  • 1. Data: 2012-10-28 12:34:25
    Temat: Jak TP/Orange konfiguruje modemy dsl?
    Od: Przemyslaw Kwiatkowski <m...@m...waw.pl>

    Hello,

    Pojawiła się potrzeba stałego IP, więc zadzwoniłem na infolinię TP, żeby
    dowiedzieć się jak zrobić upgrade z Neostrady do DSL. W ramach rozmowy
    dowiedziałem się, że:

    [...]
    - Dostanie Pan modem, który będzie własnością Telekomunikacji i będzie
    miał wbudowany router bezprzewodowy.
    - ??? No to to stałe IP, na którym mi zależy, to będzie IP routera, czy
    IP komputera do niego podłączonego?
    - IP routera.
    - ??? No ale ja chcę podłączyć serwer i to ma być stałe IP dla niego.
    - Też tak można połączyć.
    - No ale wtedy router nie działa?
    - Działa.
    [...]

    To jak w końcu jest skonfigurowany ten modem? Będzie "użyteczne" stałe
    IP dla mnie? I jednocześnie modem będzie na tym samym IP robił maskaradę
    do wifi? Niby jak???

    --
    MiCHA

  • 2. Data: 2012-10-28 12:40:40
    Temat: Re: Jak TP/Orange konfiguruje modemy dsl?
    Od: "Jordan Szubert" <u...@j...us.to>

    Dnia 28-10-2012 o 12:34:25 Przemyslaw Kwiatkowski <m...@m...waw.pl>
    napisał(a):

> [...]
    >
    > To jak w końcu jest skonfigurowany ten modem? Będzie "użyteczne" stałe
    > IP dla mnie? I jednocześnie modem będzie na tym samym IP robił maskaradę

    może mieli na myśli, że router zrobi odwrotne NAT?

    --
    Jordan Szubert

  • 3. Data: 2012-10-28 13:39:37
    Od: Olek <o...@p...onet.pl>

    On 28.10.2012 12:34, Przemyslaw Kwiatkowski wrote:
> [...]
    > dowiedziałem się, że:
    >
    > [...]
    > - Dostanie Pan modem, który będzie własnością Telekomunikacji i będzie

    Tak, oni dają rutery z WiFi, nawet jeśli z tego nie korzystasz (w sensie
    nie płacisz ekstra za dodatkowe opcje).

> [...]
    >
    > To jak w końcu jest skonfigurowany ten modem? Będzie "użyteczne" stałe
    > IP dla mnie? I jednocześnie modem będzie na tym samym IP robił maskaradę

    Może teraz wymyślili coś nowego ale dawniej było tak, że jeśli chciałeś
    korzystać z NAT na sprzęcie TPSA, to się za to płaciło ekstra (jakoś
    "sieć wewnętrzna" się nazywało) i na wyjściu z ich rutera była tylko
    sieć prywatna.
    Jeśli chciałeś mieć IP zewnętrzne, to po prostu nie można było korzystać
    z usługi NAT.
    Jeśli potrzebujesz sieci za NAT to lepiej i taniej (jednorazowy koszt
    kupna własnego rutera zamiast abonamentowej opłaty) podpiąć swój ruter i
    mieć pełną kontrolę nad NAT. Z tym tepsianym wg ich opisu było tak, że
    tylko w czasie "okna serwisowego" można było wprowadzać zmiany - np.
    przekierowanie portów. Okno serwisowe to była sobota w nocy.
    --
    Olek

  • 4. Data: 2012-10-28 14:27:01
    Od: Sylwester Zarębski <z...@i...net.pl>

    Dnia Sun, 28 Oct 2012 12:34:25 +0100, Przemyslaw Kwiatkowski napisał(a):

    [...]
    > To jak w końcu jest skonfigurowany ten modem? Będzie "użyteczne" stałe
    > IP dla mnie? I jednocześnie modem będzie na tym samym IP robił maskaradę
    > do wifi? Niby jak???

    U klienta mieliśmy taką sytuację, działa to bardzo prosto.
    Na interfejsie eth0 jest skonfigurowany bridge wraz z normalnym
    routingiem, czyli z jednej strony masz NAT z sieci np. 192.168.0.0/24 na
    interfejs WAN, a z drugiej masz bridge, gdzie adres zew. (z puli WAN)
    ustawiasz na jakimś serwerze i ustawiasz routing na IP WAN routera.

    Oczywiście wymaga to by pula dla WAN była przynajmniej /29 -
    ośmioadresowa.

    --
    pozdrawiam
    Sylwester Zarębski

  • 5. Data: 2012-10-28 14:53:04
    Od: Lemat <#@lemat.priv.pl>

> [...]

    > To jak w końcu jest skonfigurowany ten modem? Będzie "użyteczne" stałe
    > IP dla mnie? I jednocześnie modem będzie na tym samym IP robił maskaradę

    Dostaniesz 4 adresy IP z czego tylko jeden będzie dla ciebie użyteczny.
    Jest też opcja, że dostaniesz 8 adresów IP z czego tylko 5 będzie
    użytecznych.

    3 brakujące adresy to właśnie IP routera, broadcast i adres sieci.

    Na urządzeniu, które podepniesz do routera jako pierwsze ustawiasz jeden z
    adresów użytkowych. Jeżeli chcesz mieć sieć lokalną to na tym urządzeniu
    robisz NAT. Niektóre routery potrafią od razu zrobić NAT i odpowiednie
    przekierowanie portów do środka sieci.
    Lemat
    Zanim zadasz pytanie: proszę o informację, jaka była przyczyna śmierci
    Twojego ostatniego niewolnika.

  • 6. Data: 2012-10-28 17:06:16
    Od: Przemyslaw Kwiatkowski <m...@m...waw.pl>

    Lemat pisze:

    > Dostaniesz 4 adresy IP z czego tylko jeden będzie dla ciebie użyteczny.
    > 3 brakujące adresy to właśnie IP routera, broadcast i adres sieci.

    Ha! Czyli mam pulę adresów np. .0, .1, .2 i .3. Z tego .1 to router, a
    .2 to mój wewnętrzny serwer. (Albo odwrotnie, mniejsza o to...).
    Adres .2 jest widoczny z zewnątrz i dostęp do niego jest przez port eth
    modemu, więc można na mim postawić co się chce.
    Jednocześnie modem na swoim adresie .1 robi NATa dla klientów wifi. Tak,
    to ma nawet sens... :-)

    Tylko czy istotnie tak jest, czy to tylko mój wymysł? Może ktoś potwierdzić?

    --
    MiCHA

  • 7. Data: 2012-10-28 18:11:08
    Od: Przemyslaw Kwiatkowski <m...@m...waw.pl>

    Hello,

    > Oczywiście wymaga to by pula dla WAN była przynajmniej /29 -
    > ośmioadresowa.

    Czemu 8-adresowa? To sie nawet zgadza z tym, co wymyśliłem w poscie obok,
    tylko ze wymyśliłem to dla 4 adresów... :-)
    (Tzn. Oczywiscie dla ośmiu tez zadziała...)

    --
    MiCHA

  • 8. Data: 2012-10-28 18:27:51
    Od: "B.G" <o...@w...com.eu>

    Dnia 28-10-2012 o 17:06:16 Przemyslaw Kwiatkowski <m...@m...waw.pl>
    napisał(a):

> [...]
    > to ma nawet sens... :-)
    >
    > Tylko czy istotnie tak jest, czy to tylko mój wymysł? Może ktoś

    Dokładnie tak jest.

    --
    B.G

  • 9. Data: 2012-10-28 23:13:06
    Od: "giqus" <l...@g...pl>

    Użytkownik "B.G" <o...@w...com.eu> napisał w wiadomości

    > Dokładnie tak jest.
    >

    > --

    Teraz to nawet 8 adresowa pula publiczna jest liczona jako "extra". Nie
    zależnie od prędkości...

  • 10. Data: 2012-10-30 21:25:34
    Od: Sylwester Zarębski <z...@i...net.pl>

    Dnia Sun, 28 Oct 2012 17:11:08 +0000 (UTC), Przemyslaw Kwiatkowski
    napisał(a):

    > Hello,

    > Czemu 8-adresowa? To sie nawet zgadza z tym, co wymyśliłem w poscie obok,
    > tylko ze wymyśliłem to dla 4 adresów... :-)
    > (Tzn. Oczywiscie dla ośmiu tez zadziała...)

    Bo jest jeden IP dla routera (WAN), jeden IP dla bramy zew. (też WAN,
    ale inaczej widziany) i potrzebny kolejny w środku sieci za bridgem. Być
    może można mieć oba WANowskie jako jeden, ale domyślnie było j.w., więc
    nie zmieniałem ;).

    --
    pozdrawiam
    Sylwester Zarębski