozdrawiam

  • 3. Data: 2011-03-11 08:35:58
    Od: Paweł Kierski <n...@p...net>

    W dniu 2011-03-11 05:19, Mariusz Marszałkowski pisze:

> [...]
    > operacji arytemtycznych w petlach to ku mojemu wielkiemu zdziwieniu
    > nie bylo zadnej roznicy w czasie wykonania.

    Tylko jakie kompilatory wtedy były. Pewnie generowały dla prostych
    obliczeń ten sam kod.

    --
    Paweł Kierski
    n...@p...net

  • 4. Data: 2011-03-11 12:42:12
    Od: Grzegorz Krukowski <r...@o...pl>

    On Fri, 11 Mar 2011 09:35:58 +0100, Paweł Kierski <n...@p...net>
    wrote:

    >Tylko jakie kompilatory wtedy były. Pewnie generowały dla prostych
    >obliczeń ten sam kod.
    I? Gdyby dziś Pascal miał większe znaczenie to kompilator też miałby
    lepszy. Widać dla obecnych zastosowań to co jest starczy.

    Klapki, wszędzie klapki i ugór ;) Jak jakikolwiek język nie realizuje
    funkcjonalności C++ metodami C++ to jest bleee.
    --
    Grzegorz Krukowski

  • 5. Data: 2011-03-11 13:48:26
    Od: Paweł Kierski <n...@p...net>

    W dniu 2011-03-11 13:42, Grzegorz Krukowski pisze:

> [...]
    >
    > Klapki, wszędzie klapki i ugór ;) Jak jakikolwiek język nie realizuje
    > funkcjonalności C++ metodami C++ to jest bleee.

    Ależ ja nie twierdzę, że "Jak jakikolwiek język nie realizuje
    funkcjonalności C++ metodami C++ to jest bleee." 8-) Odniosłem się
    tylko i wyłącznie do faktu, że program w C i w Pascalu, kompilowany
    kilka lat temu, miał tę samą wydajność. Moja teza brzmi - ówczesne
    kompilatory Pascala i C dawały dla prostego kodu obliczeniowego
    identyczny (lub bardzo zbliżony) kod wynikowy. I nie sugeruję nic
    więcej 8-)

    --
    Paweł Kierski
    n...@p...net

  • 6. Data: 2011-03-11 16:18:00
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Fri, 11 Mar 2011 14:48:26 +0100, Paweł Kierski <n...@p...net>
    wrote:

> [...]
    >kompilatory Pascala i C dawały dla prostego kodu obliczeniowego
    >identyczny (lub bardzo zbliżony) kod wynikowy. I nie sugeruję nic

    Owszem. Prosze zauwazyc ze rozwoj kompilatorow Pascala zatrzymal sie w
    polowie lat 70. Wszystkie pozniejsze implementacje to ciagle mniej
    wiecej ten sam kod Ammana.

    W owych czasach, to znaczy ODRY 13XX Pascal mial jedna zasadnicza
    zalete: kompilowal sie blyskawicznie, albowiem omijal etap linkowania.
    Wiec przy wsadowym pzretwazraniu programow studenckich zaoszczedzano
    kupe czasu. A czas komputera byl wtedy na wage zlota.

    A.L.

    P.S> A tak na marginesie, to Turbo Pascal byl jednym z najwiekszych
    "kamieni milowych" w dziejach komputerologii.