  • 31. Data: 2009-10-15 19:01:56
    Temat: Re: Iskry, huk i spalone DVD
    Od: "Mikolaj Tutak" <mtutak(a)nixz*net@send.no.spam>

    Harrison Bergeron wrote:
    > Użytkownik "DJ" <j...@p...onet.pl> napisał w
    > wiadomości news:hb6p39$dl9$1@news.dialog.net.pl...
    >
    > Racja. Zapomniałem, że w niezgazyfikowanych mieszkaniach jest inaczej.

    Niektórzy pomimo dostępnego gazu wybierają płyty indukcyjne lub zwykłe
    elektryczne - wygodniejsze to nieco od kuchenki gazowej ;)

    --
    pozdrawiam
    Mikolaj

  • 32. Data: 2009-10-15 21:54:48
    Od: "Harrison Bergeron" <b...@s...poczta.onet.pl>

    Użytkownik "entroper" <e...@C...spamerom.p0czta.on3t.pll> napisał w
    wiadomości news:hb7llm$sj7$1@atlantis.news.neostrada.pl...
    > Rodzaj instalacji nie ma znaczenia. Problem upalonego zera będzie dotykał
    > odbiorników jednofazowych niezależnie od instalacji, co najwyżej
    > trójfazowym (ale tylko tym pracującym na napięciu międzyfazowym, a nie
    > jest ich aż tak wiele) nic się nie stanie.

    Jeśli dobrze zrozumiałem opis, przerwa w przewodzie neutralnym nastąpiła w
    skrzynce bezpiecznikowej owego mieszkania. Przy zasilaniu 1-fazowym tego
    mieszkania wszystkie odbiorniki w tym mieszkaniu po prostu by zgasły,
    wyłączyły się, i nic więcej by się nie spaliło. Prąd z tej jednej fazy nie
    miałby obwodu zamkniętego i nie mógłby płynąć. Więc jednak ma znaczenie czy
    zasilanie mieszkania jest 1-fazowe czy 3-fazowe.

    Inna sprawa gdyby taka usterka wystąpiła na przyłączu bloku lub gdzieś na
    wewnętrznych liniach zasilających - wtedy jest to bez znaczenia..

    Pozdrawiam
    H.B.

  • 33. Data: 2009-10-16 16:07:49
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.p0czta.on3t.pll>

    Użytkownik "Harrison Bergeron" <b...@s...poczta.onet.pl> napisał w
    wiadomości news:hb85qf$gma$1@news.onet.pl...

> [...]
    > mieszkania wszystkie odbiorniki w tym mieszkaniu po prostu by zgasły,
    > wyłączyły się, i nic więcej by się nie spaliło.

    Tak, w takiej sytuacji masz rację, tak by było. Wtedy rodzaj instalacji
    lokalnie ma znaczenie.
    Należy tu zwrócić uwagę na jeden drobny problem :) mianowicie zero upalało
    się przez punktem rozdziału. W takiej sytuacji, istnieje możliwość, że
    problem upalającego się zera będzie maskowany prądem płynącym przez PE i
    jakieś uziemione urządzenie (zwykle mające kontakt z rurami, instalacją
    antenową albo jakąś inną drogą do ziemi). Do czasu, aż ktoś wyłączy
    wtyczkę tego urządzenia z gniazdka :) Wtedy w instalacji jednofazowej mamy
    ciemno (i fazę na wszystkim) a w trójfazowej bum i ciemno :)

    e.

  • 34. Data: 2009-10-17 07:15:16
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 16 Oct 2009 18:07:49 +0200, entroper wrote:
> [...]
    >jakieś uziemione urządzenie (zwykle mające kontakt z rurami, instalacją
    >antenową albo jakąś inną drogą do ziemi).

    Ale wtedy:
    -zadziala roznicowka,
    -to urzadzenie sie spali, skoro mowa o pradach zdejmujacych izolacje z
    kabla 2.5,

    J.

  • 35. Data: 2009-10-18 13:29:58
    Od: "Harrison Bergeron" <b...@s...poczta.onet.pl>

    Użytkownik "entroper" <e...@C...spamerom.p0czta.on3t.pll> napisał w
    wiadomości news:hba627$nig$1@nemesis.news.neostrada.pl...
    > Należy tu zwrócić uwagę na jeden drobny problem :) mianowicie zero upalało
    > się przez punktem rozdziału. W takiej sytuacji, istnieje możliwość, że
    > problem upalającego się zera będzie maskowany prądem płynącym przez PE

    Punkt rozdziału to ja zrozumiałem jako
    rozgałęzienie przewodu neutralnego na poszczególne obwody,
    a nie jako
    rozdzielenie przewodu PEN na PE i N - bo tak się nie robi.

    Rozdzielenie przewodu ochronno-neutralnego PEN na
    ochronny PE i neutralny N robi się na przyłączu bloku (a nie w mieszkaniu)
    i już cała WZL w całym bloku powinna być 5 przewodowa.

    Z przeróbkami to różnie bywa,
    ale jeśli instalacja jest względnie nowa to chyba jest zrobiona
    tak jak mówię - musiałby się autor wątku wypowiedzieć.

    BTW proponuję nie mówić "zero" bo jest to mylące, poza tym nie ma czegoś
    takiego.

    Pozdrawiam
    Harrison Bergeron

  • 36. Data: 2009-10-18 15:16:04
    Od: "KarolW" <k...@g...comWYTNIJTO>

    Użytkownik "Harrison Bergeron" <b...@s...poczta.onet.pl> napisał
    w wiadomości news:hbf58v$6u6$1@news.onet.pl...
> [...]
    > ale jeśli instalacja jest względnie nowa to chyba jest zrobiona
    > tak jak mówię - musiałby się autor wątku wypowiedzieć.

    Kabel wchodzacy do mieszkania jest 5 zylowy - PE i N oddzielnie.

    Przy okazji tematu jako laik z tym temacie, mam jeszcze jedno pytanie:
    Mamy instalazje 3 fazowa, kazda faza daje po 16A pradu, czyli w teorii
    mozna uzywac w mieszkaniu urzadzen, ktore w sumie pobiora 3x16 = 48A.
    Skoro N jest wspolne dla trzech faz i prad "wraca" wspolnym przewodem N
    ze wszytskich trzech faz to dlaczego ma on taki sam przekroj jak przewody
    fazowe ? Czemu nie jest 3 razy grubszy ?

    Pozdr
    Karol

    Ps Telewizor tez udalo sie uratowac, identycznie jak w DVD padl
    kondensator w zasilaczu. 100uF i 450V tez nie dalo rady :( W zasilaczu
    do telefonu niestety spalilo sie trafo po stronie pierwotnej wiec w sumie
    jest 2:1 :)

  • 37. Data: 2009-10-18 16:05:45
    Od: "j.r." <j...@g...pl>

    KarolW wrote:
> [...]
    > N ze wszytskich trzech faz to dlaczego ma on taki sam przekroj jak
    > przewody fazowe ? Czemu nie jest 3 razy grubszy ?
    Witam,
    prawdopodobnie dlatego że fazy są przesunięte względem siebie w fazie o 120
    stopni.
    gdy obciążasz wszystkie fazy jednakowo prąd płynący przez N jest zerowy.
    Dopiero w przypadku obciążenia maksymalnego 2 faz 16A a raku obciążenia 3
    fazy
    prąd płynący przez N wyniesie 16A przynajmniej tak mi wychodzi z mojej
    logiki.
    Może ktoś kto ma praktyczne doświadczenie się wypowie.
    --
    pzdr, j.r.

  • 38. Data: 2009-10-18 16:09:32
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    Użytkownik "KarolW" <k...@g...comWYTNIJTO> napisał w
    wiadomości news:hbfbfd$os4$1@news.onet.pl...

> [...]
    > wszytskich trzech faz to dlaczego ma on taki sam przekroj jak przewody
    > fazowe ? Czemu nie jest 3 razy grubszy ?

    Ponieważ przebiegi prądów w poszczególnych fazach przesunięte są względem
    siebie o 120 stopni.
    Prąd płynący przewodem zerowym jest sumą wektorową prądów poszczególnych
    faz.
    Mówiąc najprościej - największy prąd jaki jest w stanie popłynąć poprzez
    przewód zerowy jest równy największemu prądowi fazowemu jaki może popłynąć
    poprzez jedną z faz. W przypadku, kiedy wartości prądów płynących poprzez
    poszczególne fazy są identyczne, wtedy poprzez przewód zerowy teoretycznie
    nie płynie żaden prąd. Piszę "teoretycznie", ponieważ w praktyce
    zrównoważenie prądów jest prawie niemożliwe.

    Oczywiście jako laik możesz tego nie rozumieć, dlatego spróbuję Ci
    wytłumaczyć to w nieco inny, bardziej obrazowy sposób:
    Wyobraź sobie rosnące niewielkie, bardzo elastyczne drzewko, które dość
    łatwo jest odgiąć.
    Przywiązujesz do tego drzewka 3 kawałki sznurka.
    Po obwodzie w takiej samej odległości od drzewka i dokładnie co 120 stopni
    kątowych ustawiają się 3 osoby, a każda trzyma koniec kolejnego ze sznurków.
    Staracie się teraz ciągnąć te sznurki do siebie tak, żeby drzewko się
    wygięło (odchyliło) w stronę ciągnącego.
    Jeżeli drzewko pociągnie tylko jedna osoba to drzewko odchyli się w jej
    stronę.
    Jezeli drzewko pociągną dwie osoby z jednakową siłą to drzewko odchyli się w
    stronę wypadającą dokładnie w połowie pomiędzy tymi ciągnącymi osobami. W
    tym przypadku drzewko odegnie się mniej niż w przypadku, gdyby to drzewko
    ciągnęła jedna osoba z taką samą siłą, ponieważ część sił się znosi.
    W przypadku, kiedy trzy osoby będą ciągnęły z jednakową siłą to trzewko w
    ogóle się nie odegnie w żadnym kierunku, ponieważ siły się wzajemnie
    całkowicie znoszą.
    Zatem największe odchylenie drzewka jest równa odchyłce jaką można uzyskać w
    przypadku, kiedy ciągnie jedna osoba. Dołączenie się kolejnych osób do
    ciągnięcia powoduje, że odchylenie drzewaka się zmniejsza, a w przypadku,
    kiedy wszystkie osoby ciągną z jednakową siłą to drzewko się w ogóle nie
    odchyla.

    To drzewko to jest Twój przewód neutralny w instalacji 3-przewodowej, a siła
    z jaką ciągną poszczególne osoby to wartości płynących prądów w
    poszczególnych fazach.