  • 11. Data: 2010-07-27 05:50:02
    Temat: Re: Jak korzystać z punktów AF?
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Mateusz Ludwin" <n...@s...org> napisał:

    > [...]
    >
    > Dwa przykłady:
    >
    > 1. Robisz zdięcie kwiatka z bliska, przy czym chcesz go mieć w jakimś
    silnym
    > punkcie. Przekadrowanie odpada, bo wyjdziesz z GO.

    Pełna zgoda.

    > 2. Robisz zdjęcia ze statywu. Przekadrowanie w ogóle nie wchodzi w grę.

    To zależy od rodzaju zdjecia. Przecież chyba zawsze miedzy statywem a
    aparatem masz głowicę, która umożliwia kadrowanie bez poruszania statywem.
    Problem jest tylko przy ekstremalnie małej głębi ostrości (makro, portrety
    przy maksymalnie otwartym jasnym standardzie) gdzie zmiana odległości między
    aparatem a motywem o kilka milimetrów z ktorą trzeba się liczyć przy ruchach
    głowicy ma już znaczenie.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 12. Data: 2010-07-27 05:52:50
    Od: Rafal Jankowski <j...@o...wsisiz.edu.pl>

    On Tue, 27 Jul 2010, Mateusz Ludwin wrote:

    > Rzecze Rafal Jankowski:

    > Sęk w tym, że przy F1.4 i odległości kilku centrymetrów od kwiatka,
    > przekadrowując na 100% zmienisz punkt który jest ostry.
    >
    > Wiadomo że _można_ przekadrowywać - ale po co, skoro mamy AF w całym kadrze?

    > W tym, że robisz sobie jakąś scenkę, ustawiasz M (bo np. chcesz naświetlać
    > kilka sekund) i nie ruszając aparatu dowolnie wybierasz miejsce na scenie
    > które ma być ostre. Gdybyś miał za każdym razem poruszać głowicą żeby
    > przekadrować z punktu centralnego, dostałbyś szału po kilku zdjęciach.

    Wg. mnie do obydwu wyżej opisanych sytuacji może się przydać co najwyżej
    wybór punktu AF, niekoniecznie w środku ekranu. Czyli dalej używasz
    jednego w wybranym miejscu, ale nie wszystkich naraz gdzie masz do
    czynienia z sytuacją gdzie to aparat wybiera gdzie ma być focus i wybiera
    najbliższy lub najbliższe.
    Czyli jakby dalej mówimy o jednym punkcie, tylko tyle, że nie centralnym,
    a ustawionym gdzieś poza centrum kadru, tak?

  • 13. Data: 2010-07-27 05:57:01
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Rafal Jankowski" <j...@o...wsisiz.edu.pl> napisał:

> [...]
    > odpowiada to robię zdjęcie. Jak nie to ustawiam focus na któryś obszar
    > kwiatka na którym mi zależy i przekadrowuję.

    I jest znaczne prawdopodobieństwo, ze podczas pzrekadrowywania odległość
    między kwiatkiem i aparatem zmieni ci się o np. 1mm. A przy znikomych
    głębiach ostrości wystepujacych pzry makro 1mm to juz bardzo dużo.

    > Dodatkowe punkty AF wg. mnie
    > nic tu nie zmieniają poza tym, że mając kwiatek w środku kadru focus
    > ustawi się najprawdopodobniej na krawędź kwiatka najbliższą obiektywu
    > (chyba, że to już będzie tak blisko, że obiektyw w tym punkcie nie ostrzy)
    > zamiast na jego środek.

    Jeśli zdasz sie na wybór automatyczny - jest to prawdopodobne. Ale rozważ
    sytuację, gdy sam decydujesz o tym, który punkt wybrać. Wtedy (o ile masz
    punkty AF odpowiednio gęsto rozstawione) masz szansę wybrać punkt położony
    dokładnie tam, gdzie chcesz mieć ostrość.
    Problem jest zresztą dość teoretyczny - stosowanie AF przy fotografowaniu
    zblizeń kwiatków nie wydaje mi sie dobrym pomysłem - w takich sytuacjach
    dużo lepiej będzie wyłączyć AF i ustawiać ostrość manualnie.

> [...]
    > zapytał to w czym tutaj pomagają dodatkowe punkty, które powodują zmianę
    > focusa z punktu centralnego kadru na przeważnie najbliższy obiekt

    Jak wyzej - rozważ sytuację, gdy sam decydujesz, który punkt wybrać.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 14. Data: 2010-07-27 05:58:53
    Od: "Marek Wyszomirski" <w...@t...net.pl>

    "Sergiusz Rozanski" <w...@s...com> napisał:

    > Eos 3 ma wybór punktu AF gałką oczną. W cyfrakach tego nie dali.

    Tańszy EOS50E też tak miał. I...nawet to działało (osobiście sprawdzałem).

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 15. Data: 2010-07-27 07:40:36
    Od: Mateusz Ludwin <n...@s...org>

    Rzecze Rafal Jankowski:

> [...]
    > Czyli jakby dalej mówimy o jednym punkcie, tylko tyle, że nie centralnym,
    > a ustawionym gdzieś poza centrum kadru, tak?

    No ale gdzie było powiedziane, że mowa o wszystkich NARAZ?

  • 16. Data: 2010-07-27 09:01:46
    Od: Sergiusz Rozanski <w...@s...com>

    Dnia 27.07.2010 Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl> napisał/a:

> [...]
    > punkty AF odpowiednio gęsto rozstawione) masz szansę wybrać punkt położony
    > dokładnie tam, gdzie chcesz mieć ostrość.

    Wolałbym większy rozrzut tych punktów, u mnie w 5d w ogóle są na tak małej
    przestrzeni że wybór czegokolwiek z poza centrum mija się z celem, daliby
    chociaż krzyże w mocnych punktach to szłoby użyć. Jedyne co włączam to
    skrajnie lewy/prawy w portrecie typu sama głowa, gdzie GO jest płytkie i mam
    rzekomą głowę po lewej czy prawej. Oni chyba tam jakiś AV włożyli z aps-c.
    Jedyne do czego się te punkty nadają to do trzymania horyzontu/pionu ;)

    coś ciekawego, tam nie ma asfaltu".

  • 17. Data: 2010-07-27 10:23:12
    Od: Michal Tyrala <w...@b...com.pl>

    On Tue, 27 Jul 2010 07:58:53 +0200, Marek Wyszomirski wrote:

    > Tańszy EOS50E też tak miał. I...nawet to działało (osobiście sprawdzałem).

    Mialo jeszcze pare puszek, z tym, ze w EOS3 jest to o tyle przydatne, ze
    tam tych punktow AF jest cale wiadro (45, jesli pamiec nie zawodzi).
    Majac kilka pktow AF da się je obskoczyc kolkiem/joystickiem, przy 3-ce
    z wlaczaonymi wszystkimi punktami EC jest jedyna sensowna opcja ich
    wybierania.

    pozdrawiam,
    --
    Michał http://kbns.digart.pl/

    wiesiu jest spamtrapem. ja jestem kbns

  • 18. Data: 2010-07-27 10:40:41
    Od: "b...@n...pl" <b...@n...pl>

    On 27.07.2010 12:23, Michal Tyrala wrote:

> [...]
    > Majac kilka pktow AF da się je obskoczyc kolkiem/joystickiem, przy 3-ce
    > z wlaczaonymi wszystkimi punktami EC jest jedyna sensowna opcja ich

    Ale to wiadro punktów jest tylko potrzebne przy AF-C, przy śledzeniu
    obiektu. Chyba da się wyłączyć część punktów przy AF-S?

    --
    wer <",,)~~
    http://szumofob.eu

  • 19. Data: 2010-07-27 10:58:56
    Od: Michal Tyrala <w...@b...com.pl>

    On Tue, 27 Jul 2010 12:40:41 +0200, b...@n...pl wrote:
> [...]
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

    > Ale to wiadro punktów jest tylko potrzebne przy AF-C, przy śledzeniu
    > obiektu. Chyba da się wyłączyć część punktów przy AF-S?

    Uprasza się czytac przed odpisywaniem. :-)

    pozdrawiam,

  • 20. Data: 2010-07-27 12:52:02
    Od: Les <s...@p...fm>

> [...]
    > między kwiatkiem i aparatem zmieni ci się o np. 1mm. A przy znikomych
    > głębiach ostrości wystepujacych pzry makro 1mm to juz bardzo dużo.

    Przepraszam, ale po co AF przy zdjęciach macro????
    Więcej z niego nerwów niż pożytku.

    Na szczęście mam tylko jeden punkt AF w aparacie - na środku.
    Tylko przy kilku zdjęciach pomyslałem, że przydałby się w innym
    miejscu - oczywiście mogę go sobie przestawić w dowolne miejsce na
    ekraniku i tam będzie łapał ostrość - ale za dużo z tym zachodu!
    A robię kilkanaście tysięcy zdjęć rocznie.

    Pozdrawiam
    Les